ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Δυτικής Αθήνας

ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΣΚΥΦΤΟΣ, ΑΜΟΡΦΩΤΟΣ ΛΑΟΣ! Απεργία-Αποχή!

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠ/ΚΩΝ, Νόμος Κεραμέως 4692/2020 και ΥΑ 6603/ΓΔ4/20-1-2021

Η κυβέρνηση της ΝΔ, απροκάλυπτα συνεχίζει τις αντιλαϊκές, αντικοινωνικές και αντιεκπαιδευτικές πολιτικές στο ίδιο μοτίβο των μνημονιακών κυβερνήσεων. Το ΥΠΑΙΘ, άξιος εκφραστής αυτής της πολιτικής, επιχειρεί να αλλάξει με αυταρχικό τρόπο τη φυσιογνωμία της εκπ/σης και του δημόσιου σχολείου, επιφέροντας πλήγματα στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, αλλά κυρίως στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών. Το ΥΠΑΙΘ με συνοπτικές διαδικασίες και εν μέσω υγειονομικής κρίσης με τα σχολεία να παραμένουν κλειστά ή να ανοιγοκλείνουν, προτάσσει την εφαρμογή της αξιολόγησης σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού. Δεν χάνει την ευκαιρία να μας υπενθυμίσει πως η πολιτική τους επιθυμεί να δημιουργήσει άνισα – ταξικά σχολεία, που θα εναρμονίζονται με τους νόμους της αγοράς και όχι της Παιδαγωγικής. Επιθυμεί σχολεία που να ακολουθούν πιστά τις ντιρεκτίβες του ΟOΣΑ, του ΔΝΤ και της ΕΕ. Η αξιολόγηση σχολικής μονάδας είναι το πρώτο βήμα για την κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά», με τελικό σκοπό τη διαμόρφωση των συνθηκών για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Διαβάζοντας τα άρθρα της Υ.Α. βλέπουμε τα εξής: Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας αποτελείται από τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και την αυτοαξιολόγηση αυτού σε δύο φάσεις: στην εσωτερική αξιολόγηση και στην εξωτερική αξιολόγηση. Εσωτερική από τους συλλόγους διδασκόντων και εξωτερική από τους Συντονιστές εκπ/κου έργου, τα ΠΕΚΕΣ, το ΙΕΠ και την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. ( Αρχή διασφάλισης ποιότητας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση).

Εσωτερική αξιολόγηση. Στην αρχή της σχολικής χρονιάς και πριν τη 10η Οκτωβρίου συγκαλείται ειδική συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων για τον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό του έργου της σχολικής μονάδας. Στη συνεδρίαση μπορούν να προσκληθούν μέλη του ΠΕΚΕΣ, το σχολικό συμβούλιο και ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου. Κάθε εκπαιδευτικός δηλώνει συμμετοχή σε 2 τουλάχιστον ομάδες δράσης. Η πρώτη είναι υποχρεωτική για όλους και είναι το σχέδιο δράσης του πρώτου θεματικού άξονα «Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση». Η δεύτερη με τους στόχους που θέτει το σχολείο και τα ενδιαφέροντα του/της εκπαιδευτικού. Οι ομάδες δράσης προχωρούν στον αναλυτικό σχεδιασμό των δράσεων και αναρτούν τις αποφάσεις στην ιστοσελίδα του σχολείου. Ο συλλογικός προγραμματισμός, η κατανομή των δράσεων καθώς και οι στόχοι, το περιεχόμενο, τα μέσα υλοποίησης, τα κριτήρια αξιολόγησης, καταχωρίζονται σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ. Οι ομάδες δράσης στη συνέχεια συνεδριάζουν συχνά (κάθε δύο μήνες) και αναπροσαρμόζουν, βελτιώνουν τις επιλογές και τα μέσα που επέλεξαν (αναζήτηση πόρων, χορηγοί, συνεργασία με φορείς, κ.ά.) για την επίτευξη των στόχων σύμφωνα πάντα με τους θεματικούς άξονες. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς και μέχρι τις 25/6, ο σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει ξανά και αυτοαξιολογεί τον προγραμματισμό όλου του έτους με λεκτικό χαρακτηρισμό (1. Μη επαρκής, 2. Επαρκής, 3. Καλή, 4. Εξαιρετική).

Εξωτερική αξιολόγηση. Οι Συντονιστές μελετούν τις εκθέσεις των σχολείων, συντάσσουν έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας και την αναρτούν στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ μέχρι 20/7. Στη συνέχεια συντάσσουν άλλη μία έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων της περιφέρειάς τους, όπου αναφέρονται στην τεκμηριωμένη αποτίμηση των δράσεων των σχολείων ανά θεματικό άξονα, με κατηγοριοποίηση σε 10βαθμη κλίμακα και την αναρτούν μέχρι 30/7. Το ΠΕΚΕΣ, αφού λάβει υπόψη τις ετήσιες εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων και Συντονιστών, συντάσσει έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ευθύνης του και την αναρτά στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ μέχρι 31/8.

Συνάδελφοι, Με την αξιολόγηση το σχολείο θα γίνει καλύτερο; Όχι, φυσικά! Γιατί δεν αφορά την υποχρηματοδότηση, τα πεπαλαιωμένα κτίρια και τις ελλείψεις υλικοτεχνικού εξοπλισμού, τα βιβλία που γράφτηκαν πολλές δεκαετίες πριν, τα δεκάδες χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών που υπάρχουν κάθε χρονιά και βαθαίνουν τις ανισότητες, την ανυπαρξία υποστηρικτικών δομών, τους στοιβαγμένους μαθητές μέσα στην τάξη, τις βάρβαρες πολιτικές των τελευταίων χρόνων σε βάρος της Παιδείας. Αντίθετα η αξιολόγηση είναι επιστέγασμα και προχώρημα αυτών των πολιτικών. Σ΄ αυτή τη διαδικασία μας καλούν να γίνουμε σύμμαχοι! Μας καλούν σε μια ατέρμονη, ανούσια συμπλήρωση ερωτηματολογίων και αξιολογόχαρτων! Αξιολόγηση σχολικής μονάδας σημαίνει ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και περισσότερη αυστηρότητα στην αξιολόγηση των μαθητών. Αξιολόγηση σημαίνει απαξίωση του παιδαγωγικού και κοινωνικού μας ρόλου κάνοντας τον μετρήσιμο σύμφωνα με τα μέτρα και τα σταθμά της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής. Η αξιολόγηση, επιδιώκει τον περιορισμό ή και την κατάργηση της χρηματοδότησης από το κράτος και ωθεί τα σχολεία στην αναζήτηση χορηγών για την κάλυψη πάγιων και έκτακτων αναγκών. Προωθεί την αυτονομία των σχολείων. Κατηγοριοποιεί τις σχολικές μονάδες σε καλές και κακές, ανάλογα με τους χορηγούς και τα χρήματα που εξοικονομεί η καθεμιά, προωθώντας την ανταγωνιστικότητα μεταξύ τους, για να επιλεγούν ελεύθερα από περισσότερους γονείς. Μακροπρόθεσμος στόχος μπορεί να είναι ακόμη και τα διαφορετικά αναλυτικά προγράμματα, ανάλογα με τα κριτήρια που θέτει το κάθε σχολείο. Κρίνει τους εκπαιδευτικούς ως καλούς, κακούς ή ανεπαρκείς, με τελικό στόχο τη μείωση μισθού ή ακόμη και την απόλυση. Προωθεί την ανταγωνιστικότητα και τον κανιβαλισμό μεταξύ των εκπαιδευτικών, αφού αλλάζει το ρόλο των συμβούλων και των διευθυντών και τους μετατρέπει σε επιθεωρητές – αξιολογητές! Τέλος, αλλάζει και την διοικητική μορφή της εκπαίδευσης δίνοντας στους διευθυντές-μανατζαραίους τη δυνατότητα να αποφασίζουν για το προσωπικό, αλλά και να προσλαμβάνουν στο άμεσο μέλλον εκπαιδευτικούς για λίγες ώρες.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση επιβάλλει σκληρούς εξεταστικούς φραγμούς, θέματα από τράπεζα, βάση μεγαλύτερη του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπ/ση, βάση του 10 προαγωγής, ποινολόγια, χαρακτηρισμό συμπεριφοράς. Ενώ στην τριτοβάθμια επιβάλλει δραματική μείωση των εισακτέων, υποβιβάζει τα πτυχία των δημόσιων Πανεπιστημίων, κάνοντάς τα ισότιμα με των κολεγίων, θεσπίζει την πανεπιστημιακή αστυνομία και τον αυταρχισμό στα ΑΕΙ.

Η διαδικασία της αξιολόγησης θα αλλάξει δραματικά το κλίμα στη σχολική τάξη και στο σύλλογο διδασκόντων. Η συνεργασία και το ομαδικό πνεύμα θα δώσουν τη θέση τους στον ανταγωνισμό και η όποια παιδαγωγική ελευθερία θα αντικατασταθεί από τον ασφυκτικό έλεγχο για τις «επιδόσεις» σχολείου, εκπαιδευτικών και μαθητών. Θα μπλοκάρει τη μονιμοποίηση και τη βαθμολογική – μισθολογική εξέλιξη και θα θέσει τις βάσεις για την άρση της μονιμότητας. Θέτει τα θεμέλια μιας ιστορικής διάσπασης του εκπαιδευτικού σώματος με ακόμη πιο βαθιά κατηγοριοποίηση σε «στελέχη – αξιολογητές» και «εκπαιδευτικούς – αξιολογούμενους». Αυτές οι σκληρές νεοφιλελεύθερες πολιτικές δεν πρέπει να εφαρμοστούν. Ας θυμηθούμε πως είμαστε παιδαγωγοί και ως παιδαγωγοί πρέπει να φροντίζουμε για την εξασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Το δικαίωμά μας να παλεύουμε ενάντια σε ό,τι μας στερεί την παιδαγωγική ελευθερία και γενικότερα σε ό,τι καταργεί την δημοκρατική εκπαιδευτική πρακτική, να εργαζόμαστε σε ένα σχολείο που σκέφτεται, συμμετέχει, δημιουργεί, μιλά και όχι σε ένα σχολείο που σιωπά και παραιτείται από τον παιδαγωγικό και μορφωτικό του ρόλο. Το δικαίωμά μας να αγωνιζόμαστε με τα σωματεία μας, διεκδικώντας μια παιδεία χωρίς διαχωρισμούς, με σεβασμό και ισότητα σε όλα τα παιδιά, διεκδικώντας μια παιδεία που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει. Δάσκαλος σκυφτός, αγράμματος λαός! Είναι αδιανόητο το μέλλον που μας ετοιμάζουν, γι΄αυτό είναι δυνατή η συλλογική αντίσταση και πάλη ενάντια στην αξιολόγηση! Να μη γίνουμε ούτε αξιολογητές, ούτε αξιολογούμενοι! Απεργία – αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης – αυτοαξιολόγησης!

Τα συγκεκριμένα βήματα της απεργίας-αποχής: 1. Καλούμε τον/την διευθυντή/ντρια, με την έναρξη της ειδικής συνεδρίασης του Συλλόγου Διδασκόντων για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, να δηλώσει ότι συμμετέχει στην απεργία-αποχή και, επομένως, δεν συμμετέχει σε καμία αξιολογική διαδικασία. 2. Καλούμε τους/τις συναδέλφους να δηλώσουν, με την έναρξη της διαδικασίας, ότι συμμετέχουν στην απεργία-αποχή και επομένως, δεν συμμετέχουν στη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά ούτε και σε καμία αξιολογική διαδικασία (συγκρότηση ομάδων δράσης, συνεδρίαση για τη σύνταξη έκθεσης «Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης», κλπ.). 3. Με βάση το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων για να υπάρχει απαρτία πρέπει οι παρόντες να είναι περισσότεροι από τους απόντες. Οι συνάδελφοι που συμμετέχουν στην απεργία-αποχή θεωρούνται απόντες [Υ.Α. Αριθ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002, ΦΕΚ 1340/16-10-2002 Άρθρο 37, π.13, «Ο σύλλογος των διδασκόντων βρίσκεται σε νόμιμη απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες, όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα».] 4. Επομένως, με την έναρξη της συνεδρίασης, τίθεται θέμα απαρτίας του Συλλόγου Διδασκόντων. Α. Εάν δεν υπάρχει απαρτία, η συνεδρίαση λύεται, δεν συντάσσεται και δεν υπογράφεται κανένα πρακτικό στο Βιβλίο πρακτικών του Συλλόγου Διδασκόντων (αυτονόητα στο Βιβλίο Πρακτικών καταγράφονται οι αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων όταν υπάρχει απαρτία) και ο/η διευθυντής/ντρια καταγράφουν στο Βιβλίο Πράξεων του/της διευθυντή/ντριας ότι «Στο ……., στις …….. με βάση την Υ.Α. 6603/ΓΔ4/20-1-2021 με τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο», προγραμματίστηκε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Διαπιστώθηκε ωστόσο, ότι δεν υπήρχε απαρτία καθώς, λόγω συμμετοχής συναδέλφων στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΟΛΜΕ, οι παρόντες δεν ήταν περισσότεροι από τους απόντες όπως προβλέπεται από την Υ.Α. Αριθ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002, ΦΕΚ 1340/16-10-2002 Άρθρο 37, π.13. Επομένως, λόγω έλλειψης απαρτίας, η συγκεκριμένη ειδική συνεδρίαση για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων, όπως περιγράφεται στα άρθρα της ως άνω Υ.Α. δεν πραγματοποιήθηκε και συνακόλουθα δεν συγκροτήθηκαν ομάδες εκπαιδευτικών για τη διερεύνηση του έργου του σχολείου σε σχέση με τους 14 θεματικούς άξονες του άρθρου 3». Β. Εάν υπάρχει απαρτία, το πρακτικό ΔΕΝ ΥΠΟΓΡΑΦΕΤΑΙ από τους συμμετέχοντες στην απεργία-αποχή. Κάθε συνάδελφος/ισσα, ακόμα και αυτοί που συμμετείχαν στην ως άνω διαδικασία, μπορεί στη συνέχεια να συμμετάσχει ατομικά στην απεργία-αποχή και να μην συμμετάσχει σε καμία από τις επόμενες αξιολογικές διαδικασίες (συγκρότηση ομάδων κλπ.). Γ. Πρακτικό για την απεργία-αποχή συντάσσεται από τη στιγμή που είναι ομόθυμη απόφαση του Σ.Δ., αλλά και όταν οι συνάδελφοι που απέχουν το κρίνουν. Δ. Η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα προβλέπεται από τις διατάξεις του ν. 1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας. Η απεργία – αποχή χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα από την ΑΔΕΔΥ σε όλο το Δημόσιο με μεγάλη επιτυχία και καθολική συμμετοχή των εργαζομένων. Η απεργία-αποχή στο Δημόσιο είναι κατοχυρωμένη μορφή αντίδρασης, ΔΕΝ ενέχει κινδύνους διοικητικών ή άλλων κυρώσεων, ούτε μειώσεις μισθών γιατί δεν είναι στάση εργασίας. Παραμένουμε στο σχολείο όποτε συγκληθεί ο ΣΔ, παρακολουθούμε, παρεμβαίνοντας τις εξελίξεις. Παρέχουμε υπεύθυνα όλο το εκπαιδευτικό μας έργο στο πλαίσιο των διδακτικών καθηκόντων, κι όποιων άλλων αναθέσεων έχουμε αναλάβει από την αρχή της σχολικής χρονιάς και που δεν υπερβαίνουν το εργασιακό μας ωράριο.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το