Δημήτρης Τσιριγώτης
Γιατί μας μαθαίνουν να φοβόμαστε τις μάγισσες και όχι εκείνους που τις καίνε ζωντανές;
Σε κάθε κυνήγι μαγισσών το ερώτημα είναι πάντα το ίδιο: Γιατί μας μαθαίνουν να φοβόμαστε τις μάγισσες και όχι εκείνους που τις καίνε ζωντανές;
Το κυνήγι μαγισσών ιστορικά είναι η καταδίωξη και καταδίκη σε θάνατο στην πυρά γυναικών για χρήση μαγείας κατά το Μεσαίωνα. Μεταφορικά είναι η αναζήτηση ενόχων που δεν υπάρχουν, με καθεστώς διώξεων χωρίς ενοχοποιητικά στοιχεία συνήθως για ιδεολογικούς ή πολιτικούς λόγους.
Το τελευταίο διάστημα έχει εξαπολυθεί κυνήγι μαγισσών εναντίον των εκπαιδευτικών. Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά. Να αναφέρουμε μόνο κάποια από αυτά, από τα πιο χαρακτηριστικά: Η κόρη του Τσε Γκεβάρα, Αλέιδα επισκέπτεται σχολείο της Βέροιας. Αμέσως ΕΔΕ. Το μάθημα «Αρχαία ελληνική μάλαξη» σε ΕΠΑΛ του Αλιβερίου όπου παρεμπιπτόντως τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα από τα αναλυτικά προγράμματα σπιλώνεται με κιτρινίλα από τα κανάλια. Αμέσως ΕΔΕ. Πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί καλούνται σε ΕΔΕ είτε επειδή συμμετέχουν σε κάποια απεργία- αποχή είτε επειδή διαμαρτύρονται δημόσια για την ολιγωρία της κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών είτε επειδή απλά έτυχε να βρεθούν στο λάθος σχολείο τη λάθος στιγμή όπου κάποιος τους κατηγόρησε για κάτι που έκαναν ή συνήθως για κάτι που παρέλειψαν να κάνουν. Βέβαια για να είμαστε ακριβοδίκαιοι οι πλειονότητα των ΕΔΕ δεν επισείει ποινές για τους εκπαιδευτικούς αλλά η όλη διαδικασία τούς προκαλεί τρόμο και στρέφει πάνω τους τα καχύποπτα μάτια της κοινωνίας.
Ακύρωση και δολοφονία χαρακτήρων
Διανύουμε μια περίοδο όπου οι επιχειρήσεις ακύρωσης και δολοφονίας χαρακτήρων είναι σε έξαρση. Αρκεί κάποιος να δηλώσει δημόσια κάτι εναντίον ενός εκπαιδευτικού στα τηλεοπτικά κανάλια ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αμέσως πέφτουν απάνω του να τον κατασπαράξουν. Καμία διενέργεια έρευνας αν πρόκειται για αλήθεια, καμία διασταύρωση στοιχείων, καμία προσπάθεια να ακουστεί και η άλλη πλευρά. Ό,τι ακούγεται θεωρείται δεδομένο πως ισχύει και αυτό είναι τρομακτικό και τρομοκρατικό μαζί. Σήμερα δεν υπάρχει Ιερά Εξέταση για το κυνήγι των μαγισσών, υπάρχουν τα τηλεδικαστήρια των καναλιών και των social media. Τα αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας δοκιμάζονται αφενός μεν γιατί η νοοτροπία του παρελθόντας του τύπου: «είναι αλήθεια, το είπαν στην τηλεόραση» είναι ακόμα εδώ και αφετέρου γιατί ο κοινωνικός αυτοματισμός και το αλληλοφάγωμα είναι το εθνικό μας σπορ. Ο κυριότερος όμως λόγος είναι η ανεπαρκής αντίσταση της ελληνικής κοινωνίας στη βιομηχανία διαμόρφωσης γνώμης.
Κάντε δράσεις (αρκεί να μην αφυπνίζουν), όχι μάθημα
Και εδώ υπάρχει μία μεγάλη αντίφαση των εφαρμοζόμενων εκπαιδευτικών πολιτικών. Από τη μία σου λένε: «κάνε δράσεις γιατί είναι πιο σημαντικές από το μάθημα» και από την άλλη «οι δράσεις αυτές δεν πρέπει με τίποτα να αφυπνίζουν τους μαθητές». Το συμπέρασμα είναι πως δεν θέλουν ούτε μάθημα που γεννάει γνώση αλλά ούτε δράσεις που βάζουν φωτιά στο μυαλό των μαθητών. Είναι φανερό ότι φοβούνται τη δύναμη που έχει ο λόγος του εκπαιδευτικού στα παιδιά. Φοβούνται την επιστημοσύνη του αλλά και την ελευθερία του όταν αυτή εκφράζεται με τόλμη. Γι΄ αυτό προσπαθούν εδώ και χρόνια να σπάσουν το άβατο της τάξης, γι΄ αυτό προσπαθούν να αφαιρέσουν όλα τα παιδαγωγικά και πολιτικά χαρακτηριστικά από τον εκπαιδευτικό τυποποιώντας τον σταδιακά σε γραφειοκρατική και άψυχη μηχανή και γι΄αυτό το κυνήγι μαγισσών προς παραδειγματισμό των υπόλοιπων. Ο στόχος είναι ο έλεγχος των εκπαιδευτικών και ως εκ τούτου ο έλεγχος της ίδιας της εκπαίδευσης. Και όποιος ελέγχει την εκπαίδευση ελέγχει το μέλλον του κόσμου.
Τι στην ευχή εκπαιδευτικούς θέλουμε;
Κάποια στιγμή πρέπει να δοθούν απαντήσεις:
1) Εκπαιδευτικός είναι ο ουδέτερος τεχνοκράτης που του απαγορεύεται να επηρεάσει τους μαθητές του σε θέματα πολιτικά, κοινωνικά και ιδεολογικά;
2) Υπάρχουν τέτοια θέματα που είναι απαγορευμένα στο σχολείο για να καταπιαστεί με αυτά ο εκπαιδευτικός;
3) Είναι χρέος ή όχι του εκπαιδευτικού να πολεμάει το δογματισμό, το συντηρητισμό και τις προκαταλήψεις;
4) Θέλουμε εκπαιδευτικούς που νιώθουν ελεύθεροι να «κάνουν τα μαγικά τους» ή προκειμένου να τους ελέγξουμε βαπτίζουμε τα μαγικά μάγια εξαπολύοντας εναντίον τους κυνήγι μαγισσών;
5) Θέλουμε εκπαιδευτικούς που απλά πράττουν το αυτονόητο δηλαδή να ξεσκεπάζουν ένα πρόβλημα όπως το bullying, την παραβατικότητα ανηλίκων, την παραμέληση ή κακοποίηση ανηλίκων ή που αφήνονται απρόσκοπτα να επιτελέσουν το πιο πολύτιμο έργο τους που είναι η καλλιέργεια των μαθητών τους και αυριανών ενηλίκων πολιτών, η παροχή πραγματικής παιδείας ώστε να εξαλειφτούν οι γενεσιουργίες αιτίες του;
6) Τα μηνύματα του εκάστοτε υπουργείου για την επέτειο του Πολυτεχνείου για τους αγώνες για ιδανικά όπως η ελευθερία του λόγου δεν ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς;
7) Επειδή οι καιροί είναι δύσκολοι ουδείς αμφισβητεί πως τα πράγματα στα σχολεία πρέπει να παραμείνουν υπό έλεγχο. Υπάρχουν όμως δύο τρόποι για να το πετύχεις αυτό: ο ένας είναι διαχέοντας το φόβο κλιμακωτά σε όλους τους υφιστάμενους και ο άλλος είναι μέσω της εμπιστοσύνης στους μάχιμους εκπαιδευτικούς που θα κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν. Διαλέγουμε και παίρνουμε.
e-prologos.gr