Το θέμα των περασμένων ημερών, σε ό,τι αφορά τη σχολική τηλε-πραγματικότητα, ήταν αυτό της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των μαθητών. Όπως λέει και ο σοφός λαός, δουλειά δεν είχε ο τηλε-διάολος τηλε-αξιολογούσε τα παιδιά του.

Το μείζον πρόβλημα του συγκεκριμένου τρόπου αξιολόγησης δεν είναι η διαβλητότητα. Αυτόν τον σκόπελο η κυβέρνηση θα τον ξεπεράσει πολύ εύκολα θεσπίζοντας μαζί με την πανεπιστημιακή αστυνομία και τη σχολική τηλε-αστυνομία. Ένας ματατζής δίπλα σε κάθε μαθητή την ώρα που θα τηλε-εξετάζεται. Το γκλοπ της Δημοκρατίας, Νέας και Παλαιάς, θα τερματίζει εξαρχής ακόμα και την παραμικρή σκέψη του μαθητή να αντιγράψει.

Η οποιαδήποτε διαδικασία εξ αποστάσεως αξιολόγησης των μαθητών (τηλε-τεστ, τηλε-διαγώνισμα, κ.λ.π.) σε συνθήκες εγκλεισμού και πανδημίας είναι, με απλά και σύντομα λόγια, επιεικώς απαράδεκτη και άκρως αντιπαιδαγωγική. Τόσο η τηλε-αξιολόγηση όσο και η κατάθεση βαθμολογίας για το πρώτο τετράμηνο, δεν θα έχει το ελάχιστο όφελος για τον οποιονδήποτε μαθητή. Το μόνο που θα προσφέρει είναι ένα επιπλέον βάρος στην, ήδη επιβαρυμένη, ψυχική υγεία των μαθητών και ένα ακόμη άλλοθι στο υπουργείο για να συνεχίσει να κρατά τα σχολεία κλειστά και να προβάλλει, μέσω των καλοπληρωμένων ΜΜΕ, την πλασματική εικόνα της κανονικής τηλε-λειτουργίας των σχολείων.

Όπως πολύ σωστά δηλώνει η υπουργός στις καθημερινές τηλεοπτικές της εμφανίσεις, τα σχολεία είτε θα ανοίξουν στις 8 Ιανουαρίου είτε δεν θα ανοίξουν, δηλαδή ζήσε Μάη μου να φας τηλε-τριφύλλι. Αν ανοίξουν, τότε η αξιολόγηση των μαθητών θα μπορέσει να γίνει δια ζώσης. Σε αντίθετη περίπτωση, η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει κατά το δεύτερο τετράμηνο. Αυτό αποτελεί, κατά την ταπεινή μου γνώμη, και τη σωστότερη επιλογή απέναντι στους μαθητές. Σε αυτό ούτως ή άλλως συγκλίνουν οι αποφάσεις της τοπικής Ε.Λ.Μ.Ε (κλικ εδώ), της Ο.Λ.Μ.Ε (κλικ εδώ), αλλά και του 4ου ΠΕ.ΚΕ.Σ Αττικής (κλικ εδώ) που ξεκάθαρα αναφέρει: Για τους λόγους αυτούς, με αίσθημα ευθύνης, προτείνουμε, κατ’ εξαίρεση για το τρέχον σχολικό έτος, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να παραδοθεί βαθμολογία από τους/τις εκπαιδευτικούς κατά το δεύτερο τρίμηνο/τετράμηνο του σχολικού έτους και αυτή να ισχύσει και για το πρώτο τρίμηνο/τετράμηνο, όπως εξάλλου προβλέπουν οι κείμενες διατάξεις σε περίπτωση αντικειμενικών δυσκολιών.

Για να μην εγκλωβιζόμαστε όμως μόνο στα αρνητικά, υπάρχει και η φωτεινή πλευρά της εξ αποστάσεως αξιολόγησης. Είναι η τηλε-αξιολόγηση της υπουργού από τους μαθητές και τις μαθήτριες της χώρας, οι οποίοι, μέσω τηλε-ψηφίσματος (κλικ εδώ), ζητούν την άμεση απόλυση της κ. Κεραμέως. Σε ό,τι αφορά το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας της τηλεκπαίδευσης τους τελευταίους μήνες, τα θέματα που έχουν προκύψει είναι πολλά και έχουν αναδειχθεί από τις κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών. Η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση είχε προετοιμάσει τα σχολεία για τηλεκπαίδευση, όσο είχε προετοιμάσει και τα νοσοκομεία για το δεύτερο κύμα

της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, κατά την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς όλα τα σχολεία της επικράτειας διέθεταν ηλεκτρικό ρεύμα και πρίζες τηλεφώνου. Αυτό βέβαια δεν προέκυψε από κάποιο τυχαίο γεγονός, αλλά ως αποτέλεσμα της υψηλής αποδοτικότητας που έχει ένα επιτελικό κράτος, όταν στελεχώνεται από τα καλύτερα βιογραφικά της χώρας.

Η κ. Κεραμέως σε κάθε της απόφαση επικαλείται τη γνώμη των ειδικών.
Ανοίγει παρένθεση.
Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς από τους ειδικούς επιστήμονες-εκπροσώπους τύπου της κυβέρνησης; Τις παλινωδίες στο θέμα της χρήσης μάσκας; Τον ανορθολογισμό περί μη μετάδοσης του κορωνοϊού μέσω της θείας κοινωνίας; Τα περίφημα διαγράμματα που παρουσίαζαν έναν ντροπαλό κορωνοϊό να προτιμά τις σχολικές αίθουσες των 15 ατόμων έναντι των 25;
Κλείνει παρένθεση.
Αυτό που δεν έχει παρουσιάσει η υπουργός, είναι το ποια επιτροπή σοφών της έδωσε το πράσινο φως να μεταφέρει όλο το ωρολόγιο πρόγραμμα της δια ζώσης διδασκαλίας σε πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης. Για να το θέσω απλά και κατανοητά, υπάρχει στο ορατό και αόρατο σύμπαν έστω και ένας επιστήμονας από τον χώρο της υγείας που να συμφωνεί με τη σχεδόν 6ωρη, καθημερινή καθήλωση των μαθητών μπροστά σε μία οθόνη, όταν μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για οθόνη κινητού;

Η υπουργός δηλώνει συχνά πυκνά ότι η τηλεκπαίδευση είναι ένα εργαλείο που ήρθε για να μείνει. Ένα εργαλείο, όπως για παράδειγμα και μία πένσα. Μία πένσα μπορεί να δώσει ώθηση στον άνθρωπο να φτάσει μέχρι το φεγγάρι ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ από έναν βασανιστή – ‘’πολιτισμένο’’ άνθρωπο της δύσης για να ‘’εκπολιτίσει’’ έναν ‘’βάρβαρο’’ άνθρωπο της ανατολής. Το θέμα λοιπόν είναι ποιος και με τι σκοπούς κρατά και χειρίζεται το εκάστοτε εργαλείο. Δεν απαιτείται ιδιαίτερη φαντασία για να αντιληφθεί κάποιος, το πώς θα ‘’αξιοποιήσει’’ η συγκεκριμένη κυβέρνηση το εργαλείο της τηλεκπαίδευσης μετά το πέρας της πανδημίας. Αρκεί μόνο μία σύντομη αναδρομή στους προηγούμενους μήνες, όταν η τηλεκπαίδευση χρησιμοποιήθηκε ως ‘’δημοκρατική’’ απάντηση απέναντι στις καταλήψεις των μαθητών.

Μία υποθετική εικόνα από το Σκόιλ Ελικίκου του μέλλοντος, όπως το σχεδιάζουν και το οραματίζονται η τηλε-υπουργός και το τηλε-επιτελείο της, είναι η εξής:

«Για φιλολογικά μαθήματα πατήστε ν, για φυσικές/θετικές επιστήμες πατήστε ρίζα δύο, για ξένες γλώσσες επιλέξτε το τρία, για θρησκευτικά καλέστε απευθείας στο γραφείο της υπουργού, για κοινωνικές επιστήμες πατήστε τη σκανδάλη, τα μαθήματα θεωρούνται αριστερού προσανατολισμού και δεν διδάσκονται σε συνθήκες γύψου, για γυμναστική καλέστε απευθείας στο Μέγαρο Μαξίμου για να κρατήσετε θέση στην επόμενη κυριακάτικη ποδηλατάδα στην Πάρνηθα. Αν είστε ρομά, πρόσφυγας ή ελληνοφτωχοδιαβολάκος, λυπούμεθα αλλά η κοινωνικοοικονομική σας κατάσταση ή το DNA σας δεν είναι συμβατά με το απλικέισιον».

Κλείνοντας, μιας και διανύουμε μέρες γιορτινές, ας ευχηθούμε ο σάκος του Αγίου Βασίλη για το νέο έτος να περιέχει το άνοιγμα των σχολείων και την πτώση του σέρβερ της cisco, μπας και σωθούν την ύστερη στιγμή τα τελευταία εν λειτουργία εγκεφαλικά μας κύτταρα.

Αθανάσιος Φατής

Τηλεκαθηγητής στο ΤηλΕΠΑΛ Μύρινας

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το