Πολύ σοβαρό είναι το πρόβλημα των μαθητών που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα μέσω της τηλεκπαίδευσης στη Ροδόπη σύμφωνα με έρευνα της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης, η οποία επιβεβαιώνει τις ενστάσεις και τους φόβους των εκπαιδευτικών για το εγχείρημα αυτό.
Η έρευνα της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης, δηλαδή της πλειοψηφούσας παράταξης στον Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης, «Οι Τρεις Ιεράρχες», επικεντρώνεται στους αποκλεισμούς που φέρνουν τα προβλήματα, είτε αυτά είναι οριζόντια, όπως η μη λειτουργία της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης, είτε κάθετα, λόγω των ανισοτήτων, που οδηγούν στην έλλειψη μέσων σύνδεσης ή διαδικτύου ειδικά στα πιο αδύναμα στρώματα της κοινωνίας.
Από τα αποτελέσματα της έρευνα προκύπτουν τα εξής στοιχεία
- Το 12, 9% των μαθητών δεν έχει συνδεθεί ποτέ σε ψηφιακή τάξη!
- Το 15,7% των μαθητών συνδέεται μόνο περιστασιακά για λόγους που έχουν να κάνουν με οικονομικές ή άλλες δυσκολίες των οικογενειών.
- Το 34,2% των μαθητών αντιμετωπίζει ποικίλα προβλήματα ποιότητας σύνδεσης και λειτουργίας του μέσου σύνδεσης (της ψηφιακής πλατφόρμας).
- Αθροιστικά τα παραπάνω κατέδειξαν πως μεσοσταθμικά εδώ και ένα μήνα δε συνδέεται καθημερινά το 26,4% των μαθητών-τριών δηλαδή οι ψηφιακές τάξεις έχουν μόνιμα απόντες κάτι παραπάνω από το ¼ του μαθητικού πληθυσμού.
- Επιπλέον των παραπάνω καταμετρήθηκε πως από το πλήθος των μαθητών που συμμετέχουν ένα σημαντικό ποσοστό 34,2% συνδέονται μέσω κινητού τηλεφώνου δηλαδή με μέσο που δεν επιτρέπει την πλήρη συμμετοχή και διάδρασή τους. Την ίδια στιγμή τις περίφημες και διαφημισμένες συσκευές (tablet) έχει λάβει μόνο το 2,7% των μαθητών.
- Επίσης, το 49,5% των μαθητών-τριών χρειάζονται επίβλεψη γονέα ώστε να μπορέσουν να συνδεθούν και να συμμετέχουν γιατί απαιτούνται γνώσεις χειρισμού λογισμικών και συστημάτων που δεν έχουν τα παιδιά ειδικά οι ηλικίες του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού.
- Επιπλέον, μόλις το 62,2% των μαθητών που συνδέονται πραγματικά παρακολουθούν και συμμετέχουν στο μάθημα. Οι υπόλοιποι/ες είναι εικονικά παρόντες.
Στην ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης επισημαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί που τη διενήργησαν, δεν είναι καθόλου τεχνοφοβικοί, και ότι αναγνωρίζουν ότι «η τεχνολογία παρέχει πλήθος εργαλεία και μέσα, εξαιρετικά χρήσιμα τα οποία και εμείς χρησιμοποιούμε».
Ωστόσο προσθέτει ότι «τα ερωτήματα πάντα όπως και στο παρελθόν είναι το ίδια: πώς, από ποιον και προς όφελος ποιου; Είναι κατάλληλα για τις ηλικίες της Α’βάθμιας εκπαίδευσης; Βαθιά αγωνία μας να μην αποκλειστεί κανένα παιδί. Και ο αποκλεισμός έχει πολλά πρόσωπα».
e-prologos.gr