Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν έχουν μόνο να αντιμετωπίσουν την κυβέρνηση και τις συνδικαλιστικές ηγεσίες των ΟΛΜΕ-ΔΟΕ που τάσσονται ανοιχτά πια με τον αντίπαλο και ανακαλύπτουν πως ο ν.4547/2018 της αξιολόγησης του ΣΥΡΙΖΑ κινείται στη σωστή κατεύθυνση, κάνει πράξη τα αιτήματα του κλάδου και κεφαλαιοποιεί τους αγώνες του! Δίπλα στην κυβέρνηση στοιχίζονται όλοι οι θεσμοί (επίσημοι και μη, κρατικοί και μη κρατικοί) και τα ΜΜΕ (κυβερνητικά και αντικυβερνητικά) αφού η επιβολή της αξιολόγησης-χειραγώγησης αποτελεί βασική επιλογή του συστήματος. Επειδή όμως έως σήμερα, η συμπόρευση όλων αυτών δεν στάθηκε αρκετή για να την επιβάλουν, ανακαλύπτουν ευφάνταστους τρόπους για να τη διαφημίσουν, να την προωθήσουν και να δημιουργήσουν τετελεσμένα.
Έτσι, δίπλα στην αξιολογική περικύκλωση του κλάδου με νόμους και εγκυκλίους, εμφανίζονται πρωτοβουλίες προώθησης της αξιολόγησης που προσπαθούν να συμβάλουν στην υλοποίηση του διακηρυγμένου στόχου «να εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης». Γινόμαστε πιο συγκεκριμένοι. Ψαρέψαμε στο διαδίκτυο μια ιστοσελίδα που έχει στήσει πλατφόρμα αξιολόγησης όλων των σχολείων της χώρας! Όμως, δε θα κάνουμε τη χάρη στους ιδιοκτήτες, που φρόντισαν να μη φαίνονται τα στοιχεία τους, να τους διαφημίσουμε. Γι’ αυτό δεν πρόκειται να αναφέρουμε το όνομά της.
Η ιστοσελίδα επιχειρηματολογώντας στο ερώτημα γιατί κάποιος πρέπει να κάνει κριτική σχολείων, γράφει χαρακτηριστικά πως, αν αξιολογείς π.χ. ένα ξενοδοχείο, τότε πρέπει να αξιολογείς το σχολείο του παιδιού σου. Τόσο απλά!
Η ιστοσελίδα απευθύνεται σε γονείς (μεμονωμένους ή συλλόγους γονέων), απόφοιτους και εκπαιδευτικούς. Όλοι αυτοί μπορούν, επώνυμα ή με ψευδώνυμο, να αξιολογήσουν. Η αξιολόγηση περιλαμβάνει 19 τομείς που βαθμολογούνται με άριστα το πέντε(5) -γενική αξιολόγηση, διοίκηση, εκπαίδευση, εκπαιδευτικοί, ενημέρωση γονέων, πειθαρχία, ασφάλεια, καθαριότητα, κτιριακές και αθλητικές εγκαταστάσεις, υποδομές και χρήση ΤΠΕ, ενδοσχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες, ενδιαφέρον μαθητή, επάρκεια εκπαίδευσης, διαμόρφωση προσωπικότητας, αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών, ύπαρξη ΕΒΠ. Επίσης, υπάρχει ανοιχτό πεδίο στο οποίο μπορεί να γράψει ο καθένας ό,τι άλλο θέλει. Αυτοί οι 19 τομείς περιλαμβάνονται στους νόμους της αξιολόγησης που καταθέτονται από όλες τις κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια και φυσικά στον νόμο της αξιολόγησης του Γαβρόγλου.
Η ιστοσελίδα έχει ήδη βγάλει τη λίστα των δέκα κορυφαίων σχολείων (TOP 10), παρόλο που είναι καινούργια και δεν έχει γίνει ευρύτερα γνωστή. Μια απλή ανάγνωση των αξιολογήσεων που έχουν ήδη γίνει, ειδικά τα σχόλια που καταγράφονται στο ανοιχτό πεδίο, μπορεί να μας δώσει μια εικόνα του μέλλοντος που μας επιφυλάσσει η επιβολή ή η αποδοχή της «προγραμματισμού-αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου», όπως ονομάζουν την κακόφημη αξιολόγηση. Ο κανιβαλισμός σε όλο του το μεγαλείο!
Ποιοι κρύβονται πίσω από την συγκεκριμένη ιστοσελίδα, δεν το γνωρίζουμε. Το πολιτικό-ιδεολογικό στίγμα της φαίνεται από το λεξιλόγιο και τα επιχειρήματα που επιστρατεύει για να περιγράψει το «όραμά» της αλλά και από την ίδια την κίνησή της να προωθήσει μια επιλογή του συστήματος, με την οποία έχουν συγκρουστεί όχι μόνο οι εκπαιδευτικοί αλλά όλοι οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο. Μια σειρά φράσεις που χρησιμοποιεί τις έχουμε διαβάσει αυτούσιες στα κείμενα και τις κατευθύνσεις που προωθούνται προς υλοποίηση από διάφορα «ευαγή ιδρύματα», όπως ΟΟΣΑ και Ε.Ε.. Επίσης, αναμασά μια σειρά απλοϊκά-αγοραία επιχειρήματα, που αντλούν την πειστικότητά τους όχι από την ακατανίκητη λογική τους αλλά από το γεγονός ότι η έλλειψη κινήματος, η αδράνεια και η πολιτική αποσυγκρότηση δημιουργεί κενά, τα οποία σπεύδει να καλύψει η αντιδραστική και αντιλαϊκή ιδεολογική σκουριά του συστήματος.
Είναι φανερό πως ο εφησυχασμός που έχει επιβληθεί στον κλάδο, δεν χαρακτηρίζει την κυβέρνηση και το σύστημα. Δεν αδρανούν και δεν περιμένουν να δουν τις εξελίξεις, όπως κάνουν οι «συνετές» εκπαιδευτικές ηγεσίες «μας» αλλά προετοιμάζονται και δρουν. Στρώνουν το έδαφος για να περπατήσει το επόμενο διάστημα η αξιολόγηση. Θα δούμε κι άλλα!
Αυτό που έχουμε να πούμε για πολλοστή φορά είναι ότι πρέπει να προετοιμαστεί ο κλάδος των εκπαιδευτικών για τις μεγάλες μάχες που θα έρθουν. Όταν το σύστημα αποφασίσει να επιβάλει την αξιολόγηση, που είναι διακαής του πόθος, θα χρησιμοποιήσει όλα του τα όπλα. Αυτή τη μάχη πρέπει να τη δώσουμε ενωμένοι και με τη λογική να την κερδίσουμε.
Καμία αξιολόγηση!
Κάτω ο ν. 4547/2018
Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών
e-prologos.gr