Με διαρροές σε φιλικές ιστοσελίδες το υπουργείο Παιδείας γνωστοποίησε ότι προτίθεται να κάνει πίσω σε δυο-τρία επιμέρους σημεία του πολυνομοσχέδιου-έκτρωμα, προκειμένου, με τη βοήθεια των παπαγαλακίων, να προχωρήσει, όπως φαντάζεται, χωρίς μεγάλους κλυδωνισμούς, στην ψήφισή του από τη Βουλή.
Από τώρα ήδη οι σε διατεταγμένη υπηρεσία κονδυλοφόροι έπιασαν δουλειά: Η υπουργός μελέτησε και μελετά τα σχόλια όσων συμμετείχαν στη «διαβούλευση» και κατέληξε στην απόφαση να επανεξετάσει κάποια μέτρα που πυροδότησαν σφοδρές αντιδράσεις.
Ποια είναι αυτά τα μέτρα; Τα εξής τρία: η κατάργηση των ενδιάμεσων εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο για τα Πρότυπα Σχολεία, η κατάργηση του ηλικιακού ορίου των 17 ετών για εγγραφή στα ΕΠΑΛ και η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά Σχολεία.
Τί απομένουν; «Τα πάντα όλα». Δηλαδή η αξιολόγηση (εσωτερική και εξωτερική) σχολικών μονάδων μέσω ενός αυστηρά δομημένου και πολύπλευρου πλαισίου που δεν αφήνει απέξω καμιά πλευρά της εκπαιδευτικής διαδικασίας και εμπλέκει όλη τη διοικητική ιεραρχία της εκπαίδευσης, μαζί δημαρχαίους και γονείς, ενώ αναμένεται μέσα στο 2020 και το ΠΔ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, οι εσωτερικοί κανονισμοί των σχολείων, ο ατέλειωτος εξεταστικός μαραθώνιος για τους μαθητές που ξεκινά από το Γυμνάσιο, η Τράπεζα Θεμάτων, η επαναφορά της βάσης του 10, οι συντελεστές βαρύτητας σε δυο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα στα Πανεπιστήμια, η ελαχιστοποίηση των μετεγγραφών, κ.λπ.
Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας θορυβήθηκαν από τις επαναλαμβανόμενες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των εκπαιδευτικών, που παρά τις δυσκολίες λόγω κοροναϊού, υπήρξαν πολύ πετυχημένες. Ανησυχούν επίσης γιατί σε αυτήν τη φάση δεν έχουν στο πλευρό τους ούτε τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία του χώρου. Είναι γνωστό ότι ακόμη και η συνδικαλιστική παράταξη της ΝΔ, η ΔΑΚΕ καθηγητών, έχει «ανεβεί στα κάγκελα», ενώ προσπάθησε αρχικά να προφυλάξει το υπουργείο Παιδείας από τις κακοτοπιές, προτείνοντάς του να απαλείψει από το πολυνομοσχέδιο «οξείες γωνίες», όπως να μην ισχύσουν η εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η υποχρέωση ανάρτησης της έκθεσης αξιολόγησης στην ιστοσελίδα του σχολείου, η εμπλοκή των δήμων και των γονέων στην αξιολόγηση.
Η Κεραμέως, όμως, «παιδί του σωλήνα» των κολλεγίων και των πανεπιστημίων της πολιτικής και οικονομικής ελίτ των ιμπεριαλιστικών χωρών, το παίζει «σιδηρά κυρία», που δεν κάνει «ούτε βήμα πίσω». Εξ ου και τα γνωστά αποτελέσματα, που αφορούν και άλλες πλευρές, όπως π.χ. το φιάσκο με την τύπου reality sow αναμετάδοση του μαθήματος με την επιστροφή των μαθητών στις αίθουσες, που ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών από τους πάντες.
Τώρα διαρρέει ότι προτίθεται να προχωρήσει στην κατάθεση και ψήφιση από τη Βουλή του πολυνομοσχέδιου, εν μέσω πανδημίας, στο τέλος του μήνα ή στις αρχές του Ιούνη. Κάνοντας μισό βήμα πίσω σε τρεις περιπτώσεις από τις αρχικές διατάξεις, θεωρεί ότι θα αποσοβήσει τις αντιστάσεις. Πλανάται πλάνην οικτράν.
ΥΓ 1: Ακόμη και σε αυτές τις «επανεξεταζόμενες» περιπτώσεις κρατάμε «μικρό καλάθι». Για τίποτε δεν είμαστε σίγουροι μέχρι να δούμε τις τελικές διατυπώσεις. Οι διαρροές π.χ. λένε ότι: Θα διατηρηθούν τα ιστορικά πανεπιστημιακά Πειραματικά Σχολεία ως Πειραματικά, πλην, όμως θα αυξηθούν τα Πρότυπα. Η απαγόρευση εγγραφών για άτομα ηλικίας άνω των 17 ετών στα ΕΠΑΛ «θα επεναξεταστεί στο συνολικό νομοσχέδιο για την τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση».
ΥΓ 2: Θυμίζουμε τις διατάξεις του πολυνομοσχέδιου, ως έχουν μέχρι στιγμής, σχετικά με τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα:
– Για τα Νηπιαγωγεία: «Η παρ. 2 του άρθρου 6 του π.δ. 79/2017 (A΄ 109, διόρθ. σφάλμ. Α΄ 112), αντικαθίσταται ως εξής: ‘’2. Ο μέγιστος αριθμός νηπίων-προνηπίων είναι είκοσι τέσσερα (24) ανά τμήμα, με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από διθέσιο νηπιαγωγείο και άνω, ο ελάχιστος αριθμός είναι δεκαέξι (16)’’».
– Για τα Δημοτικά: «Η παρ. 2 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: ‘’2. Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι είκοσι τέσσερις (24), με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από είκοσι (20) ανά τμήμα’’».
– Για τα Γυμνάσια-Λύκεια: «Ο μέγιστος και ελάχιστος αριθμός μαθητών στα Γυμνάσια, στα Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή των αριθμητικών αυτών ορίων, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Δηλαδή: Στα Νηπιαγωγεία ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα αυξάνεται από 22 σε 24 συν ένα 10% (26 ή 27 παιδιά). Το ίδιο ισχύει για τα Δημοτικά. Και όλα αυτά εν μέσω πανδημίας που απαιτείται, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ίδιου του υπουργείου Παιδείας, μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα οι 15 μαθητές!
Για τα Γυμνάσια-Λύκεια ο μέγιστος και ελάχιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα γίνεται λάστιχο, ανάλογα με το διαθέσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, τους διορισμούς δηλαδή που θα γίνονται όταν και εάν το επιτρέψουν τα «δημοσιονομικά δεδομένα». Υπονοούνται συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων και σχολικών μονάδων.
Γιούλα Γκεσούλη – eksegersi.gr
e-prologos.gr