Το συνδικάτο ηθοποιών του Χόλιγουντ ενέκρινε την Πέμπτη την κάθοδο σε απεργία, αναστέλλοντας την αμερικανική κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία αξίας 134 δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω οργής για τις αμοιβές και φόβου για ένα μέλλον στο οποίο θα κυριαρχεί η τεχνολογία.
Οι ηγέτες του SAG-AFTRA, του συνδικάτου που εκπροσωπεί 160.000 τηλεοπτικούς και κινηματογραφικούς ηθοποιούς, ανακοίνωσαν την απεργία μετά την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων με τα στούντιο για ένα νέο συμβόλαιο, με τις υπηρεσίες streaming και την τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης. Σήμερα, Παρασκευή, οι ηθοποιοί συμμετέχουν μαζί με σεναριογράφους, που αποχώρησαν από τη δουλειά τον Μάιο, σε πικετοφορίες στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και σε δεκάδες άλλες αμερικανικές πόλεις όπου γίνονται εκπομπές και ταινίες.
Ηθοποιοί και σεναριογράφοι δεν είχαν απεργήσει ταυτόχρονα από το 1960, όταν η Μέριλιν Μονρό -που έπαιζε ακόμα σε ταινίες και ο Ρόναλντ Ρίγκαν- ήταν ο επικεφαλής του συνδικάτου των ηθοποιών. Οι διπλές απεργίες φέρνουν αντιμέτωπους περισσότερους από 170.000 εργαζομένους με στούντιο παλιάς κοπής όπως η Disney, η Universal, η Sony και η Paramount, καθώς και τεχνολογικούς λάτρεις όπως το Netflix, η Amazon και η Apple.
Πολλές από τις απαιτήσεις των ηθοποιών αντικατοπτρίζουν αυτές των σεναριογράφων, που ανήκουν στο Writers Guild of America. Και τα δύο συνδικάτα λένε ότι προσπαθούν να εξασφαλίσουν για τα μέλη μισθούς διαβίωσης στην καθημερινή ζωή, ιδιαίτερα για εκείνους που κάνουν ταινίες ή τηλεοπτικές εκπομπές για υπηρεσίες ροής.
Οι σεναριογράφοι φοβούνται ότι τα στούντιο θα χρησιμοποιήσουν τεχνητή νοημοσύνη (AI) για τη δημιουργία σεναρίων. Οι ηθοποιοί ανησυχούν ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ψηφιακών αντιγράφων τους (ή ότι οι παραστάσεις θα μπορούσαν να τροποποιηθούν ψηφιακά) χωρίς πληρωμή ή έγκριση.
Η Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, η οποία διαπραγματεύεται για λογαριασμό εταιρειών του Χόλιγουντ, είπε ότι είχε εργαστεί για να καταλήξει σε μια λογική συμφωνία σε μια δύσκολη στιγμή για μια βιομηχανία που ανατρέπεται από την επανάσταση ροής, την οποία επιτάχυνε η πανδημία. Η συμμαχία πρόσθεσε σε ξεχωριστή δήλωση: «Είμαστε βαθιά απογοητευμένοι που η SAG-AFTRA αποφάσισε να αποχωρήσει από τις διαπραγματεύσεις. Αυτή είναι η επιλογή του σωματείου, όχι δική μας».
Αν και το Χόλιγουντ προετοιμαζόταν για απεργία συγγραφέων από την αρχή του έτους – οι σεναριογράφοι απήργησαν οκτώ φορές τις τελευταίες επτά δεκαετίες, πιο πρόσφατα το 2007 – η πρωτοφανής αποφασιστικότητα των ηθοποιών έπιασε στον ύπνο τα ανώτερα στελέχη και τους παραγωγούς.
Οι ηθοποιοί διοργάνωσαν για τελευταία φορά μια μεγάλη απεργία το 1980, όταν οι οικονομικές λεπτομέρειες μιας ακόμα εκκολαπτόμενης έκρηξης στις ενοικιάσεις και τις πωλήσεις οικιακών βίντεο ήταν ένα σημείο τριβής. Η τελευταία τους δράση είναι μέρος ενός αναζωπυρούμενου εργατικού κινήματος, ιδιαίτερα στην Καλιφόρνια, όπου οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία, οι οδηγοί σχολικών λεωφορείων, οι δάσκαλοι και το προσωπικό της καφετέριας κατεβαίνουν όλοι σε απεργίες για κάποιο διάστημα τους τελευταίους μήνες.
Το πρώτο σήμα κινδύνου για τα στούντιο ήρθε στις αρχές Ιουνίου, όταν περίπου 65.000 μέλη του συνδικάτου των ηθοποιών ψήφισαν υπέρ της απεργίας.
Παρόλα αυτά, οι διαπραγματευτές των στούντιο μπήκαν στις συνομιλίες νιώθοντας αισιόδοξοι. Έμειναν έκπληκτοι όταν είδαν τη λίστα προτάσεων από την ένωση — ήταν συνολικά 48 σελίδες, σχεδόν τριπλάσια από το μέγεθος της λίστας κατά τις τελευταίες τους διαπραγματεύσεις το 2020, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν τις προτάσεις, τα οποία μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Στη συνέχεια, στα τέλη Ιουνίου, περισσότεροι από 1.000 ηθοποιοί, συμπεριλαμβανομένων των Meryl Streep, John Leguizamo, Jennifer Lawrence, Constance Wu και Ben Stiller, υπέγραψαν μια επιστολή προς την ηγεσία της συντεχνίας, δηλώνοντας κατηγορηματικά ότι «είμαστε έτοιμοι να απεργήσουμε».
Τα στούντιο του Χόλιγουντ θα πρέπει τώρα να πορευτούν σε έναν πόλεμο με δύο μέτωπα ανοιχτά. Υπάρχουν πολλά ανοιχτά ερωτήματα, συμπεριλαμβανομένου του εάν οι ηθοποιοί και οι σεναριογράφοι μπορεί να απαιτήσουν οι μελλοντικές διαπραγματεύσεις με τα στούντιο να διεξάγονται παράλληλα. Ένα σωματείο που δεν θα συμπεριληφθεί: το Directors Guild of America, των σκηνοθετών, το οποίο επικύρωσε μια σύμβαση τον περασμένο μήνα.
Η απεργία των ηθοποιών θα προσφέρει ένα άμεσο όφελος στους ήδη για πάνω από 70 μέρες απεργούς σεναριογράφους. Το Writers Guild δεν έχει ακόμη επιστρέψει στις διαπραγματεύσεις με τα στούντιο. Τώρα αυτές οι πικετοφορίες είναι πιθανό να είναι θορυβώδεις και γεμάτες αστέρια του θεάματος – οι παλαίμαχοι που προσπαθούν ακόμα να βρουν θέση δίπλα στους αστέρες με σωματοφύλακες που αμείβονται με 20 εκατομμύρια δολάρια ή περισσότερα ανά κινηματογραφικό ρόλο.
Οι απεργίες είναι το πιο πρόσφατο μνημειώδες πλήγμα σε μια βιομηχανία ψυχαγωγίας που έχει κλονιστεί τα τελευταία χρόνια από την πανδημία και τις σαρωτικές τεχνολογικές αλλαγές.
Τα στούντιο του Χόλιγουντ παρακολούθησαν τις τιμές των μετοχών τους να κατακρημνίζονται και τα περιθώρια κέρδους τους να συρρικνώνονται καθώς η τηλεθέαση της καλωδιακής και δικτυακής τηλεόρασης – καθώς και οι αποδόσεις του box office – έχουν καταρρεύσει στον απόηχο της εκρηκτικής ανάπτυξης της ψυχαγωγίας ροής.
Πολλές εταιρείες έχουν καταφύγει σε απολύσεις, καθώς και σε εκκαθάριση σειρών από τις υπηρεσίες ροής τους, όλα στο όνομα της προσπάθειας να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους και να ικανοποιήσουν τους απείθαρχους επενδυτές. Τα στελέχη του στούντιο είχαν ήδη βάλει φρένο στην παραγγελία νέων τηλεοπτικών σειρών πέρυσι.
Σε συνέντευξή του στο CNBC το πρωί της Πέμπτης, ο διευθύνων σύμβουλος της Disney, Robert A. Iger, είπε ότι «αυτή είναι η χειρότερη στιγμή στον κόσμο για να προστεθεί αυτή η αναστάτωση».
Μετά την απεργιακή ανακοίνωση, το σωματείο εξέδωσε κανόνες για τα μέλη του. Μαζί με το να μην μπορούν να εργαστούν μπροστά στην κάμερα, δεν θα τους επιτρέπεται να προωθούν τρέχοντα έργα. Αυτό περιλαμβάνει τη συμμετοχή στο Comic-Con, τα φεστιβάλ ταινιών και τις πρεμιέρες ταινιών.
Αυτό σημαίνει ότι οι ηθοποιοί δεν θα μπορούν να προωθούν ταινίες κατά τη διάρκεια μιας πολύ σημαντικής περιόδου για το καλοκαιρινό box office, όταν κυκλοφορούν ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού όπως οι «Barbie», «Oppenheimer» και «Haunted Mansion».
Μερικές από αυτές τις ευκαιρίες προώθησης έχουν ήδη εξαφανιστεί: μεταμεσονύχτιες εκπομπές όπως το “The Late Show With Stephen Colbert” και το “The Tonight Show Starring Jimmy Fallon” έχουν προβάλει μόνο επεισόδια σε επανάληψη κατά τη διάρκεια της απεργίας των σεναριογράφων.
Τα αποτελέσματα των διπλών απεργιών θα πρέπει να είναι αισθητά στους θεατές εντός μερικών μηνών. Αν δεν υπάρξει άμεση επίλυση των εργατικών διαφορών, το φθινοπωρινό πρόγραμμα του ABC, για παράδειγμα, θα κάνει το ντεμπούτο του με νυχτερινές σειρές ριάλιτι και εκπομπές παιχνιδιών – συμπεριλαμβανομένων των “Celebrity Wheel of Fortune”, “Dancing With the Stars” και “Judge Steve Harvey”. ” — καθώς και επαναλήψεις του “Abbott Elementary.”
Εάν οι απεργίες τραβήξουν μέχρι το φθινόπωρο, οι ταινίες που έχουν προγραμματιστεί να κυκλοφορήσουν το επόμενο καλοκαίρι, όπως το «Deadpool 3», θα μπορούσαν να καθυστερήσουν.
Πηγή: nytimes
e-prologos.gr