«Παγώνει» το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης
Η αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να μην προχωρήσει μετά τη συμφωνία αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ, η οποία προβλέπει τη χρήση μέρους των υποδομών του λιμανιού από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.
Στην αλλαγή των διοικήσεων των Οργανισμών Λιμένων Βόλου, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας προχώρησε η κυβέρνηση διά του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθούν οι αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια και των υπόλοιπων οργανισμών λιμένων, ενόψει και του νέου προγράμματος αξιοποίησής τους.
Ειδικότερα, μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου αναμένεται να ληφθούν οι αποφάσεις για το πώς θα προχωρήσει η “αξιοποίηση” του καθενός από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια. Πρόκειται για τους Οργανισμούς Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, οι οποίοι έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμανιών έως το 2042.
Εν τω μεταξύ όμως, η “αξιοποίηση” του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ο οποίος ήταν και ο πρώτος που είχε προγραμματιστεί να ιδιωτικοποιηθεί, αναμένεται να «παγώσει» μετά τη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας – ΗΠΑ, η οποία προβλέπει τη χρήση μέρους των υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.
Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το αμερικανικό ενδιαφέρον εξηγείται τόσο για ενεργειακούς όσο και για στρατιωτικούς λόγους, ειδικά μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.
Το λιμάνι προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με τέσσερα μέσα: θαλάσσιων, οδικών, σιδηροδρομικών και εναέριων. Βρίσκεται σε σημείο το οποίο συνδέεται πλέον άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, αλλά και προς τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετηρίου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).
Πρόσφατα ξεκίνησε και η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο, και διά αυτού με τα Βαλκάνια και τις παρευξείνιες χώρες, που επιτρέπει πλέον τη διεκπεραίωση συνδυασμένων μεταφορών (τρένο – πλοίο).
Παράλληλα, αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Τα μοντέλα “αξιοποίησης“
Για τα υπόλοιπα λιμάνια στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ (Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου) προκρίνονται τρία διαφορετικά μοντέλα ανάλογα με την κάθε περίπτωση.
Αυτά είναι η εκατό τοις εκατό παραχώρηση των μετοχών των οργανισμών λιμένων, η επιμέρους παραχώρηση δραστηριοτήτων και, τέλος, η παραχώρηση του 67% των μετοχών –όπως στην περίπτωση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης– και η διατήρηση του 33% από το Δημόσιο.
πηγή: Καθημερινή
e-prologos.gr