Mε βάση τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος myschool τα οποία παραθέτει ο αιρετός του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Νεκτάριος Κορδής, ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια είναι 64.282 (από103.247 το σχολικό έτος 2008-2009)

Η κατανομή των 64.282

          Στην Περιφέρεια Αττικής υπηρετούν 19.150 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 29,60% των υπηρετούντων, στην Κεντρική Μακεδονία 11.176 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 17,27% των υπηρετούντων, στην Θεσσαλία 4.780 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 7,39% των υπηρετούντων, στην Δυτική Ελλάδα 4.662 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 7,20% των υπηρετούντων, στην Κρήτη 4.111 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 6,35% των υπηρετούντων, στο Νότιο Αιγαίο 2.776 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 4,31% των υπηρετούντων, στο Βόρειο Αιγαίο 859 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 1,33% των υπηρετούντων, στα Ιόνια Νησιά 1.620 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 2,52% των υπηρετούντων, στην Πελοπόννησο 3.379 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 5,25% των υπηρετούντων, στη Στερεά Ελλάδα 3.155 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 4,9% των υπηρετούντων, στην Ήπειρο 2.355 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 3,66% των υπηρετούντων,  στη Δυτική Μακεδονία 2.174 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 3,38 % των υπηρετούντων και τέλος στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη 3.359 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 5,22% των υπηρετούντων μόνιμων εκπαιδευτικών Δ.Ε.

          Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση υπηρετούν 11.680 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 18,05% των υπηρετούντων, στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία 233 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 0,36% των υπηρετούντων, στα  Εκκλησιαστικά και το Ιεροσπουδαστήριο 141 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 0,21% των υπηρετούντων, στα Διαπολιτισμικά Σχολεία 226 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 0,34% των υπηρετούντων, στα Καλλιτεχνικά Σχολεία 144 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 0,22% των υπηρετούντων, στα Μουσικά Σχολεία 1.716 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 2,65% των υπηρετούντων, στην Ειδική Αγωγή 1.048 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 1,62 των υπηρετούντων, στα Εσπερινά Σχολεία 2.843 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 4,39% των υπηρετούντων, στα Ημερήσια ΓΕΛ 19.300 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 29,83% των υπηρετούντων και στα Ημερήσια Γυμνάσια 28.139 μόνιμοι εκπαιδευτικοί δηλαδή το 43,5% των υπηρετούντων.

          Σε σχέση με την ηλικιακή επιβάρυνση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα, είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία στοιχεία της EYROSTAT για το 2017 στην Ελλάδα το 47,3%  όλων των εκπαιδευτικών είναι άνω των 50 ετών! Εξ αυτών το 59,5% έχει ηλικίες από 50-54 ετών, το 30,5% από 55-59, το 8,5% από 60-64 ετών και το 0,95% πάνω από 65 ετών!

          Η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση της σχετικής κατάταξης με τους πιο ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς!  Ενδιαφέρον, τέλος, παρουσιάζει και η μεταβολή αυτού του ποσοστού από τις προηγούμενες μετρήσεις της Eurostat που χρονολογούνται στο 2014. Εδώ παρατηρούμε πως η  Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση με διαφορά (16 μονάδες αύξηση σε σχέση με το 2014)! Το 2014 το 31,6% των εκπαιδευτικών ήταν πάνω από 50 ετών και σήμερα το 47,3%! Είναι προφανές ότι η χρόνια αδιοριστία και οι ασφαλιστικές ρυθμίσεις που οδηγούν τους εκπαιδευτικούς να εργάζονται μέχρι και τα 67 έτη, θα επιβαρύνουν συνεχώς τα μεγέθη αυτά! Με τα δεδομένα αυτά πολλοί εκπαιδευτικοί θα έχουν σχεδόν 50 χρόνια διαφορά ηλικίας με τους μαθητές τους! Κάτι που αποτελεί σοβαρό παιδαγωγικό ζήτημα! Το αίτημα για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών γίνεται πολύ πιο επιτακτικό με τα στοιχεία αυτά!

Εντατικοποίηση και απαξίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών

Η πολιτική των μηδενικών διορισμών συνδέεται άρρηκτα με την εντατικοποίηση και απαξίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 3 εκπαιδευτικούς αναγκάζεται να μετακινείται σε περισσότερα από ένα σχολεία σε συνθήκες ελαστικής εργασίας, ειδικότερα με αναπληρωτές σε ομηρία, με αυξημένο ωράριο εργασίας από το 2012 με σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη μόρφωση των μαθητών.

Το πιο μεγάλο θύμα των μνημονιακών περικοπών είναι ο κόσμος της ελαστικής εργασίας, οι αναπληρωτές κι οι αναπληρώτριες, ο κόσμος της αδιοριστίας, οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που δεν βρίσκουν δουλειά, λόγω των περικοπών ή και απολύονται ευρισκόμενοι στους δρόμους της ανεργίας. Όμως η αδιοριστία και η ελαστική απασχόληση δεν αφορά μόνο τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, γιατί η συνέχιση της αδιοριστίας και των ελαστικών μορφών εργασίας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υπονόμευση των εργασιακών δικαιωμάτων και των μόνιμων εκπαιδευτικών.

Διαβάστε το παρακάτω απόσπασμα: «Εργασιακή ανασφάλεια, ανασφάλεια σε σχέση με την απόληψη των αποδοχών, συνεχής ταλαιπωρία με την ανορθολογική αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος υπονομεύουν την προσφορά τους και την προσωπική και επαγγελματική τους ζωή! – Κάθε είδους «παράγοντες» έχουν στο χέρι τους την εργασιακή τύχη των νέων εκπαιδευτικών! Βασική συνιστώσα επιτυχίας ενός εκπαιδευτικού συστήματος είναι οι εκπαιδευτικοί. Σε ένα δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα είναι απαράδεκτη η χρόνια απασχόληση μεγάλου μέρους του προσωπικού με ελαστικές εργασιακές σχέσεις, όπως η αναπλήρωση και η ωρομίσθια απασχόληση.»

Το παραπάνω απόσπασμα περιγράφει εύστοχα την εργασιακή ομηρία των εκπαιδευτικών που εργάζονται ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι. Υπογράφεται από την … αλήστου μνήμης υπουργό παιδείας Α. Διαμαντοπούλου και άλλους 16 βουλευτές σε επερώτηση λίγους μήνες πριν αναλάβει το υπουργείο Παιδείας (26 – 2- 2008). Ως γνωστόν την περίοδο της “θητείας” της Διαμαντοπούλου στο Υπουργείο Παιδείας η ελαστική εργασία όχι μόνο δεν περιορίστηκε αλλά αυξήθηκε.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το