Σήμερα Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου περίπου 160.000 νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές και 1,3 εκατ μαθητές κάνουν το ντεμπούτο τους στην έναρξη του νέου σχολικού έτους.
Ωστόσο μια ανάσα πριν από το άνοιγμα των σχολείων το ΥΠΑΙΘ αποδεικνύει πως δεν έχει διδαχτεί τίποτα από τα τελευταία δύο χρόνια πανδημίας και κλειστών σχολείων. Με την επιστημονική κοινότητα να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου μετά τον «καλπασμό» της παραλλαγής Δέλτα σε όλη τη χώρα και το παράδειγμα των ΗΠΑ -όπου 252.000 παιδιά νόσησαν μετά το 1o κουδούνι- να τρομάζει, το υπουργείο Παιδείας διακινεί και πάλι παραπλανητικά στοιχεία για το μέσο όρο των μαθητών ανά τάξη. Συνηθισμένο στη «δημιουργική στατιστική» και στον συμψηφισμό παρουσιάζει μια εικονική πραγματικότητα.
Όπως και την περασμένη χρονιά, έτσι και φέτος η κυβέρνηση επιμένει να μην μειώνει τον αριθμό των μαθητών στις αίθουσες ούτε φυσικά να προσλαμβάνει εκπαιδευτικούς ώστε να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες που θα δημιουργηθούν. Αρνείται τη διενέργεια δωρεάν μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ στην εκπαιδευτική κοινότητα με την αποκλειστική ευθύνη του ΕΟΔΥ. Ακόμα παραπέρα ανακοινώθηκε προκλητικά η περικοπή των δαπανών σε προσωπικό στην καθαριότητα πράγμα που σημαίνει δραματικές μειώσεις καθαριστριών στα σχολεία! Είναι η όψη της ίδιας πολιτικής που αρνείται πεισματικά να ενισχύσει ουσιαστικά και ολόπλευρα το Δημόσιο Σύστημα Υγείας αφήνοντας την υγεία των πολιτών εκτεθειμένη για δεύτερη συνεχή χρονιά απέναντι στην πανδημία.
Η απόφαση της κυβέρνησης να στηριχθεί σχεδόν αποκλειστικά στον εμβολιασμό και στα self test και να μην φέρει επιπρόσθετα μέτρα στα σχολεία, παρά μόνο να αυξήσει τις τιμωρητικές πρακτικές μέσω απουσιών κ.α. έχει προκαλέσει αντιδράσεις, ενώ δεν είναι λίγοι οι γιατροί που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, λίγα 24ωρα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Πιέζουν αφόρητα τους εκπαιδευτικούς
Όμως το ΥΠΑΙΘ είναι αλλού! Ψηλά στο γυάλινο πύργο του, μακριά από τις πραγματικές ανάγκες και αγωνίες ενός ολόκληρου κόσμου που αποτελεί τσχεδόν το 50% του συνόλου του πληθυσμού (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) συμπεριφέρεται σαν εταιρεία τρένων που το μόνο της ενδιαφέρον είναι η τυπική τήρηση των ωραρίων. Έτσι, με Εγκύκλιο που έστειλε ο Γενικός Γραμματέας του υπ. Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης σε όλα τα σχολεία της χώρας ζητάει και πάλι να γίνεται σε καθημερινή βάση η ενημέρωση του Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ) myschool, με λίγα λόγια να καταχωρίζεται κάθε στοιχείο μεταβολής της σχολικής μονάδας, του μαθητικού δυναμικού και του εκπαιδευτικού προσωπικού «έτσι ώστε να αντανακλάται απόλυτα η καθημερινή λειτουργία των σχολικών μονάδων βάσει της οποίας τα όργανα διοίκησης θα προβαίνουν στον προγραμματισμό δράσεων και στη λήψη αποφάσεων»..
Σύμφωνα με την Εγκύκλιο του γ.γ του ΥΠΑΙΘ οι ενέργειες αποτύπωσης που θα πρέπει να γίνουν, είναι οι εξής:
- Ενημέρωση του μητρώου των εκπαιδευτικών (απουσίες, άδειες κτλ.), καθώς και το υποχρεωτικό ωράριο τους,
- Οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών, καθώς και οι σχετικές αναθέσεις μαθημάτων/συμπληρώσεις-μειώσεις ωραρίου,
- Τα τμήματα που λειτουργούν στη σχολική μονάδα,
- Η ολοκλήρωση των εγγραφών του μαθητικού δυναμικού, καθώς και η σχετική κατανομή τους κατά τάξη, τμήμα, ομάδα προσανατολισμού, τομέα, ειδικότητα ή άλλη ενότητα του προγράμματος σπουδών που ακολουθεί η σχολική μονάδα,
- Η εκτίμηση κενών της σχολικής μονάδας (Λειτουργικά Κενά Μαθημάτων),
- Η αποτύπωση του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος Διδασκαλίας,
- Η ενημέρωση του φακέλου του μαθητή και ιδιαίτερα των απουσιών του,
- Η ενημέρωση στατιστικών στοιχείων, όπως τα «Στατιστικά Στοιχεία Εκπαιδευτικών Αναγκών», καθώς και τα στατιστικά στοιχεία Αλλοδαπών/Παλινοστούντων/Ρομά μαθητών,
- Η ενημέρωση του φακέλου της σχολικής μονάδας και ιδιαίτερα η ομάδα σχολείων στην οποία ανήκει, καθώς και η κτηριακή υποδομή του.
Είναι φανερό ότι το ΥΠΑΙΘ προσθέτει όλο και μεγαλύτερη γραφειοκρατία σε διευθυντές σχολείων και εκπαιδευτικούς ενώ ατελείωτος και καθημερινός είναι ο βομβαρδισμός με οδηγίες, ευθύνες, καθήκοντα. Μιλάμε για σχολεία που δεν έχουν καμιά γραμματειακή υποστήριξη ενώ την ίδια ώρα έχουν να αντιμετωπίσουν δεκάδες προβλήματα με την πανδημία αλλά και με την ουσιαστική εγκατάλειψή τους και στο θέμα αυτό από το υπουργείο Παιδείας.
Διευθυντές και εκπαιδευτικοί των σχολείων έχουν μετατραπεί χρόνια τώρα σε φύλακες, ψυχολόγους, υπαλλήλους γραφείου, γιατρούς, ενώ τον τελευταίο καιρό έχουν προστεθεί και άλλα καθήκοντα και ευθύνες. Έχουν να αντιμετωπίσουν το θέμα των κρουσμάτων (με τις συνεχείς αλλαγές των πρωτοκόλλων), το θέμα των βεβαιώσεων για τα self test των μαθητών, την θερμομέτρηση, τις μάσκες, το να μην πλησιάζει το ένα παιδί το άλλο, γονείς αρνητές του ιού που τους επιτίθενται και τους κάνουν μηνύσεις για τις μάσκες, τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, το διάβασμα, την κατανόηση και την έγκαιρη υλοποίηση όλων όσα τους ζητούν καθημερινά οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, το άγχος μήπως ξεχάσουν κάτι ή κάνουν κανένα λάθος και όταν τελειώσουν όλα αυτά …να πάνε να κάνουν και μάθημα.
Και το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει ακάθεκτο καλύπτοντας σιγά – σιγά και τμήματα του ελεύθερου απογευματινού χρόνου των εκπαιδευτικών: Μαζί με την προετοιμασία των μαθημάτων, τις διορθώσεις των γραπτών, τα «καλέσματα» των Συντονιστών Εκπαίδευσης ανά ειδικότητα, έχουμε και συνεδριάσεις εκτός εργασιακού χρόνου (το webex για κάθε χρήση), «επιμορφώσεις» εκτός εργασιακού χρόνου κλπ.
Παράλληλα καθώς φέτος έφυγαν με σύνταξη ή παραιτήθηκαν εκατοντάδες Διευθυντές και Υποδιευθυντές σχολείων σε κατάσταση αυξημένου άγχους και αναστάτωσης βρίσκονται αντίστοιχοι αντικαταστάτες τους πολλοί από τους οποίους βρέθηκαν σε αυτές τις θέσεις χωρίς να το έχουν ζητήσει. Η βοήθεια για διευκρινήσεις των εγγράφων από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης είναι ανύπαρκτη ή μηδαμινή καθώς οι περισσότερες είναι αποψιλωμένες από υπαλλήλους και οι υπάλληλοι που έχουν μείνει έχουν να αντιμετωπίσουν και οι ίδιοι μεγάλο φόρτο εργασίας.
Ακόμη κι αν συμφωνήσει κανείς με τον γγ του ΥΠΑΙΘ ότι «η επιβεβαίωση δεδομένων δεν θα πρέπει να είναι μια τυπική διαδικασία, αλλά μια ουσιαστική προσπάθεια απεικόνισης της σχολικής ζωής μέσα από το Π.Σ. myschool» οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι όσο αυξάνει ο γραφειοκρατικός φόρτος των εκπαιδευτικών και των διευθυντών στα σχολεία, τόσο περισσότερο αφυδατώνεται η σχολική ζωή, τόσο περισσότερο η πιεστική ανταπόκριση στο γραφειοκρατικό «μπαζώνει» το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο, τόσο περισσότερο ο εκπαιδευτικός μετατρέπεται σε κακοπληρωμένο τεχνικό.
e-prologos.gr