Μιλώντας με αφορμή τον προϋπολογισμό του 2025, ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης δήλωνε εμφατικά πως «… το 2025 θα είναι έτος αλλαγών στην εκπαίδευση. Ο σχεδιασμός μας (…) έχει στόχο να κινηθούμε γρήγορα και μπροστά ώστε η Παιδεία να λειτουργεί ως διαρκής μηχανισμός μείωσης των ανισοτήτων». Ο υπουργός κατάφερε να ταιριάξει σε μια πρόταση μια μεγάλη αλήθεια και ένα εξίσου μεγάλο ψέμα. Όντως οι αλλαγές που εξήγγειλε το προηγούμενο διάστημα αλλά και η ταχύτητα με την οποία προωθήθηκαν και υλοποιούνται είναι σαρωτικές. Είναι όμως εξοργιστική αντιστροφή της πραγματικότητας να βαφτίζονται τα νέα μέτρα ως μηχανισμός «μείωσης των ανισοτήτων» όταν το περιεχόμενό τους εντείνει ακόμα περισσότερο τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση και άρα τις ανισότητες, πλήττει καίρια το Δημόσιο Σχολείο με πρώτα θύματα τους μαθητές, τα παιδιά του φτωχού λαού μας. Ο λόγος για τα λεγόμενα «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» αλλά και το περιβόητο Διεθνές Απολυτήριο, γνωστό και ως Μπακαλορεά, που έρχονται να διαμορφώσουν ένα νέο πρωτόγνωρο τοπίο στα δημόσια σχολεία.
Προωθούν με ένταση την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης
Το ίδρυμα Ωνάση έκανε πανηγυρικές δηλώσεις μετά την υπογραφή της υπουργικής απόφασης που ορίζει ότι 22 δημόσια πρότυπα γυμνάσια και λύκεια μετατρέπονται σε ωνάσεια, 6 από τα οποία θα λειτουργήσουν άμεσα από την επόμενη σχολική χρονιά. Κυβέρνηση και ίδρυμα Ωνάση παρουσιάζουν ως σπουδαίο κατόρθωμα ότι η επιλογή των συγκεκριμένων σχολείων γίνεται με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια από φτωχές και υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και ορισμένων ακόμα πόλεων, επιδιώκοντας τάχα με αυτό τον τρόπο να τα ενισχύσουν τόσο οικονομικά όσο και από την άποψη των υποδομών και του προγράμματος σπουδών.
Η κυβέρνηση επενδύει σε μύθους για να πλασάρει τα ωνάσεια σχολεία ως καινοτόμα πρωτοβουλία που έρχεται τάχα να αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες. Να ξεκαθαρίσουμε πρώτα πως τα συγκεκριμένα σχολεία ήταν και παραμένουν πρότυπα. Επομένως δεν πρόκειται για σχολεία της γειτονιάς αλλά μονάδες στις οποίες φοιτούν μαθητές οι οποίοι επιλέγονται μέσα από ένα σκληρό εξεταστικό σύστημα. Άρα η λειτουργία τους δεν αφορά τα παιδιά που αναμετρώνται με τη σκληρή καθημερινότητα στις φτωχές λαϊκές συνοικίες.
Η κυβέρνηση δια μέσου του ιδρύματος Ωνάση πριμοδοτεί προκλητικά με ασύλληπτα χρηματικά ποσά τα σχολεία αυτά. Όπως αναφέρει το ίδιο το ίδρυμα στην ανακοίνωσή του θα χορηγήσει 160 εκατ. ευρώ για 12 σχολικά έτη για τη λειτουργία τους. Κάθε σχολείο θα λάβει ως 1εκατ. ευρώ που θα δοθεί για την αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών και ως 500 χιλ. ευρώ ανά έτος για την κάλυψη των αναγκών του και την ενίσχυση των δράσεων. Την ίδια ώρα που μοιράζεται πακτωλός εκατομμυρίων για μια χούφτα σχολείων-ελίτ, η συντριπτική πλειονότητα των σχολικών μονάδων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση καλείται να τα βγάλει πέρα και να καλύψει τις λειτουργικές της ανάγκες κυριολεκτικά με ψίχουλα. Την τρέχουσα σχολική χρονιά τα δημόσια δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια αναδεικνύονται σε πρωταθλητές της φτώχειας και της υποχρηματοδότησης, αφού είτε δεν έλαβαν ούτε ένα ευρώ ή στην καλύτερη περίπτωση να πήραν 500 ως 1000 ευρώ από τα ταμεία των Δήμων. Δεν ήταν μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις όπου εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς έκαναν την ανάγκη φιλοτιμία και έβαλαν το χέρι στην τσέπη για να προμηθεύσουν τα σχολεία με τα απολύτως αναγκαία. Και στο αποκορύφωμα αυτής της άθλιας πολιτικής, οι δήμοι ζήτησαν από τους διευθυντές των σχολείων να επιστρέψουν τα… ρέστα από τα έξοδα που έκαναν. Και δεν έχουμε αναφερθεί καθόλου στις εγκαταλελειμμένες, εδώ και δεκαετίες, κτηριακές υποδομές ούτε στον ξεχαρβαλωμένο και απαρχαιωμένο εξοπλισμό των σχολείων. Όχι, λοιπόν, δεν αμβλύνονται οι ανισότητες αλλά αντίθετα οξύνονται στο έπακρο.
Το ίδρυμα Ωνάση έχει καθοριστικό ρόλο τόσο στη λειτουργία των σχολείων αυτών όσο και στο περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Το καθεστώς της εποπτείας από το υπουργείο Παιδείας αποτελεί το φύλλο συκής. Στην πράξη το μεγάλο κεφάλαιο θα καθορίζει τι και πώς θα διδάσκονται τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία αυτά, όχι σύμφωνα με τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών αλλά με μοναδικό κριτήριο τι εξυπηρετεί την κερδοφορία του. Ταυτόχρονα θα καθορίζει τους εκπαιδευτικούς μέσω ενός σκληρού αξιολογικού συστήματος. Οι παρεμβάσεις αυτές στο περιεχόμενο των σπουδών στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης αποτελούν βαθιά αντιδραστικές και ταξικές τομές.
Τα ωνάσεια σχολεία αποτελούν το πρώτο κυβερνητικό βήμα στην υλοποίηση της αντιεκπαιδευτικής ατζέντας. Στο τέρμα αυτού του δρόμου καραδοκούν οι ιδιώτες και ο διακηρυγμένος στόχος της «αυτονομίας» και της ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων. Η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να ανοίξει την πόρτα στους ιδιώτες, που με τη μορφή των χορηγών, θα καθορίζουν συνολικά τη λειτουργία των σχολείων, από τη χρηματοδότησή τους ως τους εκπαιδευτικούς που θα εργάζονται, ως το πρόγραμμα σπουδών.
Διεθνές απολυτήριο
Ανοίγουν την πόρτα στην τριτοβάθμια για τους λίγους κι εκλεκτούς
Μέχρι σήμερα το ξενόφερτο σύστημα εξετάσεων του Διεθνούς Απολυτηρίου (IB–Μπακαλορεά) αποτελούσε επιλογή μιας χούφτας μόνο ιδιωτικών σχολείων. Μέσα από το σύστημα αυτό οι απόφοιτοι των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων είχαν ως τώρα τη δυνατότητα να σπουδάσουν μόνο σε ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ο Πιερρακάκης, πατώντας προφανώς πάνω στο έδαφος που έστρωσε η προκάτοχός του με την ίδρυση των πρώτων μη κρατικών (δηλαδή ιδιωτικών) πανεπιστημίων, προχωρά ένα βήμα παραπέρα. Ανοίγει στη δημόσια συζήτηση το δικαίωμα των αποφοίτων να εισάγονται όχι απλώς στα εγχώρια μη κρατικά πανεπιστήμια αλλά ακόμα και στα δημόσια ΑΕΙ χωρίς μάλιστα τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις. Προωθεί την εφαρμογή του συστήματος IB όχι μόνο στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια αλλά και σε ορισμένα -καταρχάς- δημόσια πρότυπα σχολεία, βαφτίζοντάς τη και αυτή ως ένα μηχανισμό μείωσης των ανισοτήτων.
Ο Πιερρακάκης δεν φαντασιώνεται παντού την άμβλυνση των ταξικών ανισοτήτων και αντιθέσεων. Αντίθετα «οραματίζεται» την κλιμάκωσή τους. Προωθεί ύπουλα την πριμοδότηση μιας χούφτας αποφοίτων προερχόμενων από εύπορα μεσαία και ανώτερα κοινωνικά στρώματα. Για αυτή ακριβώς την κοινωνική και οικονομική ελίτ σχεδιάζει να αμβλύνει τα εμπόδια για την πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Για την μεγάλη κοινωνική πλειονότητα των αποφοίτων-υποψηφίων προωθεί συστηματικά μέτρα ταξικού αποκλεισμού από τις ανώτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ιδιωτικά πανεπιστήμια, δίδακτρα, σκληρά εξεταστικά πλέγματα και ένα δημόσιο σχολείο υποβαθμισμένο και αυταρχικό.
Να υπερασπίσουμε το Δημόσιο Δωρεάν Σχολείο
Τα προωθούμενα νεοφιλελεύθερα μέτρα της κυβέρνησης της ΝΔ γυρίζουν το ρολόι του χρόνου προς τα πίσω πολλά χρόνια. Πολλαπλασιάζουν τους ταξικούς φραγμούς και τους κοινωνικούς αποκλεισμούς. Κλείνουν τη στρόφιγγα της δημόσιας χρηματοδότησης για να ανοίξουν διάπλατα τις πόρτες στην εισβολή των ιδιωτών. Απέναντι σε αυτή την πολιτική είναι χρέος του εκπαιδευτικού κινήματος να φράξει το δρόμο στη νεοφιλελεύθερη επέλαση. Να μην επιτρέψει να γίνουν τα δημόσια σχολεία πεδίο επιχειρηματικής δράσης. Κόντρα στην πολιτική των ταξικών φραγμών να υπερασπίσει το δικαίωμα όλων των παιδιών μόρφωση.
πηγή: Λαϊκός Δρόμος
e-prologos.gr