παιδική εργασία Nespresso Starbucks Γουατεμάλα

Ερευνητικό ρεπορτάζ της εκπομπής Dispatches του βρετανικού Channel 4, αποκάλυψε ότι σε φάρμες καφέ στη Γουατεμάλα που προμηθεύουν τις εταιρείες Starbucks και Nespresso δουλεύουν παιδιά κάτω των 13 ετών.

Το ρεπορτάζ της εκπομπής Dispatches κατέγραψε επτά φάρμες που προμηθεύουν τη Nespresso και πέντε που προμηθεύουν τη Starbucks. Σε όλες τους βρήκαν παιδιά, που σε περιπτώσεις φαίνονταν μέχρι και οκτώ ετών, να δουλεύουν σε οκτάωρες βάρδιες, έξι μέρες την εβδομάδα, για ημερήσιο μισθό που μετά βίας φτάνει την τιμή ενός καφέ.

Τα παιδιά πληρώνονταν αναλόγως του βάρους των κόκκων καφέ που μάζευαν, σε σακιά βάρους έως 45 κιλών. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του βρετανικού καναλιού, το συνηθισμένο ημερομίσθιο δεν ξεπερνούσε τις 5 λίρες Αγγλίας την ημέρα, πέφτοντας ως και στις 31 πένες λίρας την ώρα.

Ο δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων Όλιβερ Χόλαντ, μιλώντας στην εκπομπή, είπε πως βάσει του ρεπορτάζ οι δύο εταιρείες παραβιάζουν τους κανονισμούς της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας των Ηνωμένων Εθνών.

«Οι συμβάσεις είναι πολύ ξεκάθαρες στο ότι δεν επιθυμούν να διακυβεύεται η εκπαίδευση των παιδιών. Αν τα παιδιά δουλεύουν 40 ώρες την εβδομάδα, δεν υπάρχει τρόπος να λαμβάνουν ταυτόχρονα την πρέπουσα εκπαίδευση.»

Η εκπομπή υπολόγισε ότι από τις 2,50 αγγλικές λίρες που κοστίζει ένας μέσος καφές στα Starbucks στο Ηνωμένο Βασίλειο, το κατάστημα κρατά τις 88 πένες. Οι υπάλληλοι λαμβάνουν τις 63 πένες και 38 πηγαίνουν σε φόρους. 25 πένες κέρδους πηγαίνουν στην εταιρεία, που στην περίπτωση της Starbucks έχει ετήσια έσοδα παγκοσμίως της τάξης των 20 δισ. λιρών.

Έπειτα από την αφαίρεση περαιτέρω κόστους, 10 πένες από τις 2,50 λίρες μένουν για τους προμηθευτές, από τις οποίες η 1 πένα πάει στον αγρότη, που μοιράζει ένα ελάχιστο ποσοστό της στους εργάτες του.

Εκπρόσωποι των δύο εταιρειών αντέδρασαν στο ρεπορτάζ λέγοντας ότι αμφότερες είναι κατά της παιδικής εργασίας, εξετάζουν σοβαρά τις συνθήκες εργασίας στις φάρμες από τις οποίες προμηθεύονται τις πρώτες ύλες τους και πως έχουν διακόψει, έπειτα από το ρεπορτάζ, τη συνεργασία με τις συγκεκριμένες φάρμες.

Ο δημοσιογράφος Άντονι Μπαρνέτ του Channel 4 μοιράστηκε το ρεπορτάζ του με τον ηθοποιό Τζορτζ Κλούνεϊ, που πρωταγωνιστεί στις διαφημίσεις της Nespresso και συμμετέχει στη συμβουλευτική επιτροπή βιωσιμότητας της εταιρείας, η οποία ανήκει στη Nestlé.

«Εξεπλάγην και λυπήθηκα που είδα αυτήν την ιστορία. Ξεκάθαρα αυτή η επιτροπή και αυτή η εταιρεία έχουν ακόμα δουλειά να κάνουν. Και αυτή η δουλειά θα γίνει», δήλωσε ο ηθοποιός. «Θα ήλπιζα ότι αυτός ο δημοσιογράφος θα συνεχίσει να ερευνά αυτές τις συνθήκες και να τις δημοσιεύει με ακρίβεια εάν δεν βελτιωθούν.»

Το σχόλιο του Μπαρνέτ ήταν: «Είναι εξαιρετικό που ο Τζορτζ Κλούνεϊ στηρίζει την έρευνά μας, αλλά αν θέλει σοβαρά να επιλύσει αυτό το ζήτημα, πρέπει να σιγουρευτεί ότι η Nespresso θα αποδείξει τα λόγια της με πράξεις. Είναι υπερβολικά εύκολο να ανακοινώσεις μια έρευνα και να παύσεις την προμήθεια από αυτές τις περιοχές, αλλά αυτό θα τιμωρήσει περαιτέρω τους αγρότες και τις απελπιστικά φτωχές οικογένειες που βασίζονται σε αυτούς. Ο λόγος που αυτά τα παιδιά εργάζονται είναι ότι οι γονείς τους — και οι φάρμες στις οποίες δουλεύουν — δεν πληρώνονται αρκετά».

Πηγή: The Guardian

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το