«Το πρόγραμμα “Μνήμες Κατοχής στην Ελλάδα” είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας, το ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος”, το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου και το γερμανικό ίδρυμα “Μνήμη, Ευθύνη και Μέλλον”, σε συνεργασία με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πρόκειται για πρόγραμμα ειδικά επεξεργασμένο από επίκουρο καθηγητή Διδακτικής της Ιστορίας, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, για τη διδασκαλία στα σχολεία της ιστορίας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και της ναζιστικής κατοχής.

Με βάση αυτό το πρόγραμμα καλούνται οι μαθητές να προσεγγίσουν την ιστορία της Κατοχής αποκλειστικά και μόνο μέσα από τις αναμνήσεις ηλικιωμένων ανθρώπων, οι οποίοι ήταν παιδιά ή έφηβοι στην περίοδο της Κατοχής και οι οποίοι καλούνται 75 χρόνια μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου να περιγράψουν τα ιστορικά γεγονότα, αποκλείοντας ιστορικά τεκμήρια και ντοκουμέντα. Η συγκεκριμένη μεθοδολογική προσέγγιση της διδασκαλίας της Ιστορίας με μαρτυρίες επιβάλλεται, διότι τα ιστορικά τεκμήρια και ντοκουμέντα, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη αντίληψη, δεν έχουν ζωντάνια και δεν έλκουν τους μαθητές στη μελέτη της Ιστορίας.

Αυτή η μέθοδος είναι αντιεπιστημονική. Ο ιστορικός υποχρεώνεται να διδάξει τους μαθητές μόνο με τις μαρτυρίες, αποστερημένος από άλλα ιστορικά τεκμήρια. Αντικειμενικά δεν μπορεί να διδάξει Ιστορία. Οι μαρτυρίες θα επιλέγονται και θα κατευθύνονται από τους εμπνευστές του προγράμματος. Επίσης είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η προσωπική μνήμη διακατέχεται από υποκειμενικότητα και αποσπασματικότητα, ενώ οι προσωπικές μαρτυρίες, χωρίς τα ιστορικά τεκμήρια μπορούν να αξιοποιηθούν ως εργαλείο στη διαδικασία διαστρέβλωσής της.

Όπως αναφέρεται στους στόχους του προγράμματος οι μάρτυρες θα αναδεικνύουν τις διαφορετικές όψεις ενός θέματος γι’ αυτό και επιλέγονται μαρτυρίες και των θυμάτων και των θυτών. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, αυτό γίνεται για να κατανοήσουν οι μαθητές και την “άλλη πλευρά”, τους ναζιστές, οι οποίοι βεβαίως θα παρουσιάζουν τα ιστορικά γεγονότα από τη δική τους σκοπιά. Είναι σίγουρο ότι επιδρούν στη συνείδηση των μαθητών, συμβάλλοντας στην άμβλυνσή της απέναντι στην εγκληματική φύση του ναζισμού. Θα τους εκπαιδεύουν να προσεγγίζουν με υποκειμενισμό την Ιστορία. Είναι λαθεμένος ο ισχυρισμός των εμπνευστών του προγράμματος ότι ο μαθητής μπορεί από μόνος του να κατακτήσει την ιστορική γνώση, με αυτή την αντιεπιστημονική μεθοδολογία, η οποία δεν βασίζεται στα ιστορικά τεκμηριωμένα γεγονότα, αλλά στην προσέγγιση των μαρτυριών.

Σε αυτά τα εκπαιδευτικά πλαίσια ο μαθητής αδυνατεί να κατανοήσει τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, τα πραγματικά κοινωνικά αίτια του μαζικού λαϊκού αντιστασιακού κινήματος. Θα είναι αδύνατο οι μαθητές να προσεγγίσουν την ιστορική αλήθεια, να καταλήξουν σε ιστορικά διδάγματα, για τις αιτίες του πολέμου και τις ρίζες του φασισμού. Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι ένα ακόμα βήμα στην επιδίωξη αναθεώρησης της Ιστορίας του Β΄ ΠΠ, των αντιστασιακών λαϊκών αγώνων, απαράμιλλου ηρωισμού και αυτοθυσίας ενάντια στον αιματοβαμμένο φασισμό, που τον γεννά και τον θρέφει το βάρβαρο καπιταλιστικό σύστημα. Και επιχειρείται να περάσει μέσα από τα σχολεία.

Δίκαια η Πανελλήνια Ένωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης – Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ) και το Εθνικό Συμβούλιο Διεκδίκησης των Οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα» έχουν υποβάλει αίτημα προς το υπουργείο και την Κυβέρνηση να αποσυρθεί και να μην εφαρμοστεί αυτό ή άλλα παρόμοια προγράμματα που εκπορεύονται από τη Γερμανία.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το