Σε πρωτοφανή περιστατικά που από μεγάλη τύχη δεν έχουν ολέθριες συνέπειες οδηγεί καθημερινά η έλλειψη συντήρησης στο τροχαίο υλικό και την υποδομή των σιδηροδρομικών μέσων. Χθες το απόγευμα, ξεκόλλησε από την οροφή συρμού του Προαστιακού μέσα στον πολυσύχναστο σταθμό του Αεροδρομίου στα Σπάτα ολόκληρο το συγκρότημα του παντογράφου, δηλαδή της ογκώδους διάταξης που ακουμπά στα ηλεκτροφόρα καλώδια και μεταφέρει ρεύμα τάσης 25.000 Βολτ.
Ο μεταλλικός παντογράφος, που είναι κατασκευασμένος και στερεωμένος για να αντέχει, υποτίθεται, σε τεράστιες δυνάμεις αντίστασης, έφυγε με αδιανόητο τρόπο από τη βάση του και κατέληξε πάνω στην τσιμεντένια αποβάθρα του σταθμού αφού προηγουμένως χτύπησε στο πίσω παρμπρίζ του συρμού και του προκάλεσε θραύσεις. Ήταν θέμα μεγάλης τύχης που δεν βρισκόταν κόσμος να περιμένει στο σημείο της αποβάθρας στο οποίο έπεσε η βαριά κατασκευή.
Λίγα λεπτά μετά το συμβάν ξεκίνησε και το συνηθισμένο «γαϊτανάκι» των ευθυνών ανάμεσα στη Hellenic Train και τον ΟΣΕ ο οποίος είναι αρμόδιος για την ορθή λειτουργία των ηλεκτροφόρων καλωδίων που κρέμονται πάνω από τα τρένα. «Μήπως ήταν τα φθαρμένα καλώδια και τα συστήματα στήριξής τους στα οποία σκάλωσε ο παντογράφος και ξεκόλλησε;», αναρωτιόνταν πηγές της Hellenic Train. Με αυτόν τον τρόπο αντέστρεφαν κάτι που είχε ακουστεί πριν από σχεδόν δύο χρόνια, τη μοιραία ημέρα του «εγκλήματος των Τεμπών».
Λίγες ώρες πριν από τη μετωπική στα Τέμπη την 28η Φεβρουαρίου 2023, στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου, είχε συμβεί σε άλλη αμαξοστοιχία ένα ακόμη αδιανόητο: κόπηκε το ηλεκτροφόρο καλώδιο μέσα στον σταθμό και έπεσε πάνω στο σταματημένο τρένο. Τότε, ήταν πηγές του ΟΣΕ που διακινούσαν το σενάριο ότι είχε πρόβλημα ο παντογράφος της Hellenic Train και εκείνος προκάλεσε θραύση στο καλώδιο. Μάλιστα, λόγω εκείνου του περιστατικού, τα τρένα κινούνταν επί ώρες σε μονή γραμμή και ίσως αυτό συνέβαλε στο να συνεχίσει την ανοδική πορεία της η αμαξοστοιχία 62 των Τεμπών, παρά το γεγονός ότι είχε μπει στη γραμμή καθόδου. Εννοείται ότι για εκείνη τη θραύση καλωδίου στον Παλαιοφάρσαλο δεν δημοσιοποιήθηκε κανένα πόρισμα, αφού όλα σκεπάστηκαν από την τραγωδία στα Τέμπη και τα μόνιμα φαινόμενα της ατιμωρησίας και της απουσίας σοβαρών και ανεξάρτητων μηχανισμών διερεύνησης.
Ταυτόχρονα βέβαια μόλις πριν λίγες ημέρες τα ελληνικά δικαστήρια χαρακτήρισαν παράνομη την απεργία των εργαζομένων της Hellenic Train. Όταν πάλι θα θρηνήσουμε θύματα, κάποιοι εγκληματίες, θα κουνάνε πάλι το δάχτυλο στους εργαζομένους και όλη την κοινωνία, λέγοντας πως “είναι ντροπή να θέτετε ζητήματα ασφαλείας”. Οι πρόσφατες κυβερνήσεις έχουν αποδείξει πως θα κάνουν τα πάντα για να σιωπήσουν τους εργαζομένους αντί να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στα τρένα.
Οι μηχανοδηγοί με την ανακοίνωση που εξέδωσε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) μετά το χθεσινό συμβάν με τον παντογράφο επισημαίνουν ότι «είναι προφανές ότι από καθαρή τύχη και σήμερα δεν θρηνήσαμε νέα θύματα», και ότι αυτά συμβαίνουν την ώρα που «η διοίκηση της Hellenic Train στέλνει στα δικαστήρια κάθε προσπάθεια κινητοποίησης με αίτημα την ασφάλεια και εξαντλεί τη διοικητική της δεινότητα στην επιβολή εξοντωτικών ποινών σε βάρος των εργαζομένων». Η ΠΕΠΕ μιλά για «προφανή απροθυμία και ανικανότητα κάποιων να ασχοληθούν με τα πραγματικά προβλήματα του σιδηροδρόμου» και καλεί «σε άμεση παραίτηση τόσο τη Διοίκηση του ΟΣΕ που έχει την απόλυτη ευθύνη για την επικίνδυνη κατάσταση της υποδομής όσο και τη διοίκηση της Hellenic Train που έχει την απόλυτη ευθύνη για την τραγική κατάσταση του απαρχαιωμένου τροχαίου υλικού».
Ανεβασμένες οι μπάρες στον προαστιακό στην Πάτρα
Και ενώ ο απόηχος από τον χθεσινό παντογράφο είναι ακόμη ενεργός, ένα ακόμη περιστατικό με τον προαστιακό στην Πάτρα ήρθε να προστεθεί σήμερα στα δραματικά γεγονότα με τα μέσα σταθερής τροχιάς, που έχουν αποκτήσει το τελευταίο διάστημα μια καθημερινότητα άκρως επικίνδυνη.
«Οι προστατευτικές μπάρες ήταν ανεβασμένες» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Hellenic Train για το περιστατικό με το τρένο που παρέσυρε το ΙΧ στην Πάτρα.
Συγκεκριμένα, σήμερα το πρωί, Τρίτη 14 Ιανουαρίου, ο μηχανοδηγός του τρένου που εκτελούσε το τοπικό δρομολόγιο είδε μπροστά του πάνω στις γραμμές σε διάβαση, ένα αυτοκίνητο. Αμέσως άρχισε να φρενάρει χτυπώντας παράλληλα την κόρνα, όμως ο οδηγός του ΙΧ δεν πρόλαβε να περάσει τις γραμμές, με αποτέλεσμα το τρένο να το παρασύρει για περίπου είκοσι μέτρα. Λόγω της χαμηλής ταχύτητας του τρένου, ο οδηγός του αυτοκινήτου τραυματίστηκε ελαφρά και διακομίστηκε από το ΕΚΑΒ για τις πρώτες βοήθειες στο νοσοκομείο.
Σύμφωνα με την Hellenic Train, οι πέντε επιβάτες της αμαξοστοιχίας είναι καλά στην υγεία τους, ενώ το δρομολόγιο ακυρώθηκε και αντικαταστάθηκε από λεωφορείο.
Τι ακόμη πρέπει να συμβεί για να αναλάβει η κυβέρνηση τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων;
e-prologos.gr