Του Γιώργου Κ. Καββαδία*
«Εκεί που μας χρωστούσανε μας φάγανε και το βόδι»
Η παροιμία ισχύει απόλυτα για την απαράδεκτη προσπάθεια του ΥΠΑΙΘ να φορτώσει τα λάθη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) στις πλάτες των Βαθμολογητών. Πολλά τα λάθη και οι γκάφες της και στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Αλλά στο ΥΠΑΙΘ έχουν ξεφύγει εντελώς και αποσυνδέουν τις τεράστιες ευθύνες της ΚΕΕ για τις αλλεπάλληλες αστοχίες στα θέματα και τις ενδεικτικές απαντήσεις και τα φορτώνουν στους Βαθμολογητές. “Υπεύθυνοι για τη διόρθωση των γραπτών είναι οι βαθμολογητές», λένε, χωρίς να ντρέπονται οι μανδαρίνοι του ΥΠΑΙΘ!
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του esos.gr: «Σύγχυση επικρατεί στα Βαθμολογικά Κέντρα μετά την γραπτή οδηγία την οποία έδωσε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων στους βαθμολογητές στο θέμα Γ4β των Αρχαίων Ελληνικών. Ενώ είναι φανερό ότι έχουμε ταυτοπροσωπία (οι Κορίνθιοι μιλούν για τον εαυτό τους), η Κεντρική ΕπιτροπήΕξετάσεων στις ενδεικτικές απαντήσεις έδωσε απάντηση σαν να έχουμε ετεροπροσωπία. Αυτό στην πράξει σημαίνει ότι θα στοιχίσει στους υποψηφίους δύο μονάδες.
Το esos έθεσε το ερώτημα στο υπουργείο Παιδείας εάν πράγματι δόθηκε αυτή η προφορικά οδηγία. Η απάντηση που λάβαμε από το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Παιδείας είναι η εξής: “Υπεύθυνοι για τη διόρθωση των γραπτών είναι οι βαθμολογητές. Η ΚΕΕ δίνει ενδεικτικές απαντήσεις, αλλά οποιαδήποτε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι ορθή”.»
Χωρίς …. νερό και ένοχοι!
Οι άστοχες επιλογές θεμάτων, τα αλλεπάλληλα λάθη στις «ενδεικτικές απαντήσεις» , οι υπέρμετρες δυσκολίες, και γενικότερα η αναντιστοιχία των θεμάτων των πανελλαδικών με την εκπαιδευτική διαδικασία έτσι που να ευνοείται η φροντιστηριακή λογική και πρακτική, επαναφέρουν στο προσκήνιο τις συζητήσεις για τις εξετάσεις και το ρόλο τους. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων συγκροτείται όχι από τους «άριστους», αλλά, κυρίως, από αρεστούς και υποτακτικούς στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και λειτουργεί σε ένα πλαίσιο αδιαφάνειας με επίφαση το «αδιάβλητο» των εξετάσεων υλοποιώντας την «γραμμή», ακόμα και στην επιλογή των θεμάτων.
Φυσικά και οι εκπαιδευτικοί και όλο το βοηθητικό προσωπικό εργάζονται με εξευτελιστικές αμοιβές σε δραματικές συνθήκες μέσα στη ζέστη, χωρίς κλιματισμό και χωρίς ένα ποτήρι νερό! Οι αμοιβές, ιδιαίτερα στους επιτηρητές, είναι άκρως εξευτελιστικές. Σχετικά με τους επιτηρητές στα εξεταστικά κέντρα για τους φυσικώς αδυνάτους, οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ότι έχουν δυσμενή τοποθέτηση, καθώς θα παραμένουν στο σχολείο 7 έως 9 ώρες σε συνθήκες ζέστης, επιτηρώντας μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και βρίσκονται σε κατάσταση αυξημένου στρες.
Ας μη μας διαφεύγει ότι σε πολλές επαρχιακές πόλεις οι βαθμολογητές αναγκάζονται με δικά τους έξοδα να μετακινούνται σε αποστάσεις εκατοντάδων χιλιομέτρων με έξοδα δικά τους! Αλλά στο σημείο αυτό είναι αναγκαίες δυο παρατηρήσεις. Η πρώτη αφορά τη διαμόρφωση μιας αντιπαιδαγωγικής νοοτροπίας και πρακτικής. Κλείνουν το μάτι οι γραφειοκράτες του ΥΠΑΙΘ στους βαθμολογητές για διόρθωση – “Fast”, δηλαδή όσα περισσότερα γραπτά βαθμολογήσει κανείς, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η αμοιβή του. Αλίμονο στον βαθμολογητή που θα ασκήσει αυτό τον άχαρο ρόλο με τέτοια νοοτροπία.
Η δεύτερη παρατήρηση αφορά το δίκαιο αίτημα για αύξηση των αποζημιώσεων των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών στις εξεταστικές διαδικασίες. Ωστόσο η οικονομική ανάσα για τους εκπαιδευτικούς μπορεί να υπάρξει μόνο με τη συλλογική διεκδίκηση και υλοποίηση του αιτήματος για αύξηση του μισθού, ώστε να μπορούν να ζουν με αξιοπρέπεια.
Εύστοχα έχει επισημανθεί: «Δεν έγινε λάθος στις πανελλήνιες… οι πανελλήνιες είναι ένα λάθος!»
* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου.
e-prologos.gr