Έντονη ανησυχία έχουν προκαλέσει στους επιστήμονες τα φαινόμενα μαζικής παράκρουσης που έχουν εντοπιστεί τις τελευταίες ημέρες στον πνευματικό κόσμο της χώρας. Συγκεκριμένα, με αφορμή την απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να μετατρέψει τον πάλαι ποτέ χριστιανικό ναό της Αγίας Σοφίας από μουσείο σε τέμενος, ολοένα και περισσότεροι διανοητικοί ταγοί της πατρίδας μας εμφανίζουν ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο διανοητικό ρετάρισμα, καταφεύγουν σε παραληρηματικό λόγο και εμφανίζουν παραισθήσεις και παροδικό πριαπισμό, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του κατά τις 6 το πρωί, ώρα έπαρσης της σημαίας και ανάκρουσης του εθνικού ύμνου.
Το πρόβλημα ξεκίνησε με την Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ, μια πάρα πολύ σπουδαία γυναίκα της οποίας η σημαντικότητα οφείλεται στο γεγονός ότι κανείς απολύτως δεν θυμάται γιατί είναι σημαντική -δεδομένου μάλιστα ότι ως ιστορικός είναι μεγάλο νουμπίδι. Η κυρία Αρβελέρ, μιλώντας σε έναν δημοσιογράφο που έχει προσλάβει οικόσιτο και του κάνει κάθε τόσο δηλώσεις, ανέφερε ότι δεν θα της προξενούσε έκπληξη αν μάθαινε ότι δάκρυσαν τα ψηφιδωτά του ναού. Η δήλωση αυτή δεν προξένησε επίσης έκπληξη σε κανέναν, καθώς η Αρβελέρ πριν τρία χρόνια είχε παρουσιάσει ως μεγαλύτερη πράξη αντίστασης της ζωής της το γεγονός ότι ως διευθύντρια ενός πολιτιστικού κέντρου είχε απολύσει όλες τις μετανάστριες εργαζόμενες στην καθαριότητα γιατί έκαναν απεργίες και προσέλαβε άλλους που να μην ανήκουν σε συνδικάτα -έχει δηλαδή μια έμφυτη έφεση στη μαλακία. Κίνησε ωστόσο το ενδιαφέρον επιστημόνων που μελετούν τους τελευταίους μήνες τα μετα-ασθενικά νευρολογικά συμπτώματα του Covid-19 και έχουν ανακαλύψει διάφορα περίεργα πράγματα.
Η κυρία Αρβελέρ, η οποία αν και βυζαντινολόγος τα τελευταία 200 χρόνια δεν έχει πάρει χαμπάρι ότι το Βυζάντιο δεν ήταν ελληνικό, είπε επίσης ότι η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος αποτελεί μία «νέα άλωση», ενώ μίλησε με συγκίνηση για την προηγούμενη άλωση του 1453, την οποία θυμάται καλά και από πρώτο χέρι, καθώς ήταν τότε νέα κοπέλα 75 χρονών.
Τη σκυτάλη από την Αρβελέρ πήρε ο έτερος σοφόγερος του Έθνους Διονύσης Σαββόπουλος. Ο μακαρίτης τραγουδοποιός είπε ότι «ακούει ήδη το βουβό κλάμα των ψηφιδωτών του ναού της Αγίας Σοφίας μέσα μας», προκαλώντας αμέσως δύο ερωτήματα: αφενός αν παίρνει LSD και αφετέρου αν έχει μπλέξει με κύκλωμα αρχαιοκαπηλείας και μεταφέρει βυζαντινά ψηφιδωτά μέσα του, τα οποία και ακούει να κλαίνε. Κύκλοι του φερόμενου ως καλλιτέχνη ωστόσο υπήρξαν καθησυχαστικοί και υποστήριζαν ότι ο βετεράνος τροβαδούρος απλά έκλεψε τη δήλωση της Αρβελέρ, κάτι που αποδεικνύει ότι παραμένει καλλιτεχνικά ενεργός ως λογοκλόπος. Για να βεβαιώσει δε τα εκατομμύρια οπαδούς του ότι δεν τρέχει τίποτα, ο Σαββόπουλος είχε σκοπό να κάνει μια δήλωση τυπική του έρωτά του για συντηρητικά στερεότυπα που δε σημαίνουν τίποτα απολύτως και να πει: «Πρέπει να προστατεύσουμε το μικρό κορίτσι που λέγεται Ελλάδα από αυτούς που επιθυμούν να το βιάσουν. Αυτό το Πάσχα θα είναι διαφορετικό αλλά λαμπρό. Η ηγεσία μας πρέπει να μας προετοιμάσει για την είσοδο στην ψηφιδωτή εποχή». Τελικά ωστόσο η δήλωση δεν έγινε, καθώς τα ψηφιδωτά άρχισαν να κλαίνε και ο έμπειρος τραγουδιστής χρειάστηκε να τα ταΐσει και να τα βάλει να ρευτούν.
Κριτικοί και θεωρητικοί της τέχνης εξάλλου, ισχυρίζονται ότι οι περιπτώσεις της Αρβελέρ και του Σαββόπουλου δεν είναι μοναδικές, καθώς οι παραισθήσεις και δη οι ακουστικές αποτελούν συχνό σύμπτωμα των πνευματικών ανθρώπων που τρώνε πετριά με την πατρίδα και το έθνος. Ανέφεραν μάλιστα χαρακτηριστικά την περίπτωση του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη ο οποίος κατά δήλωσή του άκουγε σήμαντρα, ενώ μια μέρα, εκεί που έγραφε κάτι στίχους για το Αιγαίο, την πρώρα των αφρών και τους γλάρους των ονείρων, έστησε αυτί για να συντονιστεί με τον οργασμό των ιππόκαμπων. Αντίστοιχη είναι και η περίπτωση του κορυφαίου μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, που έχει ξεχαστεί στην εξέδρα του μακεδονικού συλλαλητηρίου από πρόπερσι και κοιτάζει σαπέρα με απλανές βλέμμα, περιμένοντας όπου να ‘ναι να σημάνουν οι καμπάνες.
Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση είναι ελεγχόμενη αλλά σοβαρή, και ήδη η υπουργός πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ετοιμάζει νέο πακέτο στήριξης διανοούμενων που έπεσαν στα ψυχοτρόπα, κατά τα πρότυπα των μέτρων που είχε πάρει για τους καλλιτέχνες την περίοδο της πανδημίας.
Πηγή: galopar.gr
e-prologos.gr