«Αντιεπιστημονικό» χαρακτηρίζει η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και εκφράζει την πλήρη επί της αρχής αντίθεσή της επ’ αυτού, με επιστολή της προς τη Νίκη Κεραμέως, καθώς το σχέδιο νόμου δεν κάνει καμία αναφορά στους μαθητές με αναπηρία
«Αντιεπιστημονικό» χαρακτηρίζει η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και εκφράζει την πλήρη επί της αρχής αντίθεσή της επ’ αυτού, με επιστολή της προς την υπουργό, Νίκη Κεραμέως, καθώς το σχέδιο νόμου δεν κάνει καμία αναφορά στους μαθητές με αναπηρία.
«Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου διατηρεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα μακριά από κάθε έννοια συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, με δομές και προγράμματα που δεν διασφαλίζουν την υποχρεωτική προσβασιμότητα, θεσμοθετώντας ένα σχολείο που απέχει πολύ από το «σχολείο για όλους» και από τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις της εξατομικευμένης υποστήριξης κάθε μαθητή/μαθήτριας και της διαφοροποιημένης διδασκαλίας με στόχο την ενίσχυση των ιδιαίτερων δεξιοτήτων και την κάλυψη των εξατομικευμένων αναγκών όλων των μαθητών». Αυτό επισημαίνει στην επιστολή της η ΕΣΑμεΑ και αναφέρει ότι απουσιάζει αναφορά στους μαθητές με αναπηρία, «λες και είναι “αόρατοι”».
Το νομοσχέδιο, συνεχίζει η ΕΣΑμεΑ, «προωθεί αλλαγές μέσα από τις οποίες όχι μόνο δεν συντελείται η οικοδόμηση ενός “Σχολείου για Όλους” με βάση τη φιλοσοφία της συμπερίληψης, αλλά εντείνονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες, η περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμός πολλών χιλιάδων μαθητών και ιδιαίτερα των περισσότερο ευάλωτων, που είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες με αναπηρία ή/και Ε.Ε.Α».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού. Σύμφωνα με στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος my school που επεξεργάστηκε το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ, ο μαθητικός πληθυσμός με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (με επίσημη γνωμάτευση), ανήλθε το σχολικό έτος 2017-2018 σε 90.743 μαθητές, αποτελώντας το 6.3% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού της χώρας.
Η ΕΣΑμεΑ αναφέρει, επίσης, ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο (2019), στην αξιολόγηση της Ελλάδας από την Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, σχετικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην Ελλάδα ως προς την εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, είχε διατυπωθεί η ανησυχία της Επιτροπής για την απουσία ολοκληρωμένης και σαφούς νομοθεσίας, στρατηγικής και διάθεσης πόρων για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση.
Το άρθρο 47, είναι η μοναδική πρόβλεψη του νομοσχεδίου για τους μαθητές με αναπηρία ή/και Ε.Ε.Α. Και σύμφωνα με την ΕΣΑμεΑ είναι «εκ διαμέτρου αντίθετο με την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική συμπερίληψης και πλήττει ευθέως το δικαίωμα των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και Ε.Ε.Α. να φοιτήσουν στο σχολείο της γειτονιάς τους».
«Τα Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.), αντιμετωπίζουν ήδη πολλά προβλήματα επαρκούς στελέχωσης, αλλά και με μεγάλο αριθμό μαθητών». Θέση της ΕΣΑμεΑ είναι πως ο θεσμός των Τ.Ε., «σήμερα δεν αποτελεί θεσμό που διευκολύνει την “ένταξη” των μαθητών με αναπηρίες ή/και με Ε.Ε.Α. και κάθε άλλο παρά προς όφελος των μαθητών με αναπηρία στα Γενικά Σχολεία, αλλά και στα Ειδικά Σχολεία, λειτουργεί. Ο θεσμός των Τ.Ε. χρειάζεται αξιολόγηση, αναθεώρηση, ακόμα και κατάργηση, εφόσον στόχος και επιταγή της Σύμβασης είναι η “συμπεριληπτική εκπαίδευση”».
Στην επιστολή της, η ΕΣΑμεΑ καταθέτει τις επισημάνσεις της, μεταξύ άλλων, σχετικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (δεν γίνεται καμία αναφορά ούτε για τον τρόπο διδασκαλίας/λειτουργίας των εργαστηρίων για τους μαθητές με αναπηρία ή/και Ε.Ε.Α., ούτε όμως και για τα εργαστήρια αυτά στα Ειδικά Σχολεία), την απουσία αναλυτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης, βάσει εξατομίκευσης των αναγκών των μαθητών, την απουσία αναφοράς για την αξιολόγηση, προαγωγή και απόλυση των μαθητών με αναπηρία ή/και με Ε.Ε.Α. και των μαθητών με Παράλληλη Στήριξη, την προφορική βαθμολογία τετραμήνων στο λύκειο (η ΕΣΑμεΑ ζητά να εκσυγχρονιστούν και να είναι απόλυτα προσβάσιμα και σε άτομα με αναπηρία όλα τα μέσα και οι υλικοτεχνικές υποδομές με τις οποίες υποστηρίζεται η ερευνητική εργασία), τα θέματα πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ και τις μετεγγραφές φοιτητών.
e-prologos.gr