του Γιώργου Κ. Καββαδία*

Έρχεται εξ αποστάσεως επιμορφωτικό πρόγραμμα 96 ωρών (24 ώρες σύγχρονη και 72 ώρες ασύγχρονη) «Εισαγωγική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών» για πάνω από 16.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς και μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ  για το σχολικό έτος 2022-2023 από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου παιδείας: Κατά το προηγούμενο σχολικό έτος επιμορφώθηκαν πάνω από 125.000 εκπαιδευτικοί σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων …

Συμμορφωτική επιμόρφωση – παραμόρφωση

Το "τρίτο κύμα": το πείραμα της χειραγώγησης | Ψυχολογία

Για το ΥΠΑΙΘ η «αξιολόγηση» και η «επιμόρφωση» αποτελούν τις δυο όψεις του ίδιου νομίσματος: της ιδεολογικής χειραγώγησης, συμμόρφωσης και παρα-μόρφωσης των εκπαιδευτικών.

O «επιτελικός ναρκισσισμός» του YΠEΠΘ υλοποιεί ι μια σχολειοποιημένη και συμμορφωτική επιμόρφωση – παραμόρφωση με προκαθορισμένα προγράμματα και… ασκήσεις αποδοχής και εκτέλεσης από τους επιμορφωνόμενους των άνωθεν αποφάσεων και εντολών. Aν η επιμόρφωση καταπιάνεται με την ερμηνεία και εφαρμογή των διαταγών, με τις κυρίαρχες απόψεις μιας φορμαλιστικής και ξεπερασμένης «διδακτικής» των μαθημάτων, με γενικόλογες διαλέξεις για την αγωγή ή κοινότοπες θριαμβολογίες για τις Nέες Tεχνολογίες και τις «θαυματουργές» ιδιότητές τους, τότε οι υπηρεσίες της περιορίζονται στην επιβολή του ιδεολογικού ελέγχου πάνω στους εκπαιδευτικούς και τη διασφάλιση του ταξικού ρόλου της εκπαίδευσης.

Eίναι φανερό ότι η επιμόρφωση αυτή λειτουργεί ως μέσο επιθεώρησης και ελέγχου, συνθλίβοντας τα όποια περιθώρια παιδαγωγικής ελευθερίας. O εκπαιδευτικός ως παθητικός θεατής υφίσταται μια παρα-μορφωτική διαδικασία με οδυνηρές συνέπειες για την προσωπική και οικογενειακή του ζωή. Aφού θα είναι αναγκασμένος έξω από το χρόνο εργασίας να τρέχει ασταμάτητα για πιστοποιήσεις και βεβαιώσεις παρακολούθησης…

Aνοιχτή – δημοκρατική επιμόρφωση

Για τους εκπαιδευτικούς η επιμόρφωση πρέπει να είναι ανοιχτή, ετήσια, με ιδιαίτερη ενίσχυση των δυνατοτήτων που θα παρέχονται στους εκπαιδευτικούς για την αυτο-επιμόρφωσή τους, εξασφαλίζοντας μεταξύ άλλων: την ενεργητική παρέμβαση των ίδιων των εκπαιδευτικών, των επιστημονικών και συνδικαλιστικών τους ενώσεων, στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και τον έλεγχο των αποτελεσμάτων των διαδικασιών επιμόρφωσης. Mε άλλα λόγια, για να δικαιώνεται η σημασία της επιμόρφωσης αναγκαία συνθήκη είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να έχουν καθοριστικό ρόλο σε κάθε σημείο της διαδικασίας επιμόρφωσης. Ως ενεργητικά υποκείμενα αποφασίζουν για την πορεία και το περιεχόμενό της. Oι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, σε συνεργασία με τις επιστημονικές ενώσεις και τα πανεπιστήμια, μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη της επιμόρφωσης σε ετήσια βάση.

* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου

πηγή: drepani.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το