Στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι τουρκικές εταιρείες χρησιμοποιούν ελληνικά λιμάνια για επανεξαγωγή αγαθών στο Ισραήλ μετά την απόφαση της Άγκυρας να σταματήσει το εμπόριο

Το εμπόριο μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ συνεχίζεται μέσω τρίτων χωρών όπως η Ελλάδα, παρά την απόφαση της Άγκυρας να σταματήσει το άμεσο εμπόριο με το Τελ Αβίβ λόγω της εισβολής στη Ράφα τον Μάιο, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Πέμπτη.

Στοιχεία από το Κεντρικό Γραφείο Στατιστικής του Ισραήλ (CBS) αποκαλύπτουν ότι το Ισραήλ εισήγαγε αγαθά αξίας 116 εκατομμυρίων δολαρίων από την Τουρκία τον Μάιο, σημειώνοντας μείωση 69% από τα 377 εκατομμύρια δολάρια τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Αντίθετα, η Τουρκική Συνέλευση Εξαγωγέων (TIM) κατέγραψε αγαθά αξίας μόλις 4 εκατομμυρίων δολαρίων που εξήχθησαν στο Ισραήλ τον Μάιο, πτώση άνω του 99% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, δύο Τούρκοι επιχειρηματίες που διευκολύνουν το εμπόριο μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ ενημέρωσαν τη Middle East Eye ότι από τις αρχές Μαΐου, τα τουρκικά αγαθά επαναδρομολογούνται μέσω της Ελλάδας και άλλων γειτονικών χωρών για να φτάσουν στο Ισραήλ.

Αυτή η μετατόπιση ακολουθεί τη διακηρυγμένη επιβολή από την Άγκυρα για πλήρη απαγόρευση εμπορίου στο Ισραήλ έως ότου καθιερωθεί μόνιμη κατάπαυση του πυρός στη Γάζα.

«Οι ισραηλινές αρχές δεν ζητούν καν από τις τουρκικές εταιρείες να τροποποιήσουν το πιστοποιητικό καταγωγής τους για να επανεξάγουν τα αγαθά μέσω Ελλάδας γιατί θα αύξανε περαιτέρω το κόστος, άρα είναι τουρκικά προϊόντα», είπε ένας Τούρκος επιχειρηματίας στο MEE.

«Τα προϊόντα λευκής ετικέτας με εβραϊκές ετικέτες είχαν προτεραιότητα, αλλά κάθε είδους αγαθό αποστέλλεται στο Ισραήλ, ειδικά αυτά που παραγγέλθηκαν πριν από το εμπορικό εμπάργκο».

Αύξηση των εξαγωγών στην Ελλάδα

Οι επιχειρήσεις ευνοούν την Ελλάδα λόγω της γειτνίασής της με τη βιομηχανική βάση της Τουρκίας και των συγκριτικά φθηνότερων επιλογών αποστολής προς το Ισραήλ.

Τα στοιχεία της TIM δείχνουν ότι οι εξαγωγές της Τουρκίας στην Ελλάδα αυξήθηκαν στα 375 εκατομμύρια δολάρια τον Μάιο, αυξημένες κατά 71% από 219 εκατομμύρια δολάρια τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Τα Ισραηλινά στοιχεία του Μαΐου δεν δείχνουν αύξηση της ποσότητας των εισαγωγών από την Ελλάδα, παρά τις τουρκικές επανεξαγωγές.

Ένας δεύτερος Τούρκος επιχειρηματίας εξήγησε ότι οι τουρκικές εξαγωγές, αν και περνούν από την Ελλάδα, εξακολουθούν να καταγράφονται ως εισαγωγές από την Τουρκία στις ισραηλινές στατιστικές επειδή παραμένουν τουρκικά προϊόντα.

Ο Murat Yapici, γενικός διευθυντής της εταιρείας συμβούλων My Advisor, είπε στο MEE ότι τα ισραηλινά αρχεία αντικατοπτρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια το διμερές εμπόριο, καθώς βασίζονται στην προέλευση των εμπορευμάτων, ακόμη και αν προέρχονται από τρίτες χώρες όπως η Ελλάδα.

«Αυτό το παράλληλο εμπόριο μπορεί να συνεχιστεί για λίγους ακόμη μήνες, αλλά οι ισραηλινές εταιρείες ευθυγραμμίζονται γρήγορα με εναλλακτικούς προμηθευτές σε άλλες χώρες όπως η Αίγυπτος, η Ισπανία και η Ιταλία», είπε ο δεύτερος επιχειρηματίας. «Η Τουρκία ήταν ο καθαρός εξαγωγέας προς το Ισραήλ και τώρα αντιμετωπίζουμε την απώλεια αυτής της αγοράς».

Ο όγκος του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών ήταν 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, με το 76% να είναι τουρκικές εξαγωγές, σύμφωνα με την Τουρκική Στατιστική Υπηρεσία. Η Τουρκία ήταν βασικός προμηθευτής προσιτών προϊόντων στο Ισραήλ.

Μετά τις σημαντικές απώλειες στις τοπικές εκλογές της Τουρκίας τον Μάρτιο, η τουρκική κυβέρνηση του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει εντείνει την κριτική της στο Ισραήλ και έχει λάβει μια σειρά μέτρων κατά της κυβέρνησης του Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου.

Η κυβέρνηση εκτίμησε ότι η μέχρι πρότινος πολιτική της σχετικά με την Παλαιστίνη και τη Γάζα είχε επηρεάσει αρνητικά τους βασικούς ψηφοφόρους της, οι οποίοι θεώρησαν ότι ο Ερντογάν πατούσε σε δύο βάρκες και οι οποίοι ως πιστοί μουσουλμάνοι ανησυχούν για τη συνεχιζόμενη ισραηλινή εισβολή στη Γάζα.

Ωστόσο, οι επιχειρηματίες βρήκαν τρόπο να συνεχίσουν το εμπόριο με το Ισραήλ. Διότι, ως γνωστόν, το χρήμα δεν έχει θρησκεία. Ούτε πατρίδα.

*Στη φωτογραφία το πλοίο «Smyrna di Levante» ξεκινά τη γραμμή μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της τουρκικής πόλης Σμύρνης, στην πρώτη απευθείας ναυτιλιακή γραμμή μεταξύ των δύο χωρών, στις 10 Οκτωβρίου 2023 (AFP)

πληροφορίες: middleeasteye.net

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το