«Οι εφοπλιστές δεν χρειάζονται την κυβέρνηση, το υπουργείο, την ΙΜΟ (International Maritime Organisation) και τον πρωθυπουργό», σχολίασε ο Πάνος Λασκαρίδης – Αμηχανία Πλακιωτάκη σε ερωτήσεις ξένων δημοσιογράφων

Η περιβόητη «προσέλκυση επενδύσεων», και εσχάτως τουριστών, έχει μετατραπεί κυριολεκτικά σε «παντιέρα» για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Όμως τα πράγματα δεν πάνε κατ’ ευχήν για έναν ακόμα υπουργό, αυτή η φορά τον Γιάννη Πλακιωτάκη.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός Ναυτιλίας ήρθε σε εξαιρετικά δύσκολη θέση όταν κλήθηκε να σχολιάσει τις δηλώσεις του γνωστού εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη, ο οποίος σχολίασε ότι οι πλοιοκτήτες δεν έχουν καμία ανάγκη την ελληνική κυβέρνηση, τον πρωθυπουργό και τα υπουργεία.

Πιο αναλυτικά, ο Γιάννης Πλακιωτάκης ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους του οργανισμού EIC (European Investigative Collaboration) που διεξάγουν σχετική έρευνα με τίτλο «Black Trail» για το «πόσο ελληνική είναι η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία».

Αφού ο κ. Πλακιωτάκης απάντησε «100%», οι δημοσιογράφοι τού έδειξαν βίντεο με τις επίμαχες δηλώσεις του εφοπλιστή Λασκαρίδη, ο οποίος τονίζει ξεκάθαρα και χωρίς αστερίσκους ότι οι πλοιοκτήτες δεν έχουν ανάγκη την κυβέρνηση ούτε τον πρωθυπουργό.

Συγκεκριμένα, ο κ. Λασκαρίδης ανέφερε χαρακτηριστικά: 

Λασκαρίδης: Αυτό πρέπει να καταλάβετε καλά: Οι άνθρωποι που εμπλέκονται με τη ναυτιλία δεν έχουν ανάγκη την ελληνική κυβέρνηση, δεν έχουν ανάγκη το υπουργείο, δεν έχουν ανάγκη τον ΙΜΟ, δεν έχουν ανάγκη τον πρωθυπουργό. Μπορούν να «χέσουνε πάνω» στον πρωθυπουργό. Δε τον έχουν ανάγκη τον πρωθυπουργό. Γιατί; Γιατί η ναυτιλία δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Κανένας εφοπλιστής δε κερδίζει τίποτα από την Ελλάδα. Δεν υπάρχουν φορτία από την Ελλάδα, δεν υπάρχουν συμβόλαια στην Ελλάδα, τίποτα στην Ελλάδα. Μόνο τα γραφεία του εφοπλιστή είναι εδώ. Το 80% των πλοίων έχουν ξένη σημαία. Δεν ενδιαφέρονται για την Ελληνική σημαία.

Η αμηχανία του υπουργού Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, είναι εμφανής και προσπαθεί να αποφύγει να απαντήσει ευθέως.

Δείτε το βίντεο από το 12:39:

Βέβαια σε ό,τι αφορά την προστασία της ελληνικής ναυτεργασίας, η Κυβέρνηση δεν επέδειξε την ίδια “αμηχανία”, αφού μέχρι τώρα έχει φέρει πλήθος τροπολογιών που απορυθμίζουν το εργασιακό περιβάλλον των ναυτικών και καταργούν τις συλλογικές συμβάσεις.

Το ντοκιμαντέρ

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, το ντοκιμαντέρ Black Trail με υπότιτλο «πώς να σκοτώσετε τον πλανήτη και να ξεφύγετε» αγγίζει έναν τομέα που είναι σχεδόν ανέγγιχτος καθώς λαμβάνει εντυπωσιακές επιδοτήσεις και μειώνει τα κέρδη του σε φορολογικούς παραδείσους.

Ουσιαστικά επικεντρώνεται στο πως ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ) έχει καταστεί υποχείριο των ναυτιλιακών συμεφερόντων και πως ο τομέας της ναυτιλίας έχει αποφύγει τη συζήτηση για το κλίμα καθώς συνεχίζει να καίει τα πιο βρώμικα από όλα τα καύσιμα μεταφορών. Οι εκπομπές πλοίων ευθύνονται για περισσότερους από 50.000 θανάτους ετησίως στην Ευρώπη, καθώς σωματίδια όπως ο μαύρος άνθρακας αυξάνουν τα ποσοστά καρκίνου στις λιμενικές πόλεις της Μεσογείου.

Εν τω μεταξύ, οι ίδιες εκπομπές συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή καθώς επιταχύνουν την τήξη των παγοκρημικών της Αρκτικής.

Στη μέση του ντοκιμαντέρ, θέλωντας να δείξουν τη σχέση εποπτείας των εθνικών κυβερνήσεων με την εμπορική ναυτιλία χωρών οι δημοσιογράφοι επισκέπτονται τον Γιάννη Πλακιωτάκη.

Τι είπε ο Γιάννης Πλακιωτάκης

Στη ροή του ντοκιμαντέρ προηγείται η δήλωση του εφοπλιστή Πέτρου Λασκαρίδη που επισημαίνει ότι: «Η ελληνική κυβέρνηση κάνει ότι της πει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και στο 99% των περιπτώσεων αυτό είναι καλό. Πιστεύετε ότι υπάρχει έστω και ένας πολιτικός στον κόσμο που πραγματικά ενδιαφέρεται για το περιβάλλον;»

Εν συνεχεία ακολουθεί ο παρακάτω διάλογος πλήρως απομαγνητοφωνημένος:

Δημοσιογράφος: Είναι σημαντικό που κάνουμε τη συνέντευξη μαζί σας διότι είστε ο αρμόδιος υπουργός για τη Ναυτιλία…

Πλακιωτάκης: Ο πιο σημαντικός

Δ: Ο ποιος;

Π: Ο πιο σημαντικός υπουργός για την ναυτιλία σε ολόκληρο τον κόσμο 

Δ: Ναι [συγκαταβατικά]

Π: Τουλάχιστον στην ΕΕ

Δ: Την ίδια στιμγή υπάρχει το μεγάλο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής…

Π: Βεβαίως και είμαστε πλήρως αφοσιωμένοι στον στόχο (σ.σ. εννοεί της καταπολέμησης της). Βεβαίως λαμβάνουμε μέτρα και εκπονούμε πολιτικές χωρίς καμία απόδειξη. Εντάξει είμαστε δεσμευμένοι να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αυτός είναι ένας βέβαιος στόχος για όλους είναι εμπλεκόμενοι σε αυτό το χώρο (σ.σ. εννοεί της ναυτιλίας). Αλλά έχουμε κάποια απόδειξη αν τέτοιες πολιτικές θα μειώσουν εν τέλει τις εκπομπές; 

Δ: Είδαμε τη λίστα των συμβούλων που εκπροσωπούν την Ελλάδα στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) και συγκεκριμένα στην περιβαλλοντική επιτροπή του IMO και σχεδόν όλοι όσοι βρίσκονται σε αυτή τη λίστα έχουν στενούς δεσμούς με τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Θα μπορούσατε να έχετε εκπροσώπους από περιβαλλοντικά κινήματα, ειδικούς επιστήμονες…

Π: Μιλάμε για τη ναυτιλία τώρα, άρα δε καταλαβαίνω την ερώτηση…

Δ: Η ερώτηση είναι ότι εφόσον υπάρχει το μεγάλο θέμα της κλιματικής αλλαγής…

Π: Εννοώ ότι αυτή η επιτροπή αφορά ζητήματα ναυτιλίας…

Δ: Όχι μιλάμε για τη περιβαλλοντική επιτροπή…

Π: Ναι πρόκειται για περιβαλλοντική επιτροπή που ασχολείται ειδικά με θέματα ναυτιλίας άρα ποιο είναι το ερώτημα; Ο ΙΜΟ είναι ο παγκόσμιος ρυθμιστής των ναυτιλιακών ζητημάτων και πολιτικών, οπότε είναι προφανές πως η αντιπροσωπεία μας πρέπει να αποτελείται από ανθρώπους που εμπλέκονται με τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα. Ο ΙΜΟ είναι κάτι σαν τα Ηνωμένα Έθνη για τη ναυτιλία.

[…]

Δ: Πόσο ελληνική είναι η ελληνική ναυτιλία;

Π: 100%

Δ: Θα θέλαμε να σας δείξουμε κάτι, είναι μια συνάντευξη που κάναμε με τον κ. Λασκαρίδη, τον κ. Πάνο Λασκαρίδη.

Π: Α ναι τον Πάνο

[στο σημείο αυτό πηγαίνουν ένα tablet και προβάλλουν στον κ. Πλακιωτάκη βίντεο όπου ο εφοπλιστής δίνει συνέντευξη]

στο απόσπασμα που δείχνουν ο εφοπλιστής δηλώνει:

Λασκαρίδης: Αυτό πρέπει να καταλάβετε καλά: Οι άνθρωποι που εμπλέκονται με τη ναυτιλία δεν έχουν ανάγκη την ελληνική κυβέρνηση, δεν έχουν ανάγκη το υπουργείο, δεν έχουν ανάγκη τον ΙΜΟ, δεν έχουν ανάγκη τον πρωθυπουργό. Μπορούν να «χέσουνε πάνω» στον πρωθυπουργό. Δε τον έχουν ανάγκη τον πρωθυπουργό. Γιατί; Γιατί η ναυτιλία δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Κανένας εφοπλιστής δε κερδίζει τίποτα από την Ελλάδα. Δεν υπάρχουν φορτία από την Ελλάδα, δεν υπάρχουν συμβόλαια στην Ελλάδα, τίποτα στην Ελλάδα. Μόνο τα γραφεία του εφοπλιστή είναι εδώ. Το 80% των πλοίων έχουν ξένη σημαία. Δεν ενδιαφέρονται για την Ελληνική σημαία.

Δ: Έχετε κάποιο σχόλιο για αυτή τη δήλωση;

[σιωπή και αμηχανία]

Π: Η ελληνική κυβέρνηση έχει συγκροτήσει ένα ισχυρό θεσμικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία για να έχει αυτή τη τεράστια ανάπτυξη τη τελευταία δεκαετία.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το