Α ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής

Η προκλητική γαμήλια δεξίωση της Άννας Μαρίας Γλύξμπουργκ, κόρης του αποθανόντος έκπτωτου βασιλιά Κωνσταντίνου, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθήνας συνιστά μέγιστη πολιτειακή πρόκληση και εθνική προσβολή. Το υπ’ αριθμ.πρωτ. 1581/17.09.2024 έγγραφο της γενικής διευθύντριας του μουσείου, με το οποίο και παραχωρήθηκε για «εκδήλωση με ζωντανή μουσική», αποτελεί μαύρη κηλίδα στην μακρά ιστορία του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, καθώς:

  1. Διαπράττει μέγιστη θεσμική απρέπεια για Οργανισμό του Δημοσίου με έγγραφο που φέρει το εθνόσημο, χρησιμοποιώντας τον τίτλο της «βασίλισσας» («Hendes Majestaet Dronning Anne-Marie») για την έκπτωτη Άννα Μαρία Γλύξμπουργκ, παρότι το πολιτειακό ζήτημα έχει επιλυθεί οριστικά και αμετάκλητα με δημοψήφισμα του ελληνικού λαού!
  2. Επιτρέπει την διεξαγωγή γαμήλιας δεξίωσης στον χώρο του Μουσείου και κηρυγμένου μνημείου (Κτιριακό Συγκρότημα Δουκίσσης Πλακεντίας ΦΕΚ 54/Β/1952, 352/Β/1967), κρυπτόμενο πίσω από αοριστίες περί «ιδιωτικής εκδήλωσης». Υπάρχει ή όχι προσβολή μνημείου με την πράξη αυτή; Υπάρχει τιμολογιακή πολιτική αυτού (ή άλλου) Μουσείου ΝΠΔΔ για γάμους, βαφτίσεις, κηδείες και μνημόσυνα; Έχει αποφασίσει περί αυτού η διορισμένη Διοίκηση; Με βάση ποια δικαιοδοσία; Μήπως η παραχώρηση αφορά μόνο τη συγκεκριμένη οικογένεια και αν ναι, γιατί;
  3. Σε μια πρωτοφανή διοικητική πρακτική, δεν θέτει καν όρους για την διεξαγωγή ιδιωτικής εκδήλωσης, όροι που αυτονοήτως τίθενται από όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού ακόμη κι όταν ένα Μουσείο ή μνημείο παραχωρείται σε δημόσιο φορέα για οποιαδήποτε εκδήλωση.


Σε αυτό το πλαίσιο, καταγγέλλουμε τη Διοίκηση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, η οποία:

  1. Δεν έχει καταφέρει από τον Οκτώβριο 2023 να λύσει το πρόβλημα της καθαριότητας του Μουσείου, με τις τουαλέτες επισκεπτών και εργαζομένων να βρίσκονται σε άθλια κατάσταση.
  2. Δεν κατάφερε να προσλάβει καν τους ελάχιστους εγκεκριμένους Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου φύλακες και το Μουσείο κλείνει τις πόρτες του για τους επισκέπτες στις 4 μ.μ.
  3. Δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την ασφάλεια του Μουσείου, με αποτέλεσμα να υπάρξει περιστατικό κλοπής καλωδίων από τον κήπο του Μουσείου, για το οποίο η Διοίκηση ουδέποτε τοποθετήθηκε, σαν να μην συνέβη ποτέ.
  4. Δεν έχει μπορέσει να εξασφαλίσει καν τη λειτουργία κλιματισμού στις αίθουσες του Μουσείου, με άγνωστα αποτελέσματα για τα σημαντικά βυζαντινά εκθέματα.
  5. Δεν έχει εξασφαλίσει καν την συντήρηση των κήπων του Μουσείου, την οποία προσπαθεί τώρα να χρεώσει στους ιδιώτες.
  6. Δεν έχει εκθεσιακό σχεδιασμό, προγραμματισμό ή οποιαδήποτε άλλο προγραμματισμό που να αφορά το Μουσείο και τη σχέση του με το κοινό (οι εκθέσεις τρίτων φορέων που φιλοξενούνται στο Μουσείο δεν αποτελούν σχεδιασμό του Μουσείου).
  7. Διοικητικές και οικονομικές ατασθαλίες διερευνώνται από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, μετά από καταγγελία του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων. Παρότι η διοίκηση έχει φέρει το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στην μεγαλύτερη παρακμή που γνώρισε ποτέ, στη διάρκεια της μακράς ιστορίας του, η Διοίκηση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου έχει την αμέριστη στήριξη της Υπουργού Πολιτισμού που τη διόρισε χωρίς κανένα κριτήριο.


Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και οι κήποι του, για τους οποίους πλήρωσε ο Ελληνικός λαός, μετά την μετατροπή του σε ΝΠΔΔ με διορισμένη Διοίκηση, έχει υποβιβαστεί σε ένα “ΙΧ μουσείο”, που δεν σέβεται τους επισκέπτες και τους εργαζόμενούς του, δεν σέβεται τα χρήματα του Ελληνικού λαού (από τα οποία πληρώνονται το ΔΣ και η Γενική Διευθύντρια) και λειτουργεί ως ένας χώρος διοργάνωσης διαφόρων εκδηλώσεων, μετά το πέρας της τύποις λειτουργίας του, από «λίγους και εκλεκτούς», εν γνώσει της κυβέρνησης. Δεν ξεχνάμε ότι η πρώτη παρόμοια ιδιωτική εκδήλωση που έγινε σε αρχαιολογικό Μουσείο ήταν και πάλι στο Μουσείο της Ακρόπολης, το πρώτο ΝΠΔΔ, πάλι με ευθύνη της διορισμένης από την τότε κυβέρνηση Διοίκησής του, όπου το 2014 γιορτάστηκε η επέτειος των 50 χρόνων γάμου του ζεύγους Γλύξμπουργκ, εν μέσω γενικής κατακραυγής!

Αυτή είναι η πεμπτουσία του διαβόητου Νόμου 5021, που μετέτρεψε επί της ουσίας τα πέντε μεγαλύτερα αρχαιολογικά μουσεία από διευθύνσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε κυβερνητικά παραμάγαζα. Τα επιχειρήματα περί «οικονομικής αυτοτέλειας» και δήθεν «εκσυγχρονισμού» των πέντε μεγάλων δημόσιων Μουσείων αποδεικνύονται προπέτασμα καπνού, που χρησιμεύει μόνο για να κρύψει τον μοναδικό στόχο της θεσμικής εκτροπής: τον διορισμό από την κυβέρνηση, με μόνη απόφαση της Υπουργού, δοτών οργάνων διοίκησης στα πέντε μεγάλα δημόσια αρχαιολογικά Μουσεία, και την αποκοπή τους από τον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, προκειμένου να λειτουργούν, πάλι με χρήματα του δημοσίου, όχι εις όφελος του πολιτισμού και του εργαζόμενου λαού, αλλά για ιδιωτικές και κυβερνητικές χρήσεις.

Η προνομιακή, προσωρινή παραχώρηση της κιβωτού των βυζαντινών θησαυρών της χώρας, σε ιδιώτες, των οποίων τους τίτλους απέταξε το Σύνταγμα της χώρας, συνιστά πολιτειακή πρόκληση και εθνική προσβολή. Ζητούμε τον απόλυτο σεβασμό των υλικών καταλοίπων του παρελθόντος, υπερασπίζουμε μέχρι κεραίας τα δημόσια Μουσεία και τη δωρεάν πρόσβαση σε αυτά, και απαιτούμε γενναίες δαπάνες για τον πολιτισμό ως δημόσιο αγαθό για ολόκληρη την κοινωνία!

Ο Πρόεδρος – Ο Γενικός Γραμματέας

Κατσιγιάννης Αλέξανδρος Κρανάς Αθανάσιος

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το