Λίγες μέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων, αξίζει να θυμηθούμε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ και η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως στα δυο και πλέον χρόνια που βρίσκονται στην εξουσία μας χόρτασαν με λέξεις – έννοιες που γυαλίζουν: μεταρρυθμίσεις, αυτονομία, αποκέντρωση, παιδαγωγική ελευθερία, απογαλακτισμός από το συγκεντρωτικό κράτος, υπευθυνότητα, λογοδοσία, ατομική ευθύνη, ενηλικίωση και ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού συστήματος, αυτοδιοίκηση, ποιότητα, εξωστρέφεια, χρησιμοποιούνται ως παραπλανητικός επίδεσμος μιας πολιτικής που επιχειρεί να φάει όλο το φαγητό κατακτήσεων και δικαιωμάτων χρόνων με μια κουταλιά.
Πίσω από το λούστρο των λέξεων η δημόσια εκπαίδευση δέχεται αλλεπάλληλα χτυπήματα. Έτσι:
-Κατάργησαν το άσυλο, κατάκτηση και δικαίωμα δεκαετιών με αγώνες και αίμα!
– Εξίσωσαν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των κολεγίων με εκείνα των πτυχιούχων των πανεπιστημιακών σχολών.
– Θέσπισαν τον ν.4692/2020 για ένα Λύκειο – εξεταστικό κέντρο με τράπεζα θυμάτων, ώστε να εξοβελιστεί ένα μεγάλο τμήμα μαθητών που προέρχονται από τις φτωχότερες κοινωνικές τάξεις και στρώματα και τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
– Με την τηλεκπαίδευση μετέτρεψαν την εκπαιδευτική διαδικασία σε ρε-αλήτη –σόου, χωρίς να υπολογίζεται την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.
– Εξέδωσαν την κατάπτυστη Υ.Α. υπ’ Αριθμ. 131451/ΓΔ4 του Υπουργείου Παιδείας για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για την καταστολή των μαθητικών καταλήψεων. Θέσπισαν τον «παιδαγωγικό» θεσμό των τηλεαπουσιών και τηλεαποβολών επιδιώκοντας να μετατρέψει τους εκαπιδευτικούς σε on line χωροφύλακες, χωρίς κουκούλα, αλλά με μάσκα!
– Αποδείχτηκαν ιδανικοί Dealers για τις «δουλειές» που κάνoυν με την αμερικάνικη πολυεθνική CISCO τα ιδιωτικά σχολεία και άλλα ευαγή ιδρύματα.
– Με νόμο αύξησαν τον αριθμό των μαθητών ανά αίθουσα στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά και μάλιστα εν μέσω πανδημίας με βάση το προσωπικό της δόγμα τι 5 τι 25 μαθητές στην τάξη το ίδιο είναι!
– Σε αυτές τις πολύ δύσκολες σύνθήκες κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘ ξεπερνούν κάθε όριο ταξικής αναλγησίας και δείχνουν το αποκρουστικό πρόσωπο της εκπαιδευτικής τους πολιτικής όχι μόνο γιατί ψήφισαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, αλλάζοντας τους τους όρους διξαγωγής των πανελλαδικών, αλλά γιατί επιμένουν στην εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που θα παίξει τον ρόλο του τροχονόμου της εισόδου στα πανεπιστήμια, εξοστρακίζοντας, με εργαλείο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, χιλιάδες υποψήφιους.Πάνω από 20.000 υποψήφιοι κινδυνεύουν νε μείνουν εκτός και περίπου 150 ή ποσοστό 30% από το σύνολο των 459 κινδυνεύουν να μείνουν με ελάχιστους πρωτοετείς και σταδιακά να βάλουν λουκέτο λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ).
– Γεμίζουν, έτσι, τις δεξαμενές της ιδιωτικής εκαπίδευσης με χιλιάδες «αποτυχημένους» υποψηφίους έχοντας φροντίσει και για την εξίσωση των πτυχίων των πανεπιστημίων και των πουλυτεχνείων με κάθε είδους κολλέγια.
– Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Οι στοχεύσεις της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης» που απέρριψε μαζικά ο κλάδος των εκπαιδευτικών με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή υπηρετούνται και μέσα από την επέκταση τέτοιων θεσμών.
-Πριν από το Ν. «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών» εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς απολαμβάνουν (σε επίπεδο θεραπευτικών τίτλων), το Ν. 4763/2020 «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης», το Ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», το Ν. 4713/2020 Εκσυγχρονισμός Ιδιωτικής Εκπαίδευσης», το Ν.4653/2020 «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης», το Ν. 4777/2021 «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος»!
– Αξιοποίησαν το θεσμικό πλαίσιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για την αυτοαξιολόγηση – αξιολόγηση. Ετοιμάζουν και την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με βάση τον «νέο επιθεωρητισμό»
– Θεσμοθετούν την απορρύθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης.
– Κλιμακώνουν την επίθεση ενάντια στο συνδικαλιστικό κίνημα που εγκαινίασε ο ΣΥΡΙΖΑ από το 2018. Η κυβέρνηση τώρα προχωρά σε νέο νόμο που ανατρέπει τον προηγούμενο (ν.1264/82) με το επιχείρημα πως πρόκειται για “παρωχημένες ρυθμίσεις του προηγούμενου αιώνα”. Επιχειρούν να βάλουν οριστική ταφόπλακα στα συνδικαλιστικά αλλά και τα ευρύτερα δημοκρατικά δικαιώματα.
*Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και του Εκπαιδευτικού Ομίλου.
drepani.gr
e-prologos.gr