Σχετικά με τις απαράδεκτες δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
Ψηφίστηκε επί της αρχής του, κατά πλειοψηφία, από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών Τεχνολογικών Φορέων».
Υπέρ, επί της αρχής, τάχθηκαν Ν.Δ. και Ελληνική Λύση. ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ καταψήφισαν, ενώ ΚΙΝ.ΑΛΛ. και ΜέΡΑ25 επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια. Η συζήτηση του νομοσχεδίου συνεχίζεται επί των άρθρων.
Η κυβέρνηση από τη μια δρομολογεί μείωση του αριθμού των εισακτέων και βάση του 10 για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια, επιβολή Τράπεζας Θεμάτων από την Α΄ Λυκείου και Εθνικού Απολυτηρίου και επικαλούμενη την ανάγκη να ανέβει το μορφωτικό επίπεδο μαθητών και φοιτητών, στο όνομα μιας κατ’ επίφαση αριστείας — και από την άλλη εξισώνει επαγγελματικά δικαιώματα δημόσιων ΑΕΙ και ιδιωτικών κολεγίων και δίνει το δικαίωμα στους αποφοίτους των τελευταίων να διοριστούν/προσληφθούν στο Δημόσιο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θεωρούνται ανεπαρκείς για το δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά επαρκείς για τα ιδιωτικά κολέγια όπου η βάση εισαγωγής είναι μηδέν.
Στο σχέδιο νόμου μεταξύ των πολλών, βαθιά αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων (προβλέπει τις προσλήψεις στο Δημόσιο, μέσω ΑΣΕΠ, πτυχιούχων ιδιωτικών κολεγίων που είναι παραρτήματα αναγνωρισμένων ΑΕΙ του εξωτερικού -Ε.Ε. ή τρίτης χώρας-, επανιδρύει την Αρχή Αξιολόγησης στα ΑΕΙ με αυξημένες αρμοδιότητες, προβλέπει εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση στα ΑΕΙ και συνδέει το 20% της χρηματοδότησής τους με την Αξιολόγηση, αναστέλλει τη λειτουργία δεκάδων τμημάτων ΑΕΙ που επρόκειτο να ξεκινήσουν από το 2020 – 2021, αυξάνει την τιμωρία των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών εάν παραιτηθούν σε τρία χρόνια) προβλέπεται και η μετατροπή της 30ης Ιανουαρίου (εκκλησιαστική γιορτή των Τριών Ιεραρχών) σε γιορτή από αργία στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Σύμφωνα με το μέλος του Δ.Σ της ΔΟΕ, Δημήτρη Πολυχρονιάδη, δεν είναι η πρώτη φορά που η νεοφιλελεύθερη – νεοσυντηρητική κυβέρνηση της Ν. Δ. και η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επενδύουν με ιδεολογικού χαρακτήρα επιλογές τις βαθύτατα αντιλαϊκές – αντιεκπαιδευτικές πολιτικές που υλοποιούν στο χώρο του Δημόσιου Σχολείου αναφορικά με το περιεχόμενο της διδασκαλίας που αυτό (το σχολείο) θα παρέχει στους μαθητές και στις μαθήτριες.
«Δεν περιμέναμε τίποτα καλύτερο ή διαφορετικό από την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και την υπουργό Παιδείας κα Κεραμέως» σημειώνει ο κ. Πολυχρονιάδης, «η οποία από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων της στο ΥΠΑΙΘ φρόντισε να μας δώσει το ιδεολογικό και πολιτικό της στίγμα δηλώνοντας ότι θα επιδιώξει: “Μια διακριτή αναφορά στα θρησκεύματα. Ο συνταγματικός νομοθέτης περιγράφει τις σχέσεις κράτους – Εκκλησίας, προστατεύει τη θρησκευτική ελευθερία, και προβλέπει, μεταξύ των βασικών αποστολών του κράτους, την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης. Και σκοπεύουμε να υπηρετήσουμε όλες αυτές τις επιταγές. Σε αυτή την αποστολή, καλώ όλους τους ιεράρχες, τους ιεροδιδασκάλους και τους σχετιζόμενους φορείς να συνδράμουν στο έργο μας και να καταθέσουν τις γνώσεις και την πολύτιμη εμπειρία τους. Να είναι σε έναν ανοιχτό διάλογο με το υπουργείο…”».
Το ΥΠΑΙΘ, υλοποιώντας αυτές και άλλες εκτρωματικού χαρακτήρα πολιτικές σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, «κλείνοντας το μάτι» και επιζητώντας την αγαστή συμμαχία της εκκλησίας προσπαθεί να περάσει τις βαθιά αντιλαϊκές – αντιεκπαιδευτικές πολιτικές της η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ, χωρίς να υπάρξουν αντιδράσεις.
Στα πλαίσια αυτά, σύμφωνα με τον Χρήστο Παναγιώτου, μέλος του Δ.Σ της ΔΟΕ, η κ. Κεραμέως επιστρατεύει και τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο, ο οποίος δήλωσε τη συμφωνία του με την ρύθμιση για την εορτή των Τριών Ιεραρχών που προωθεί το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση.
Ο τελευταίος, μάλιστα, χρησιμοποιώντας μεθόδους κοινωνικού αυτοματισμού σε βάρος των εκπαιδευτικών δήλωσε: «Έγινε αυτό που έπρεπε να γίνει. Όλα τα άλλα είναι αστειότητες και προφάσεις. Η αργία είναι για τους τεμπέληδες», προσθέτοντας ότι η ημέρα των Τριών Ιεραρχών είναι μια σχολική εορτή, κατά την οποία τα παιδιά σύμφωνα με το πρόγραμμα του σχολείου τους θα παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις, θα πάνε στην εκκλησία και θα κάνουν μάθημα.
Και επανέλαβε: «Έγινε αυτό που έπρεπε να γίνει».
Το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ Γιάννης Μαρίνης σημειώνει ότι «η 30η Ιανουαρίου μετατρέπεται σε ημέρα υποχρεωτικής κατήχησης εντός των διδακτικών αιθουσών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, για δεύτερη φορά (η πρώτη αφορούσε στην επιλογή σημαιοφόρων), το Υπουργείο Παιδείας εισάγει στην διοίκηση της εκπαίδευσης την «καινοτομία» της …προοικονομίας, καθώς εκδίδει εγκυκλίους που, παραβιάζοντας κάθε δικονομική λογική, ορίζουν τη σχολική ζωή με βάση αυτά που αναμένεται ότι ΘΑ ψηφιστούν από τη Βουλή».
Παράλληλα ο Χρήστος Κουρνιώτης, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, επισημαίνει ότι «ο σκοταδισμός και οι μεσαιωνικές πρακτικές του αγελαίου εκκλησιασμού των μαθητών επιστρέφουν στο Δημόσιο Σχολείο θυμίζοντας μας τις εποχές του μετεμφυλιακού κράτους της «εθνικοφροσύνης» των αρχών της δεκαετίας του 1950, σε βάρος των δημοκρατικών κατακτήσεων και ελευθεριών του λαού, αφού το σύνταγμα δεν λέει πουθενά ότι μεταξύ των βασικών αποστολών του κράτους είναι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης».
Σε ανακοίνωσή τους οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καταγγέλλουν ως απαράδεκτες και προσβλητικές για εκπαιδευτικούς και μαθητές τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου και επισημαίνουν ότι «διεκδικούμε και παλεύουμε για τον πλήρη διαχωρισμό της εκκλησίας από το κράτος και δεν θα επιτρέψουμε την μετατροπή των εκπαιδευτικών σε μεταφορείς και υπηρέτες της θρησκευτικής κατήχησης ούτε θα επιτρέψουμε να εισβάλουν ξανά ανεξέλεγκτα στα σχολεία εκκλησιαστικές και παραεκκλησιαστικές οργανώσεις και φορείς με οδηγούς εξομολόγησης για παιδάκια, προκαταλήψεις και ό,τι άλλο θεωρεί χρήσιμο η «πολύτιμη εμπειρία τους», για να γυρίσει η Δημόσια Παιδεία κανονικά στο 1950».
Χρήστος Κάτσικας, μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης
e-prologos.gr