Δεν έχουν τέλος οι διαμαρτυρίες για τις στρεβλώσεις της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που έχουν προκαλέσει ακραίες ανισότητες και κατάφωρες αδικίες εις βάρος των φετινών υποψηφίων. Ακόμη περισσότεροι «αποτυχημένοι αριστούχοι» στέλνουν ανοιχτές επιστολές διαμαρτυρίας στην υπουργό Παιδείας, ενώ επιστημονικές ενώσεις ενώνουν τη φωνή τους με την εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας, καλώντας υπουργό και κυβέρνηση να αναστείλουν το μέτρο. Πυρά και από το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών για την κατάργηση της διδασκαλίας της τέχνης στα Λύκεια. Ο υφυπουργός Συρίγος ανέλαβε να τα κάνει… χειρότερα.
«Το ελάχιστο που οφείλει να κάνει άμεσα η πολιτεία -δεν εννοούμε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, διότι το θέμα πλέον εκφεύγει των ορίων ευθύνης αυτών των προσώπων- είναι να αναστείλει την εφαρμογή του μέτρου.
Ας αποτελέσει αυτή η πράξη ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στην προσπάθεια και στην αγωνία των υποψηφίων», αναφέρει η επιστημονική ένωση «Νέα Παιδεία», επισημαίνοντας πως «η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, πέραν πολλών άλλων, αναδεικνύεται εμφανώς σε μηχανισμό άνισης αντιμετώπισης και αποκλεισμού διαφορετικών κατηγοριών υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων, γεγονός πρωτοφανές στην ιστορία του θεσμού. Η μεταφορά της ευθύνης στους υποψηφίους ή στα Πανεπιστήμια δεν συνιστά υπεύθυνη πολιτική στάση».
«Θεωρώ τουλάχιστον άδικο να μη δίνεται σε εμένα, όπως και στους υπόλοιπους συνυποψηφίους μου, η δυνατότητα να δηλώσω τη σχολή της πρώτης μου επιλογής, την οποία σύμφωνα με τα περσινά δεδομένα θα “έπιανα”. Και είναι επίσης άδικο λόγω ενός βαθμού να κρίνομαι ακατάλληλος να φοιτήσω σε μια σχολή που μέχρι πέρσι δεχόταν υποψηφίους που έγραφαν τουλάχιστον 10 στα μαθήματα του σχεδίου». Αυτό δηλώνει ακόμα ένας αριστούχος που θέλει αλλά δεν θα εισαχθεί στην Αρχιτεκτονική Αθήνας, αν και έχει συγκεντρώσει 20.545 μόρια, δηλαδή 1.380 μόρια πάνω από την περσινή βάση εισαγωγής. Στο Ελεύθερο Σχέδιο έγραψε λίγο κάτω από την ΕΒΕ.
Η αντίδραση από το υπουργείο γίνεται ολοένα και χειρότερη. Μετά την απαράδεκτη προσπάθεια της υπουργού να κρυφτεί πίσω από τα Πανεπιστήμια και τον ρόλο τους στον αριθμό εισακτέων και στους συντελεστές ΕΒΕ (που τους ζήτησε), χθες ο υφυπουργός Παιδείας Αγγελος Συρίγος, θέλοντας να δώσει… επιστημονικό κύρος στην αντιμετώπιση των αντιδράσεων, προχώρησε σε μια εντελώς αποπροσανατολιστική και ακόμα πιο πρόχειρη προσέγγιση σε ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΤ.
Είτε αγνοώντας τον μηχανισμό λειτουργίας της ΕΒΕ είτε θέλοντας να παραπλανήσει τους αδαείς, ύστερα από μια «πρόχειρη έρευνα» που έκαναν στο υπουργείο -όπως είπε ο κ. Συρίγος- διαπίστωσαν ότι ο πρώτος αριστούχος που έστειλε ανοιχτή επιστολή στην υπουργό δεν θα περνούσε ούτως ή άλλως στην Αρχιτεκτονική ΕΜΠ. Διότι, όπως υποστήριξε, «υπάρχουν κάπου 470 άτομα με καλύτερη βαθμολογία από τη δική του και το ΕΜΠ παίρνει μόνο κάπου 80 άτομα».
Πέταξε, δηλαδή, ένα νούμερο (εικάζουμε ότι το 470 αναφέρεται στους 476 που έχουν γράψει 15-18 στο Ελεύθερο Σχέδιο) κι έτσι προεξόφλησε ότι αν δεν υπήρχε ΕΒΕ και υπολογίζονταν όλα διαφορετικά, πάλι θα κοβόταν αυτόματα από το ΕΜΠ ο υποψήφιος.
Προεξόφλησε δηλαδή ότι όλα θα ήταν τα ίδια ακόμα κι αν υπολογιζόταν διαφορετικά ο μέσος όρος τόσο στα κανονικά όσο και στα ειδικά μαθήματα, ακόμη κι αν είχε καλύτερο μέσο όρο στα δύο μαθήματα με τον συντελεστή βαρύτητας έναντι των άλλων, ακόμη κι αν ο μέσος όρος στα ειδικά μαθήματα ήταν καλύτερος. Προεξοφλεί ότι όλοι όσοι πέρασαν την ΕΒΕ του συγκεκριμένου μαθήματος θα είχαν πάει καλύτερα με τον διαφορετικό υπολογισμό των μορίων πέρυσι. Ενώ αποδεδειγμένα φέτος αρκεί ο κόφτης της ΕΒΕ σ’ ένα μόνο μάθημα για να φέρει τα πάνω κάτω στον συνολικό υπολογισμό των μορίων και την είσοδο στα ΑΕΙ. Παρεμπιπτόντως, να αναφέρουμε ότι το ΕΜΠ έχει φέτος 101 θέσεις εισακτέων και το ΑΠΘ 111 θέσεις.
Οι διαμαρτυρίες ειδικά για τα ειδικά μαθήματα, από το σχέδιο μέχρι τα αγωνίσματα (που αφορούν τα ΤΕΦΑΑ), πληθαίνουν όλο και περισσότερο. Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών, δε, καταγγέλλει την κατάργηση της διδασκαλίας της Τέχνης στα Λύκεια το 2020. Η απάντηση του υπουργείου αυτές τις ημέρες ότι τα ειδικά αυτά μαθήματα διδάχθηκαν στην Ενισχυτική Διδασκαλία μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να εκληφθεί.
Η ίδια η Ενισχυτική αποτελεί ανέκδοτο των τελευταίων χρόνων, ενώ τα συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα (Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο) είχαν σπάνια την πολυτέλεια να διδάσκονται στις τάξεις καθώς ως επιλογής έπρεπε να συγκεντρώνουν ικανό αριθμό μαθητών ώστε να συγκροτηθεί τμήμα. Μιλάμε για χοντροκομμένη κοροϊδία…
Άννα Ανδριτσάκη – efsyn.gr
WebEx, ΕΒΕ και αριστεία…
Σ’ αυτό το σύστημα της αριστείας, ούτε οι άριστοι δεν επιβραβεύονται…
«Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ άφωνος τις εξελίξεις σχετικά με τον νέο κανονισμό των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής (ΕΒΕ) για την εισαγωγή των υποψηφίων στις σχολές τη φετινή χρονιά. Διαβάζω συνεχώς άρθρα για μαθητές που συγκέντρωσαν περισσότερα από 20.000 μόρια (με άριστα τις 24.000, δεν πρόκειται για εντυπωσιασμό) και, παρ’ όλα αυτά δεν καταφέρνουν να εισαχθούν στο τμήμα της επιλογής τους. Ενας από αυτούς είναι κι ο αδερφός μου…
Τον τελευταίο έναν χρόνο παρακολούθησα τον αδερφό μου να μελετά με σθένος, υπομονή κι επιμονή, να διατηρεί την ψυχραιμία του και να αντεπεξέρχεται στις πιο αντίξοες συνθήκες, αυτές της πανδημίας, του φόβου για την υγεία, τη δική του και της οικογένειάς του, της ατελείωτης καραντίνας και των διαδικτυακών μαθημάτων.
Ακόμη κι εγώ, που ως υποψήφιος αρίστευσα στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016, δεν μπορώ να διανοηθώ την ψυχική δύναμη που απαιτεί το κατόρθωμα του αδερφού μου, όχι να αριστεύσει στις εξετάσεις, αλλά να φτάσει μέχρι το εξεταστικό κέντρο αλώβητος, κουβαλώντας στις πλάτες του έναν χρόνο αντισηπτικών, SMS στο 13033 και WebEx.
Το κατόρθωμά του, όμως, δεν σταματά εκεί. Κατάφερε να συγκεντρώσει 17.700 μόρια από τα τέσσερα μαθήματα και 3.200 μόρια από τα δύο ειδικά μαθήματα σχεδίου, γράφοντας 13,5 στο ελεύθερο σχέδιο και 18,9 στο γραμμικό· δυο μαθήματα τα οποία δεν διδάχθηκε καν στο σχολείο… Βλέπετε, σχολές όπως η Αρχιτεκτονική και η Μουσικολογία δεν αφορούν όλους τους μαθητές, παρά μόνο όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τα αντίστοιχα φροντιστήρια, καθώς, παρότι πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, δεν διδάσκονται στα Λύκεια!
Μέσα, λοιπόν, σ’ αυτόν τον παραλογισμό που –χρόνια τώρα– χαρακτηρίζει τις πανελλαδικές εξετάσεις, εν μέσω μίας πανδημίας και κατόπιν μίας χρονιάς τα ⅔ της οποίας οι μαθητές τα πέρασαν κλεισμένοι στα δωμάτιά τους, ο αδερφός μου έρχεται αντιμέτωπος όχι με μία, όχι με δύο, αλλά με τρεις ΕΒΕ: μία για τα τέσσερα μαθήματα, μία για το ελεύθερο σχέδιο και μία για το γραμμικό!
Και για να το κάνω λιανά: μετά από 6 μήνες καραντίνας, 6 μήνες διαδικτυακών μαθημάτων με κακή σύνδεση στο διαδίκτυο και 6 μήνες να σχεδιάζει μόνος του στο δωμάτιό του με τους καθηγητές του να τον «επιτηρούν» μέσω κάμερας, ο αδερφός μου καλείται να αριστεύσει στις πανελλαδικές εξετάσεις. Και το πέτυχε. Και συγκέντρωσε 20.900 μόρια. Και τον συγχαρήκαμε. Και πήραμε τηλέφωνο φίλους και γνωστούς και μας πήραν κι αυτοί και τους είπαμε ότι περνάει στη σχολή που ήθελε: στην Αρχιτεκτονική του ΑΠΘ.
Και μετά μάθαμε ότι για τις σχολές Αρχιτεκτονικής δεν θα υπάρχει μόνο ΕΒΕ επί του συνολικού βαθμού, αλλά και επί των ειδικών μαθημάτων ξεχωριστά. Και αγχωθήκαμε. Και πήραμε τηλέφωνα καθηγητές και φίλους. Και μας είπαν ότι στα τέλη Μαΐου (ούτε έναν μήνα πριν από τις εξετάσεις!;) ανακοινώθηκε όντως ότι θα υπάρξουν ξεχωριστές ΕΒΕ στα ειδικά μαθήματα. Και βγήκαν οι ΕΒΕ.
Και διαπιστώσαμε ότι, με 20.900 μόρια, ο αδερφός μου δεν μπορεί καν να δηλώσει την Αρχιτεκτονική ΑΠΘ στο μηχανογραφικό του. Και πέσαμε απ’ τα σύννεφα… Και για να το κάνω πιο εύληπτο: ο αδερφός μου έγραψε 17.700 μόρια στα μαθήματα (με ΕΒΕ στα 13.300), 18,9 στο γραμμικό σχέδιο (με ΕΒΕ 15,5), και 13,5 στο ελεύθερο σχέδιο (με ΕΒΕ 14), άρα δεν δικαιούται να δηλώσει την Αρχιτεκτονική ΑΠΘ. Ενας μαθητής που έγραψε 13.400 στα μαθήματα, 14,1 στο ελεύθερο σχέδιο και 15,6 στο γραμμικό –θα αφήσω στην κρίση του αναγνώστη ποιος από τους δυο υποψηφίους είναι καταλληλότερος για να «μπει» στην Αρχιτεκτονική– δικαιούται να τη δηλώσει κανονικά… Αυτήν την παράνοια προσπαθώ να συνειδητοποιήσω από προχθές το πρωί. Και δεν μπορώ. Σ’ αυτό το σύστημα της αριστείας, ούτε οι άριστοι δεν επιβραβεύονται…»
Νίκος Ανδρεάδης αδελφός υποψηφίου, παλαιότερος αριστούχος
e-prologos.gr