Το νόμο Κεραμέως που επέφερε δραματική επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών θεωρεί υπεύθυνο η ΟΙΕΛΕ για κύμα παραιτήσεων που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα.
Οι απολύτως ελεύθερες απολύσεις, η δήθεν εθελοντική μείωση ωραρίου, η βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας, η ουσιαστική κατάργηση του συλλόγου διδασκόντων επέφεραν δραματική επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί να αποχωρούν είτε για άλλα ιδιωτικά σχολεία με καλύτερες συνθήκες ή να φεύγουν τελείως από την εκπαίδευση!
Μόνο από την περιοχή της Ανατολικής Αττικής, η οποία είναι και η περιφέρεια με το μεγαλύτερο αριθμό ιδιωτικών εκπαιδευτικών στην Ελλάδα, παρατηρήθηκαν παραιτήσεις/απολύσεις 400 εκπαιδευτικών!
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ
Νέα επιβεβαίωση των ερευνητικών στοιχείων της ΟΙΕΛΕ για την ιδιωτική εκπαίδευση. Ένα τεράστιο κύμα φυγής ιδιωτικών εκπαιδευτικών καταγράφεται σε σχολεία της Ανατολικής Αττικής σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξαν εκπρόσωποί μας στην περιοχή. Πρόκειται για την περιφέρεια με το μεγαλύτερο αριθμό ιδιωτικών εκπαιδευτικών στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, περισσότεροι από 400 (!) συνάδελφοί μας παραιτήθηκαν/απολύθηκαν από τα σχολεία τους. Επομένως, από μία περιφέρεια και μόνο αποχώρησε από την ιδιωτική εκπαίδευση το 5% περίπου του πανελλαδικού της δυναμικού! Φαίνεται ότι η εκτίμησή μας για περίπου 1.000 αποχωρήσεις από τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της χώρας, ίσως να είναι μετριοπαθής…
Η πρωτοφανής αυτή αστάθεια στη σύνθεση του εκπαιδευτικού δυναμικού ναρκοθετεί το μέλλον πολλών ιδιωτικών σχολείων. Εκτιμήσεις συναδέλφων από όλη την Ελλάδα αναφέρουν ότι, ενώ σε κάποιες ιδιωτικές σχολικές μονάδες οι εγγραφές πηγαίνουν καλά, σε άλλες καταγράφεται μείωση μαθητών. Δεν έχουμε ακριβή στοιχεία για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτής της εικόνας (γεωγραφία, μέγεθος σχολείων κ.λπ.), όμως είναι βέβαιο ότι, πέραν του φόβου για το δύσκολο χειμώνα που έρχεται, ο προβληματισμός γονέων για τις μεγάλες αλλαγές στο εκπαιδευτικό προσωπικό και για την ενδεχόμενη υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών συνδέεται με την μείωση των εγγραφών σε κάποια ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Πολλοί γονείς έχουν επικοινωνήσει τις τελευταίες εβδομάδες μαζί μας, ζητώντας πληροφορίες για τα αίτια μαζικής αποχώρησης εκπαιδευτικών (συχνά έμπειρων και αγαπητών) από τα ιδιωτικά σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό το μήνυμα που μας απέστειλε μητέρα μαθητή της Δ’ Δημοτικού μεγάλου σχολείου στην Ανατολική Αττική, σύμφωνα με το οποίο «έχουν φύγει πάνω από 15 εκπαιδευτικοί από το δημοτικό και είμαστε εξαιρετικά ανήσυχοι για το τι συμβαίνει».
Για τα αίτια της φυγής από τα ιδιωτικά σχολεία έχουμε μιλήσει και στο παρελθόν. Η ψήφιση του Νόμου Κεραμέως και συγκεκριμένες διατάξεις του (απολύτως ελεύθερες, χωρίς αιτιολόγηση/προδικαστικό έλεγχο απολύσεις, δήθεν εθελοντική μείωση ωραρίου, βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας, ουσιαστική κατάργηση του συλλόγου διδασκόντων), επέφεραν δραματική επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων. Με τη σειρά της αυτή προκάλεσε κύμα παραιτήσεων από συναδέλφους που δεν αντέχουν πια την υπερεντατικοποίηση της εργασίας χωρίς κανένα ηθικό και οικονομικό κίνητρο, τις απλήρωτες υπερωρίες, την μέσω απειλών “εθελοντική” απασχόληση σε διακοπές, αργίες, Σαββατοκύριακα. Είναι, δε, εντυπωσιακό ότι οι εκπαιδευτικοί δεν αποχωρούν αποκλειστικά «για να πάνε στο δημόσιο», όπως διατείνονται κάποιοι ιδιοκτήτες (άλλωστε το να φύγεις για να διοριστείς αναπληρωτής, ούτε ασφάλεια σου χαρίζει, ούτε περισσότερα χρήματα…) Σύμφωνα με στοιχεία από ιδιωτικά σχολεία της Αττικής, οι περισσότεροι αποχωρούν για άλλα ιδιωτικά σχολεία με καλύτερες συνθήκες ή φεύγουν τελείως από την εκπαίδευση! Σε ένα από τα μεγαλύτερα σχολεία του λεκανοπεδίου, από τους 37 (!!) εκπαιδευτικούς που παραιτήθηκαν, 12 μόλις διορίστηκαν ως αναπληρωτές, 16 πήγαν σε άλλα ιδιωτικά σχολεία και 4 έφυγαν τελείως από το χώρο της εκπαίδευσης. Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δεν αποχωρούν για να “λουφάρουν”, ούτε φοβούνται τις παιδαγωγικές προκλήσεις. Αναζητούν εύλογα καλύτερους όρους εργασίας και αμοιβής.
Η ΟΙΕΛΕ έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Θα πρέπει άμεσα να ξεκινήσει διάλογος για αποφασιστικές νομοθετικές παρεμβάσεις στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης με στόχο να βελτιωθούν οι εργασιακές συνθήκες και να μένουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους. Η εργασιακή ειρήνη και ομαλότητα είναι προς όφελος όλων μας.
e-prologos.gr