γράφει ο Δημήτρης Κουφοβασίλης
Με το ΦΕΚ 2338, τεύχ. Β΄, της 15/06/20, το ΥΠΑΙΘ σχεδιάζει να αφαιρέσει από το πρόγραμμα του Λυκείου για το σχολικό έτος 2020-2021, τα μαθήματα «Καλλιτεχνική Παιδεία», «Ελεύθερο Σχέδιο», Γραμμικό Σχέδιο», ενώ η «Ιστορία της Τέχνης» έχει ήδη απομακρυνθεί από το περσινό έτος. Η «Νέα Ελληνική Λογοτεχνία» γίνεται τώρα …το πλέον καλλιτεχνικό μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου, την ώρα που αποχαιρετούν και η Μουσική και τα στοιχεία Θεατρολογίας (ενταγμένα στο μάθημα της «Καλλιτεχνικής Παιδείας»).
Χωρίς να αναπτύξουμε περισσότερο τη σημασία της (απουσίας της) διδασκαλίας της τέχνης στο Λύκειο για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών, και χωρίς να εξετάζουμε τις σκοπιμότητες (ή την ανικανότητα) πίσω από την επιλογή του εξοβελισμού των Τεχνών από τις 3 ανώτερες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχει σημασία να τονιστεί ότι η «αλλαγή» αυτή αφήνει έκθετους πάνω από 2.000 μαθητές Λυκείου, σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία των εικαστικών τεχνών ως απαραίτητης προϋπόθεσης, ως προπαρασκευής τους, προκειμένου για την εισαγωγή και ένταξή τους σε σχετιζόμενα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, επιλογής τους.
Στους 4 σχετικούς πίνακες, εξετάζεται η σύνδεση συγκεκριμένων μαθημάτων του Λυκείου, με άμεσα σχετιζόμενα ως προς αυτά τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα τμήματα, και οι αριθμοί εισακτέων σε αυτά για το έτος 2020-2021, αποτελούν επίσημα δεδομένα του υπουργείου. Η επιλογή των μαθημάτων επί συγκρίσει, έγινε με μοναδικό κριτήριο τη δυνατότητα να παρακολουθηθεί πιο ανάγλυφα η συγγενική σχέση ανάμεσα στο ένα έκαστο διδασκόμενο μάθημα Λυκείου και στο τμήμα φοίτησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Θεωρούμε ότι πολύ ορθώς παραμένουν στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου τόσο τα Θρησκευτικά (συνολικά 5 ώρες στο Λύκειο, με 13 άμεσα σχετιζόμενα τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και 1160 πρωτοετείς φοιτητές), όσο τα Γερμανικά (συνολικά 3 ώρες στο Λύκειο, κατ’ επιλογήν διδασκαλία ανάμεσα στη γλώσσα αυτή και τα Γαλλικά, με 2 άμεσα σχετιζόμενα τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και 286 πρωτοετείς φοιτητές), όσο και η Φυσική Αγωγή (συνολικά 7 ώρες στο Λύκειο, με 6 άμεσα σχετιζόμενα τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και 1191 πρωτοετείς φοιτητές).
Όμως ο τελευταίος πίνακας δείχνει ότι 2222 και πλέον, πρωτοετείς φοιτητές, που θα εισαχθούν σε 19 τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης άμεσα σχετιζόμενα με τις εικαστικές τέχνες, δεν θα έχουν διδαχθεί ούτε μια ώρα Σχεδίου στο επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα των 3 τάξεων του Λυκείου. Φυσικά, το (ταξικό και όχι μόνον) έγκλημα της έμμεσης κατάργησης της δωρεάν παιδείας (στρέφοντας τους μαθητές Λυκείου που θέλουν να συνεχίζουν με ανώτερες σπουδές σχετιζόμενες με τις Τέχνες, στα φροντιστήρια και την παραπαιδεία), είναι μικρό μπροστά στη συνολική ζημία που θα επιφέρει η απομάκρυνση κάθε αναφοράς, κάθε διδασκαλίας της Τέχνης στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου, σε βάρος όλων ανεξαιρέτως των μαθητών. Η δρομολογούμενη αυτή ζημία θα έχει ιστορικό μέγεθος, και γι’ αυτό μπορεί και πρέπει να καταδειχθεί και να αναιρεθεί, πριν υλοποιηθεί.
e-prologos.gr