Για τις 14.30 το μεσημέρι της Παρασκευής είναι προγραμματισμένη η συνάντηση εκπροσώπων των επιστημονικών ενώσεων με την υφυπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
Από τις 14.00 έχουν δώσει ραντεβού έξω από το υπουργείο οι εκπαιδευτικοί, που συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις, μετά από κάλεσμα της ΟΛΜΕ για νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το κτίριο, με αφορμή τις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα γυμνασίου και λυκείου, οι οποίες θίγουν εργασιακά δικαιώματα ολόκληρων εκπαιδευτικών κλάδων και αφαιρούν τον πλουραλισμό από τα σχολεία.
Σήμερα μεσημέρι της Πέμπτης, η ΟΛΜΕ πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου μαζί με τις επιστημονικές ενώσεις. Κατηγόρησε την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για έλλειψη διαλόγου, όχι μόνο για τις αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά και για το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα.
«Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα φέρνει ανατροπές σε πολλούς κλάδους», σημείωσε ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θοδωρής Τσούχλος και πρόσθεσε ότι «για ακόμα μία φορά, η υπουργός έδρασε από μόνη της και ανακοίνωσε αποφάσεις». «Το ωρολόγιο πρόγραμμα εμφανίστηκε ξαφνικά χωρίς διάλογο και ενημέρωση», είπε και αναφέρθηκε σε σειρά νομοθετημάτων της Νίκης Κεραμέως, που προκάλεσαν θύελλες αντιδράσεων (ισοτιμία πτυχίων κολεγίων με δημόσια πανεπιστήμια, σαρωτικό πολυνομοσχέδιο που εισήχθη εν μέσω πανδημίας και ψηφίστηκε χωρίς διάλογο, κάμερες στις τάξεις κ.α.).
Ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Μαλαγάρης τόνισε ότι «παλεύουμε και για τους συναδέλφους και για τους μαθητές μας, που θα φοιτούν σε ένα αποστεωμένο σχολείο. Είμαστε απογοητευμένοι, εξοργισμένοι, αλλά και αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τον αγώνα»
Με το νέο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, υπενθυμίζεται ότι καταργούνται τα καλλιτεχνικά μαθήματα από το λύκειο, ενώ συρρικνώνονται οι ώρες στα μαθήματα των κοινωνικών και οικονομικών επιστημών.
«Πυρ ομαδόν» από ομάδες αναπληρωτών και επιστημονικές ενώσεις
«Από τις 16 ώρες διδασκαλίας, μένουμε μόλις με 4» δήλωσε ο εκπρόσωπος των αναπληρωτών ΠΕ78 (κοινωνιολόγοι) Ηλίας Κορδαλής, δηλώνοντας πως από τους 330 αναπληρωτές φέτος δεν θα επαναπροσληφθεί σχεδόν κανένας. Για να καταδείξει τη σημασία των Κοινωνικών Επιστημών, μετέφερε την προσωπική του εμπειρία, όταν ένας μαθητής στο σχολείο του Παύλου Φύσσα τον ρώτησε στο πλαίσιο του μαθήματος «τι είναι οι ναζί», δίνοντας την ευκαιρία για έναν πλούσιο και ουσιαστικό διάλογο στην τάξη.
Μεταφέροντας τα αιτήματα της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και των αναπληρωτών φυσικών, η εκπρόσωπος της Ένωσης ζήτησε την αποκατάσταση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος στη Γ΄και στη Β΄Λυκείου, καθώς και τη θέσπιση ενιαίου μαθήματος φυσικών επιστημών στο Λύκειο.
Ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών, δήλωσε πως όλες οι επιστήμες έχουν θέση σε ένα σύγχρονο σχολείο της γνώσης, της σκέψης και της ολόπλευρης ανάπτυξης της προσωπικότητας. Με τα νέα ωρολόγια προγράμματα διαμορφώνεται ένα σχολείο που διώχνει τους μαθητές, καθώς καταργείται ο, τι το κάνει ζωντανό και ενδιαφέρον. Η ένωση ζητάει τη θέσπιση ενός μαθήματος Κοινωνικών Επιστημών σε κάθε τάξη.
Το παράδοξο να υποβαθμίζεται η Τέχνη στο σχολείο, στη χώρα που τη γέννησε σημείωσε η πρόεδρος της ένωσης των Εικαστικών, Ζωή Χατζή, ενώ στις ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει τουλάχιστον ένα μάθημα κορμού σε κάθε τάξη. Η ένωση ζητά την επαναφορά των μαθημάτων του Σχεδίου (Ελεύθερο, Γραμμικό) στο πλαίσιο των ωρολόγιων προγραμμάτων και όχι εκτός ωραρίου διδασκαλίας. Παράλληλα, τονίζεται η ανάγκη θέσπισης ενός υποχρεωτικού μαθήματος Τέχνης στον «κορμό» της διδασκαλίας.
Την ανάγκη υπέρβασης ενός μοντέλου αποσπασματικής διδασκαλίας τόνισε εκπρόσωπος της ένωσης οικονομολόγων, η οποία διαμορφώνει μαθητές-χρήστες δεξιοτήτων και όχι γνώστες επιστημονικών πεδίων. «Αν ένας μαθητής δεν έχει δηλώσει το μάθημα επιλογής της Οικονομίας, δεν θα έχει διδαχθεί ποτέ την οικονομική επιστήμη», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Α. Κεραμάρη μετέφερε την αντίδραση της Πανελλήνιας Ένωσης Νομικών και Πολιτικών Επιστημόνων για την κατάργηση των μαθημάτων Πολιτικής και Πολιτειακής Αγωγής, τονίζοντας τη συνεισφορά του κλάδου στην κατανόηση και την εξοικείωση των μαθητών με το δημοκρατικό πολίτευμα, τα δικαιώματα και της υποχρεώσεις τους.
Για αλλεπάλληλα χτυπήματα του κλάδου από το 2011 έκανε λόγο η εκπρόσωπος της ένωσης των Οικιακών Επιστημών, με την πλήρη υποβάθμιση να καταγράφεται με την μείωση των ωρών διδασκαλίας στην Α΄Λυκείου.
Η εκπρόσωπος της επιστημονικής ένωσης των Αρχιτεκτόντων εξέφρασε την απορία ποιος θα εξετάζει το μάθημα του Γραμμικού Σχεδίου, καθώς το σύνολο των εκπαιδευτικών θα τεθεί σε διαθεσιμότητα ή θα απολυθεί, ενώ χαρακτήρισε απαράδεκτη την απόφαση να μην διδάσκονται οι μαθητές ένα πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Στο έλειμμα περιβαλλοντικής συνείδησης και εκπαίδευσης αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος της επιστημονικής ένωσης των Γεωπόνων, τονίζοντας πως τα νέα ωρολόγια προγράμματα θα υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο σπουδών. Ενδεικτική της κατάστασης είναι η λανθασμένη οδηγία που δόθηκε στους βαθμολογητές των Πανελλαδικών Εξετάσεων, βάσει της οποία συνώνυμο της περιβαλλοντικής ρύπανσης είναι η… μόλυνση. Όπως εξήγησε, η μόλυνση προκύπτει από μικροοργανισμούς και η ρύπανση από χημικές ουσίες των ρύπων, τονίζοντας με το συγκεκριμένο παράδειγμα την έλλειψη ενδιαφέροντος για την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Παράληλλα, ζήτησε την διατήρηση του μαθήματος των Ερευνητικών Δραστηριοτήτων, με στόχο τον δημιουργικό συνδυασμό γνώσης και πρακτικής εφαρμογής από τους μαθητές.
Το αίτημα της ένωσης να εισαχθεί το μάθημα των Ιταλικών στο Λύκειο, ώστε να συνεχίσουν να μαθαίνουν τη γλώσσα όσοι μαθητές την επέλεξαν στο Λύκειο ζήτησε η εκπρόσωπος της επιστημονικής ένωσης ιταλικής φιλολογίας, τονίζοντας τον κίνδυνο να αφανιστεί εξ ολοκλήρου ο κλάδος, καθώς κανένας μαθητής δεν θα επιλέξει τα Ιταλικά, αν γνωρίζει ότι δεν θα μπορεί να συνεχίσει τη διδασκαλία τους στο Λύκειο.
Την εισαγωγή μαθήματος επιλογής της Χημείας στη Β΄Λυκείου, ως «γέφυρας» για τη Γ΄Λυκείου, ζήτησε από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, καθώς και τη θέσπιση ενός γενικού μαθήματος Θετικών Επιστημών στο Γυμνάσιο, ενώ ο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Θεατρολόγων υπογράμμισε την ανάγκη νέων αναζητήσεων και πειραματισμών στο σχολείο προκειμένου να τονωθεί η δημιουργικότητα των μαθητών.
Τέλος, την επαναφορά των μαθημάτων θεατρικής παιδείας στην Ε΄και τη ΣΤ΄Δημοτικού ζήτησε εκπρόσωπος της επιστημονικής ένωσης των εκπαιδευτικών Δραματικών Τεχνών, ενώ αναγκαία κρίνεται η θέσπιση μαθήματος κορμού για την ενίσχυση της Καλλιτεχνικής Παιδείας στο Λύκειο, με την διδασκαλία Εικαστικών, Θεάτρου και Μουσικής.
e-prologos.gr