Χρήστος Κάτσικας

Τηλε «εκπαίδευση»: Μόλις το 10% των σχολείων μπορεί να την υποστηρίξει

                Η κυβερνητική απόφαση για το λουκέτο στα Γυμνάσια και τα Λύκεια  όλης της χώρας συνιστά την ομολογία της κυβερνητικής αποτυχίας στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Αποδεικνύει έμπρακτα και με δραματικό τρόπο ότι όλο το προηγούμενο διάστημα δεν έπραξε το παραμικρό ώστε να ενισχύσει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας, ούτε βέβαια για να καταστήσει ασφαλή τα σχολεία για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. 

                Αντίθετα όλους αυτούς τους μήνες η κυβερνητική διαχείριση της πανδημίας εξαντλήθηκε στη μάσκα και τα παγουρίνα στα σχολεία, στο αντιδραστικό δόγμα της “ατομικής ευθύνης”, στην καλλιέργεια κλίματος μαζικού εκφοβισμού και τρομοκράτησης, στην επιβολή ακραίων αυταρχικών μέτρων καταστολής. Και όλα αυτά για να συγκαλύψει τις δικές της εγκληματικές ευθύνες που σήμερα οδηγούν σε τραγικά αδιέξοδα και απειλούν την υγεία του λαού.

                Όλο το προηγούμενο διάστημα η κυβέρνηση αρνήθηκε πεισματικά να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματα των εκπαιδευτικών και των σωματείων τους, των μαθητών και των γονιών, για 15 μαθητές στην τάξη, δωρεάν μαζικά τεστ, μέσα υγιεινής, μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικών και προσωπικού στην καθαριότητα. Για να συγκαλύψει τις παλινωδίες, τα αδιέξοδα και τις αντιφάσεις της αλλά και την πολιτική της κατερείπωσης της Δημόσιας Υγείας και Παιδείας χρειάστηκε να ρίξει τόνους λάσπης. Να επιδοθεί σε μια ανελέητη εκστρατεία ψεύδους και δημαγωγίας για να πείσει την κοινωνία πως στα σχολεία “δεν τρέχει τίποτα”. Στρατιές “ειδικών” και επιδημιολόγων επιστρατεύτηκαν για να πείσουν πως τα τμήματα των 25 μαθητών είναι “ασφαλέστερα” από τα ολιγομελή. 

                Τώρα μπροστά στην αύξηση των κρουσμάτων προχωρά στο λουκέτο των Γυμνασιων και το Λυκείων. Παράλληλα ενεργοποιεί την υποχρεωτική τηλε «εκπαίδευση», ενός μέτρου που ήρθε για να μείνει και να χτυπήσει το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, να υποβαθμίσει την παρεχόμενη εκπαίδευση, να εντείνει ακόμα περισσότερο τους αποκλεισμούς και τους ταξικούς φραγμούς. Μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες και με δεδομένη την αδυναμία πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες για μια σημαντική μερίδα μαθητών, που δημιουργεί de-facto αποκλεισμούς, είναι αδιανόητο να επιβάλλεται με υποχρεωτικό τρόπο η τηλε «εκπαίδευση» και να ταυτόχρονα προχωράει η ύλη.

Τηλε «εκπαίδευση» υποχρεωτική με απουσίες και εξεταστέα ύλη

                Όσο και αν η Κεραμέως επιχειρεί από την έναρξη της πανδημίας να εμπεδώσει το νεοφιλελεύθερο ιδεολόγημα, για παιδιά και εφήβους εκπαίδευση «εξ αποστάσεως» δεν υφίσταται. Πολύ περισσότερο δεν μπορεί να έχει απουσίες και συνέχιση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης. Το υπουργείο πίσω από τα δάκρυα του για τους μαθητές (τους οποίους πριν λίγο καιρό αντιμετώπισε με ΜΑΤ, χημικά, εισαγγελείς και «αγανακτισμένους») επιχειρεί να κρύψει τους ομολογημένους (καταστολή καταλήψεων) και ανομολόγητους στόχους της «τηλεκπαίδευσης».

                Οι μαθητές όμως δεν είναι στελέχη πολυεθνικών και ο ρόλος του δημόσιου σχολείου δεν χωράει στον φροντιστηριακό τεχνοκρατισμό της «τηλεκπαίδευσης». Η τηλεκπαίδευση» απορρίπτει τους μεγάλους  διδακτικούς στόχους και τους παιδαγωγικούς σκοπούς της α’βάθμιας και β’βάθμιας εκπαίδευσης και τελικά μετατρέπεται σε ένα ακόμα πιο ισχυρό ταξικό φίλτρο.

                Επιπρόσθετα, όσο και αν η Κεραμέως υποκρίνεται ότι το αγνοεί, σε καμία περίπτωση, η πρόσβαση στο διαδίκτυο, οι υλικές και τεχνικές προϋποθέσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς δεν είναι δεδομένες.

Τηλε «εκπαίδευση» με ατομική ευθύνη

                Μπορεί η υπουργός Παιδείας να δήλωσε πριν λίγες μέρες ότι «είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι για τη μεταφορά της μαθησιακής διαδικασίας στην εξ αποστάσεως μορφή της», ωστόσο όλοι στα σχολεία γνωρίζουν ότι δεν έγινε καμιά ουσιαστική προετοιμασία. Και αυτό φάνηκε την πρώτη κιόλας μέρα εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης όταν μετά την πρώτη ώρα το σύστημα Κεραμέως – webex κατέρρευσε μαζί με τις διακηρύξεις τους. Η υπουργός επίσης κανε λόγο για εξοπλισμό των σχολείων με περισσότερες από 80.000 φορητές συσκευές (από 4.500 περίπου συσκευές που υπήρχαν τον Ιούλη του 2019), όμως αυτό δεν είναι παρά εικονική πραγματικότητα καθώς τα σχολεία δεν εφοδιάστηκαν μέχρι τώρα.

                Το Υπουργείο Παιδείας από το Μάη μίλησε για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως όμως αυτό δεν έγινε.  Παράλληλα τις προηγούμενες μέρες, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ενημέρωνε τα σχολεία για τις περιορισμένες δυνατότητες λειτουργίας της πλατφόρμας σύγχρονης τηλεκπαίδευσης (webex) σε σχέση με τις ταχύτητες του Internet.

                Όπως αναφέρει το μήνυμα με ταχύτητα ADSL 24/1Mbps (Download/Upload) που έχουν πολλά νοικοκυριά (αλλά και σχολεία) στην Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά μόνο 1 τηλεδιάσκεψη (webex meeting).

                 Με λίγα λόγια μαθαίνουμε και επίσημα ότι οι συνδέσεις ADSL με ταχύτητα 24Mbps μπορούν να υποστηρίξουν μόνο μία τηλεδιάσκεψη με webex. Αυτήν όμως την ταχύτητα έχει το 30% των σχολείων αλλά και τα περισσότερα νοικοκυριά στην Ελλάδα που διαθέτουν σύνδεση.

                Για παράδειγμα, σε μια οικογένεια με 24άρα οικιακή σύνδεση και δυο παιδιά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ή και σε ΑΕΙ, ΙΕΚ κ.λπ.), ακόμα κι αν υπάρχουν δυο διαφορετικές συσκευές, το ίντερνετ δεν θα σηκώνει την ταυτόχρονη τηλεκπαίδευσή τους.

                Ακόμα και με ταχύτητες 50Mbps (που σύμφωνα με τα στοιχεία έχουν το 60% των σχολείων) οι ταυτόχρονες τηλεδιασκέψεις (webex) δεν μπορούν να ξεπεράσουν τις 5, δηλαδή μέχρι 5 τμήματα ταυτόχρονα μπορούν να κάνουν τηλεκπαίδευση στα σχολεία.

                Δηλαδή το Υπουργείο Παιδείας καλεί όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια να κάνουν σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά καθόλου δεν έχει φροντίσει τα σχολεία να μπορούν να την υποστηρίξουν. Αντίστοιχες δυσκολίες θα έχουν και οι οικογένειες που έχουν δυο ή περισσότερα παιδιά μαθητές ή και μέλη που εργάζονται με τηλεργασία.

                Αυτό αποτελεί μια ακόμα απόδειξη πραγματικής αδιαφορίας για την εκπαίδευση των μαθητών από το Υπουργείο Παιδείας, που όλο το προηγούμενο διάστημα το άφησε ανεκμετάλλευτο και δεν φρόντισε να πάρει κανένα ουσιαστικό μέτρο έτσι ώστε όχι μόνο να μην κλείσουν τα σχολεία αλλά να είναι πραγματικά έτοιμο ακόμα και αν χρειαστεί να συμβεί αυτό.


Ανοίξτε τα σχολεία με ασφάλεια, αμέσως

Οι επιπτώσεις της ανάλγητης πολιτικής τους στη μαθητική νεολαία είναι τεράστιες. Βυθίζουν τη νέα γενιά σε μορφωτικά, παιδαγωγικά και ψυχολογικά αδιέξοδα. Και πρέπει να λογοδοτήσουν για αυτό το έγκλημα. Μόνη λύση είναι η άμεση ικανοποίηση των αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος, για 15 μαθητές ανά τμήμα, προσλήψεις εκπαιδευτικών και καθαριστών/καθαριστριών, συνεχείς ελέγχους με δωρεάν τεστ στα σχολεία, ασφαλείς μετακινήσεις, αύξηση των κονδυλίων προς τις σχολικές επιτροπές.

Όποιο και αν είναι το κόστος, αφού μόνο έτσι εξασφαλίζεται η ασφαλής λειτουργία των σχολείων. Όλα τα άλλα κυβερνητικά «μέτρα» είναι και κρίθηκαν ανεπαρκή μυθεύματα. Κάθε μέρα που περνάει τα σχολεία μένουν κλειστά με αποκλειστικά δική τους ευθύνη.

Και σε αυτή την πραγματικότητα οι εκπαιδευτικοί πρέπει να απαντήσουν με το κεφάλι ψηλά. Να μη γίνουν μοχλός  ισοπέδωσης των μορφωτικών  δικαιωμάτων των μαθητών τους! Οφείλουν να ανάψουν ένα φως στο κοινωνικό σκοτάδι του φόβου και της αλαζονείας των κυρίαρχων. Για Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία! Όπως επιτάσσουν οι μέρες του Νοέμβρη.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το