Προϊόντα πρώτης ανάγκης σε τιμές έως και δεκαπλάσιες σε σχέση με το κανονικό πωλούσε η Amazon στην καρδιά της πανδημίας.

Μάσκες, αντισηπτικά, σαπούνια, ακόμα και χαρτιά υγείας έγιναν αντικείμενο κερδοσκοπίας από τον μεγαλύτερο e-retailer του πλανήτη, όπως καταγγέλλει ο φορέας προστασίας καταναλωτών Public Citizen.

Και αυτό, ενώ η Amazon διατείνεται πως πατάσσει την αισχροκέρδεια και δεν επιτρέπει ούτε καν σε τρίτες εταιρείες να «φουσκώνουν» τις τιμές στην πλατφόρμα της.

Όπως προκύπτει όμως από έρευνα που έκανε η Public Citizen, υπάρχουν πολλές και τρανταχτές περιπτώσεις αισχροκέρδειας και μάλιστα πωλητής ήταν η ίδια η Amazon και όχι κάποια άλλη εταιρεία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν πακέτα μασκών μίας χρήσης, η τιμή των οποίων εκτινάχθηκε 1.000% μέσα στην πανδημία σε σχέση με τα δεδομένα που ίσχυαν πριν το ξέσπασμα του κορονοϊού. Δηλαδή, όπως καταγγέλλει η Public Citizen, σε ένα τόσο νευραλγικό προϊόν, η τιμή δεκαπλασιάστηκε μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό: Υπάρχει παράδειγμα αντισηπτικού χεριών, η τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά 48% ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η κερδοσκοπία στα χαρτιά υγείας.

Τον Ιούνιο, μια συσκευασία οκτώ τεμαχίων κόστιζε 36,39 δολάρια (!) στην Amazon, όταν σε άλλους λιανέμπορους ακριβώς το ίδιο προϊόν κόστιζε 6,89 δολάρια! Όσο για τα αντιβακτηριδιακά σαπούνια, ένα μπουκάλι στο Amazon κόστιζε 7 δολάρια τον Ιούνιο ενώ λίγες βδομάδες πριν πωλούνταν έναντι 1,49 δολαρίων. Η τιμή του δηλαδή αυξήθηκε κατά 470% μέσα στην κορύφωση της πανδημίας. Και σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, πωλητής ήταν η ίδια η Amazon.

Όσο για τους ανεξάρτητους πωλητές, που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της Amazon για να διαθέσουν τα προϊόντα τους, εδώ η αισχροκέρδεια «χτυπάει ταβάνι».

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ένα αντιβακτηριδιακό σαπούνι έφτασε να πουλιέται 274% ακριβότερα ενώ για ένα πακέτο αλεύρι η ανατίμηση έφτασε το 941%!

Τόσο μεγάλο και εμφανές είναι το πρόβλημα, ώστε η Public Citizen ζητά να αλλάξουν συνολικά οι νόμοι στις Ηνωμένες Πολιτείες, προκειμένου να υπάρξει σαφής ορισμός του τι θεωρείται αισχροκέρδεια και να τιμωρείται αναλόγως. Αντίστοιχα, ζητά από την Amazon περισσότερη διαφάνεια στις τιμές της, καθώς και πλήρες ιστορικό, ώστε να μπορούν να γίνονται συγκρίσεις.  

Η απάντηση της Amazon

Απαντώντας στις κατηγορίες της Public Citizen, η Amazon επικαλείται λάθη στην τιμολόγηση, υποστηρίζοντας πως αυτά αφορούν μόνο ένα μικρό αριθμό προϊόντων.

Επιπλέον, εμμένει στην πολιτική πάταξης της αισχροκέρδειας που έχει υιοθετήσει, τονίζοντας πως για το λόγο αυτό έχει αφαιρέσει περισσότερα από 1 εκατομμύριο προϊόντα και έχει μπλοκάρει περισσότερους από 10.000 πωλητές. Για τους εκπροσώπους της Amazon,  «τα συστήματά μας είναι φτιαγμένα για να προσφέρουν στους πελάτες μας τις καλύτερες τιμές online και αν διαπιστώσουμε κάποιο λάθος, εργαζόμαστε γρήγορα ώστε να το διορθώσουμε» ενώ δεν υπάρχει απολύτως κανένας χώρος για αισχροκέρδεια. 

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το