Η οικονομική πολιτική της Τρας, που εκφράστηκε και με την ανακοίνωση ενός «μίνι προϋπολογισμού» για την «ενίσχυση της ανάπτυξης», συνάντησε ισχυρές αντιδράσεις, προκάλεσε κατακρήμνιση της λίρας και ανάγκασε την Τράπεζα της Αγγλίας να παρέμβει επειγόντως στην αγορά ομολόγων.

Οι πιέσεις που δέχτηκε η κυβέρνηση της Τρας την εξανάγκασε σε αναδίπλωση, ωστόσο, η αναταραχή που προκάλεσε η πολιτική της και οι αμφιβολίες που δημιούργησε σε τμήματα του Βρετανικού κεφαλαίου προκάλεσαν κυβερνητική κρίση. Η Τρας στην προσπάθειά της να τη διαχειριστεί απέπεμψε τον υπουργό Οικονομικών της, Κουάζι Κουάρτεγκ, και τον αντικατέστησε με τον Τζέρεμι Χαντ, προειδοποιώντας, ταυτόχρονα, πως θα χρειασθεί να ληφθούν «πολύ δύσκολες» αποφάσεις στο μέλλον.
Οι παλινωδίες της, η έλλειψη εμπιστοσύνης και η αντίθεση που συνάντησε από μερίδες του Βρετανικού κεφαλαίου σε συνδυασμό με ένα μείγμα γενικευμένης λαϊκής δυσαρέσκειας, προβλημάτων που αντιμετωπίζει η βρετανική οικονομία ήδη από το Brexit, που εντάθηκαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, της δημοσκοπικής καταβαράθρωσης των Συντηρητικών, αλλά και οξυμένων ενδοαστικών αντιθέσεων, οδήγησαν στην παραίτηση της Τρας μετά από μόλις 44 ημέρες στην πρωθυπουργία της χώρας.

Η παραίτησή της που ακολουθεί εκείνη του Τζόνσον, πριν λίγο καιρό, δείχνει τη βαθιά πολιτική και οικονομική κρίση στην οποία έχει περιέλθει η άλλοτε κραταιά Βρετανία.
Τη θέση της Τρας, της πιο βραχύβιας πλέον πρωθυπουργού της Βρετανίας, κατέλαβε, μετά από εσωκομματική ψηφοφορία των Συντηρητικών, ο ινδικής καταγωγής πολυεκατομμυριούχος και πρώην στέλεχος της Goldman Sachs, Ρίσι Σούνακ.Ο νέος πρωθυπουργός διετέλεσε υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση Τζόνσον, όμως παραιτήθηκε στις αρχές Ιουλίου, κάτι που οδήγησε στη διάλυση του υπουργικού συμβουλίου και στη συνέχεια στην πτώση του Μπόρις Τζόνσον.

Στο πρώτο του δημόσιο μήνυμα, ο Σούνακ, αφού απέκλεισε τις πρόωρες εκλογές, σημείωσε ότι «αντιμετωπίζουμε μια βαθιά οικονομική πρόκληση», τονίζοντας παράλληλα ότι θέτει ως ύψιστη προτεραιότητά του “να ενώσει το κόμμα του και τη χώρα του» .Η δήλωσή του δείχνει την ένταση της οικονομικής κρίσης στη Βρετανία και τη συνεπακόλουθη πολιτική κρίση που έχει φέρει και έχει προκαλέσει τρανταγμούς και φθορά στο κόμμα των Συντηρητικών. Και, ταυτόχρονα, την προσπάθεια της κυβέρνησης Σούνακ να αποσπάσει τη συναίνεση των εργαζομένων και του λαού στη νέα όξυνση της αντιλαϊκής πολιτικής , την οποία προανήγγειλε στην ομιλία του για την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του, όπου αναφέρθηκε σε περικοπές κρατικών δαπανών για τις λαϊκές ανάγκες, ξεκαθαρίζοντας πως έρχονται «δύσκολες αποφάσεις».

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μία από τις τελευταίες πράξεις της Λιζ Τρας, ελάχιστες ώρες πριν παραιτηθεί από πρωθυπουργός, ήταν να προωθήσει ένα νέο αντιαπεργιακό νομοσχέδιο, επιχειρώντας να καταστείλει τις απεργίες των εργαζομένων στους βρετανικούς σιδηρόδρομους και συνολικά στις μεταφορές.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ουσιαστικά ότι «οι υπηρεσίες μεταφορών θα λειτουργούν και κατά τη διάρκεια απεργιών». Η Λιζ Τρας, λίγο πριν παραιτηθεί, δήλωσε κυνικά ότι το νομοσχέδιο σκοπεύει να «περιορίσει τη δυνατότητα των συνδικάτων να παραλύουν την οικονομία μας».
Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο καταργεί τη νομική προστασία των απεργών από το να απολυθούν όταν συνεχίζουν την απεργία χωρίς να διασφαλίσουν το λεγόμενο «ελάχιστο επίπεδο υπηρεσιών», ενώ δίνεται επίσης η δυνατότητα σε εργοδότες και κράτος να ορίζουν πόσοι και ποιοι εργαζόμενοι «δεν μπορούν» να απεργήσουν.

Το νομοσχέδιο έρχεται σε μια περίοδο που μια σειρά κλάδων, κυρίως στις μεταφορές (λιμάνια, τρένα, λεωφορεία), τα ταχυδρομεία και τα νοσοκομεία προχωρούν σε μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις με φόντο τον πληθωρισμό, την «εκτόξευση» των τιμών σε βασικά είδη, την «ενεργειακή κρίση», την ταυτόχρονη στασιμότητα των μισθών που οδηγεί σε φτωχοποίηση πλατιά στρώματα εργαζομένων και την επιδείνωση των συνθηκών στους χώρους δουλειάς.
Ήδη το Συνδικάτο Εργαζομένων σε Σιδηρόδρομους, Λιμάνια και Μεταφορές (RMT) συνεχίζει τις πολύμηνες, ιστορικές πλέον, απεργιακές κινητοποιήσεις, εξαγγέλλοντας για μέσα στον Νοέμβρη τρεις νέες 24ωρες πανεθνικές απεργίες στους σιδηρόδρομους.

πηγή: Λαϊκός Δρόμος

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το