Πώς η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής περιορίζει και αλλοιώνει τις επιλογές για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.

Οι βασικές πανελλαδικές εξετάσεις (έπονται τα ειδικά μαθήματα) τελείωσαν, η δοκιμασία, όμως, για την εισαγωγή στα ΑΕΙ συνεχίζεται. Τώρα οι υποψήφιοι θα περιμένουν με την ίδια αγωνία να μάθουν πόσο θα μειωθεί το δικαίωμα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση, πόσο βαθιά θα πάει ο μεγάλος κόφτης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Η αύξηση των βάσεων τόσο σε χαμηλόβαθμες όσο και σε μεσαίες και υψηλόβαθμες σχολές που προμηνύει η ΕΒΕ (με αλλοπρόσαλλες διακυμάνσεις ανάμεσα σε κέντρο και περιφέρεια) βάζει σε δεύτερη μοίρα την ανακοίνωση των βαθμών που θα προηγηθεί και αναμένεται να γίνει την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου.

Προς επίρρωση των απογοητευτικών εκτιμήσεων, η μείωση εισακτέων, η κατανομή των θέσεων εις βάρος των κεντρικών τμημάτων, οι εκατοντάδες «κούφιες» θέσεις στα χαμηλόβαθμα περιφερειακά τμήματα, αλλά και οι υψηλοί συντελεστές (για τον ορισμό βάσης) που διάλεξε η πλειονότητα των τμημάτων των ΑΕΙ.

Λιγότερα από τα μισά τμήματα προτίμησαν συντελεστή 0,8 από το εύρος 0,8-1,20 που έδωσε το υπουργείο (προκειμένου να πολλαπλασιαστεί με τον μέσο όρο των βαθμολογιών του κάθε πεδίου ώστε να προκύψει η ΕΒΕ του κάθε τμήματος). Αυτό σημαίνει, αυτομάτως, αύξηση των βάσεων. Βασικό ρόλο, φυσικά, παίζουν οι επιδόσεις ανά πεδίο.

«Ελεύθερη» επιλογή, κατευθυνόμενη από το υπουργείο!

Είναι βέβαιο ότι φέτος οι υποψήφιοι δεν θα επιλέξουν ελεύθερα. Μάλλον, δεν θα επιλέξουν εκείνοι. Η τύχη τους, η θέση τους, η κατάταξή τους, οι σπουδές τους θα καθοριστούν σε καίριο βαθμό από τη διαμόρφωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Γι’ αυτό θεσπίστηκε άλλωστε. Οχι μόνο για να μην μπουν σε ανώτατες σχολές υποψήφιοι με επιδόσεις πολύ χαμηλές, αλλά και για να κατευθυνθούν οι επιλογές των υπολοίπων. Αρέσει, δεν αρέσει.

Οι σπουδές είναι ή για αρίστους ή για πειθήνιους. Αυτό θέλει και η αγορά. Οπως και κάτι άλλο. Απόφοιτους είτε Γυμνασίου είτε Λυκείου με μόνο τις απαραίτητες γνώσεις για τεχνικές χαμηλόμισθες εργασίες. Φροντίζει και γι’ αυτό η κυβέρνηση. Το Λύκειο θα γίνει μια δύσκολη υπόθεση που αναπόφευκτα θα αφορά λίγους και εκεί θα μετατοπιστεί το μεγάλο ξεσκαρτάρισμα. Αν και η πρώτη φάση αδειάσματος σχολείων γενικής δευτεροβάθμιας από μαθητές θα είναι το Γυμνάσιο. Δεν φτιάχνονται τζάμπα οι μεταγυμνασιακές τεχνικές σχολές (ανηλίκων).

Το μεγάλο πλάνο δεν περιλαμβάνει ούτε το δικαίωμα (όλων) στη βασική εκπαίδευση ούτε στην ανώτατη. Ούτε σε επαρκώς μορφωμένους (όλους τους) αποφοίτους Λυκείου ούτε σε αναβάθμιση δευτεροβάθμιας ούτε τεχνικής δευτεροβάθμιας ούτε σε αλλαγή συστήματος εισαγωγής με ουσιαστικό ρόλο των ΑΕΙ. Οι μόνες εναλλακτικές που προβλέπονται είναι τα ΙΕΚ, τα κολέγια και το εξωτερικό. Το τελευταίο ανάλογα με τις αντοχές των οικογενειών. Βαλκάνια, Κύπρος ή χώρες της Ευρώπης.

Ο δρόμος προς το μηχανογραφικό

Φέτος, λοιπόν, ο δρόμος μέχρι το μηχανογραφικό είναι πολύ διαφορετικός. Ας δούμε προσεκτικά τα βήματα τα οποία θα γίνουν όλα εντός του Ιουλίου.

● Πρώτη εβδομάδα του μήνα αναμένεται να ανακοινωθούν οι βαθμοί των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Για πρώτη φορά θα σταλούν (και) με sms στο κινητό των υποψηφίων. Με τέτοια φόρα ψηφιακή, γιατί όχι;

● Λίγες ημέρες αργότερα και σίγουρα μετά τις 9 Ιουλίου, οπότε και ολοκληρώνονται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα, θα ανακοινωθούν οι βαθμοί αυτής της κατηγορίας.

● Επόμενη φάση και πιο κρίσιμη, η ανακοίνωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) ανά τμήμα. Βασική προϋπόθεση, ο υπολογισμός (και η ανακοίνωση προφανώς) του Γενικού Μέσου Ορου (ΓΜΟ) βαθμολογίας ανά επιστημονικό πεδίο, ο οποίος φυσικά θα προκύψει από το σύνολο των βαθμολογικών επιδόσεων ανά πεδίο. Το υπουργείο θα πολλαπλασιάσει τον ΓΜΟ του κάθε επιστημονικού πεδίου με τον συντελεστή που έχει ορίσει το κάθε τμήμα προκειμένου να προκύψει η ΕΒΕ.

Στη σχετική υπουργική απόφαση τονίζεται ότι: «Για τη διαπίστωση της επίτευξης της ΕΒΕ, συγκρίνεται η ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση ΕΒΕ με τον μέσο όρο των βαθμολογικών επιδόσεων του υποψηφίου στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη κατά το στάδιο αυτό οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων». Διευκρίνιση αχρείαστη αν δεχθούμε ότι συντελεστές έχουν ληφθεί υπόψη κατά την αρχική βαθμολόγηση.

● Εξίσου κρίσιμη εργασία πριν από το μηχανογραφικό. Οι υποψήφιοι θα κληθούν να υπολογίσουν τον δικό τους ΓΜΟ και να δουν αν είναι πάνω ή κάτω από την ΕΒΕ των τμημάτων που προτιμούν. Στην περίπτωση που δεν έχουν πετύχει την ΕΒΕ κάποιων τμημάτων, δεν μπορούν να τα επιλέξουν αφού ήδη έχουν τεθεί εκτός αυτών. Σε όσα περνούν την ΕΒΕ μπορούν να τα επιλέξουν αλλά και πάλι απαιτείται προσοχή.

Ισως δουν ομοειδή τμήματα με μεγάλη διαφορά στη βάση, ίσως ανόμοια με περίπου ίδια βάση, ίσως σχολές κεντρικές με απαγορευτική βάση σε σχέση με περιφερειακές και ίσως παρόμοιες περιφερειακές με πολύ, μα πολύ διαφορετική ΕΒΕ ανά γεωγραφική θέση. Κάπως έτσι, θα καταλάβουν ότι ο κόφτης δεν κάνει διακρίσεις. Και θα αρχίσουν να αναρωτιούνται γιατί. Οχι μόνον οι αποτυχόντες των βαθμών κάτω από 10 ή κάτω από 5, αλλά κι εκείνοι που στραβοπάτησαν αλλά θα αναγκαστούν να συμβιβαστούν είτε με άλλη σχολή είτε με ΙΕΚ είτε με Βαλκάνια. Αλλη μία εκπαιδευτική αντι-μεταρρύθμιση μόλις άρχισε να τρώει τα παιδιά της.

Πηγή: Άννα Ανδριτσάκη – efsyn.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το