Το καλάθι του νοικοκυριού είναι μικρό και τρύπιο – Η απάτη είναι τεράστια και ύπουλη
Μια πρώτη διάσταση της απάτης
Το πιθάρι των Δαναΐδων ωχριά μπροστά στο «καλάθι» του Μητσοτάκη και στην επικοινωνιακή προσπάθεια να το γεμίσουν με τα δήθεν απαραίτητα για το νοικοκυριό είδη. Πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό, αφού τα 51προίόντα (από ένα σύνολο 14.786 προϊόντων που διακινούνται και διαφημίζονται στα σούπερ μάρκετ) σε τιμές «που δεν θα αυξηθούν πολύ», κατά τον περισπούδαστο αρμόδιο υπουργό Α. Γεωργιάδη, αποτελούν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους μεγαλοεπιχειρηματίες είτε να ξεστοκάρουν τα προϊόντα ιδιωτικής τους ετικέτας -που ήδη πουλιόνταν πιο φτηνά-, είτε να προβάλουν τις ήδη εβδομαδιαίες «προσφορές» για το «καλάθι», είτε τέλος να ξεπουλήσουν τις «νόμιμες» οριακές ημερομηνίες προϊόντων που λήγουν όμως 1 ημέρα μετά την αγορά τους. Το βέβαιο είναι πως οι τιμές των υπολοίπων προϊόντων αυξήθηκαν σημαντικά. Είναι άλλωστε γνωστές οι λαθροχειρίες των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ στην προσπάθεια αύξησης των κερδών τους. Επίσης υπεισέρχεται και το θέμα του κριτηρίου των αναγκών κάθε νοικοκυριού, το οποίο υποχρεώνεται να παρακάμπτει την ανάγκη μπροστά στην φτήνια.
Η όλη ιστορία του «καλαθιού» ξεκίνησε από τη συμφωνία των 13 ιδιοκτητών αλυσίδων σούπερ μάρκετ με τον υπΑΝ Α. Γεωργιάδη, προκειμένου να στηριχθεί η κάμψη της αγοράς τροφίμων με «δράσεις για τη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων». Σε αυτή την κατηγορία των επιδοτήσεων για να αντιμετωπιστεί δήθεν «η ακρίβεια και ο πληθωρισμός», επινοήθηκε και το διαβόητο «καλάθι», αφενός εξακοντίζοντας στα ύψη την κοροϊδία και την εξαπάτηση του λαού και αφετέρου γεμίζοντας με ουρανοκατέβατα κέρδη τους «σουπερμαρκετάδες».
Παρά το όργιο στήριξης των ΜΜΕ, οι καταναλωτές αντιμετώπισαν το «καλάθι» με ειρωνικά σχόλια, κριτική διάθεση, ακόμα και με χοντρά πειράγματα. Οι εκατοντάδες χιλιάδες που γέμισαν τα σούπερ μάρκετ την πρώτη μέρα εφαρμογής του νέου μέτρου έδειχναν περισσότερο επιφυλακτικοί ψάχνοντας, μάταια τις περισσότερες φορές, να βρουν τις διαφορές προς όφελός τους. Κυρίως συνταξιούχοι, που έσπευσαν από το πρωί στα σούπερ μάρκετ για να δουν τις τιμές των προϊόντων, που ωστόσο έβγαιναν περισσότερο μπερδεμένοι και συγχυσμένοι καθώς δεν μπορούσαν να εντοπίσουν αξιοσημείωτες εκπτώσεις. Και πάντως, σε καμία περίπτωση δεν υπήρξαν χαμηλότερες τιμές. Ιδιαίτερα καθώς η πλειοψηφία των προϊόντων που επέλεξαν οι 12 αλυσίδες σούπερ μάρκετ και το ένα e-shop να εντάξουν στο «καλάθι» τους, ήταν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία ανέκαθεν είχαν και την πιο ανταγωνιστική τιμή. Ακόμη και στις περιπτώσεις που είχαν επιλεγεί επώνυμα προϊόντα, έμπαιναν στο «καλάθι» σε πολύ μικρές συσκευασίες, τέτοιες που έτσι κι αλλιώς σπάνια επιλέγουν οι καταναλωτές.
Το όλο εφεύρημα αποτελεί μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους μεγαλοεπιχειρηματίες είτε να ξεστοκάρουν τα προϊόντα ιδιωτικής τους ετικέτας, είτε να προβάλουν τις ήδη εβδομαδιαίες «προσφορές» για το «καλάθι», είτε να εντάξουν μικρότερες ή λιποβαρείς συσκευασίες προϊόντων, είτε τέλος να ξεπουλήσουν τις «νόμιμες» οριακές ημερομηνίες προϊόντων που λήγουν όμως μία ημέρα μετά την αγορά τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι λίστες θα ανανεώνονται κάθε εβδομάδα και η κάθε αλυσίδα που μετέχει στην πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστέλλει τον κατάλογο των προϊόντων της στην πλατφόρμα e- καταναλωτής, ενώ το συγκεκριμένο μέτρο θα ισχύσει τουλάχιστον έως τις 31 Μαρτίου 2023.
Αξιομνημόνευτες και οι δηλώσεις του γελοίου υπΑΝ και της κουστωδίας που τον συνόδευε στα, ειδοποιημένα από πριν, σούπερ μάρκετ: «Διαπιστώνουμε ότι οι αλυσίδες έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε κρίσιμα είδη. Βρήκαμε φρέσκο γάλα με 1,12, βρήκαμε μακαρόνια με 0,62, βρήκαμε ζάχαρη με 0,94, γενικά βρήκαμε πολύ καλές προσφορές». Και συνεχίζει απτόητος: «Το «καλάθι του νοικοκυριού» λειτουργεί πλέον κανονικά και στο App του e-katanalotis.gov.gr με το πάτημα απλώς ενός κουμπιού στο κινητό σας. Κάθε εβδομάδα σε όλα τα προϊόντα θα αναγράφεται και η τιμή του ίδιου προϊόντος την προηγούμενη εβδομάδα και έτσι όλοι μαζί θα το βλέπουμε». Στο μεταξύ, μπαλώνοντας το «καλάθι», ο Άδωνις εισάγει και το ηλεκτρονικό «καλάθι νοικοκυριού» από την efood, όπου πατώντας ένα κουμπί θα απεικονίζονται τα φτηνότερα προϊόντα! Πού θα ψάχνουμε τα φτηνότερα προϊόντα; Μα φυσικά σε μία έκταση της Αττικής 3.808 τετρ. χιλιομέτρων σε «κάποιες αλυσίδες» σούπερ μάρκετ.
Ανήσυχη και η κυβέρνηση, περιμένοντας αν το μέτρο βελτιώσει τα…κέρδη των επιχειρηματιών. Ο Γεωργιάδης περνοδιαβαίνοντας τα κανάλια δήλωσε: «Ενθαρρύνω όλους τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν το “καλάθι του νοικοκυριού”, διότι όσο περισσότερο το επιλέγουν τόσο μεγαλύτερο το κίνητρο για τα σούπερ μάρκετ να εντάξουν περισσότερα προϊόντα με τις χαμηλότερες τιμές».
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της εξαπάτησης των νοικοκυριών, αρκεί να πούμε ότι οι τιμές του «καλαθιού» παρέμειναν σε εκείνες που ήταν την 3η Οκτωβρίου, την ημέρα δηλαδή της συνάντησης των εκπροσώπων τους με την ηγεσία υπουργείου Ανάπτυξης, όταν και συμφωνήθηκε η δημιουργία του «καλαθιού». Αν ψάξει κανείς στο διαδίκτυο θα βρει ότι από τα τέλη Σεπτέμβρη ξεκίνησε μία καταιγίδα ανατιμήσεων ώστε η 3η Οκτώβρη να έρθει να κουμπώσει στις νέες αυξημένες τιμές.
Εκείνο που δεν θα βρει ποτέ είναι το παρασκήνιο που παίχτηκε μέσα στα άδυτα του Μαξίμου και η κυβερνητική σύμπραξη σε όλη αυτή την απάτη. Το καλάθι του νοικοκυριού είναι μικρό και τρύπιο. Η απάτη είναι τεράστια και ύπουλη. Σε ό,τι αφορά στην οικονομία των νοικοκυριών, οι πρόσφατες ανακοινώσεις του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ κάνουν λόγο για απώλεια αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών με μηνιαίο εισόδημα χαμηλότερο των 750 ευρώ, που φτάνει έως και το 40%! Σημειώνουμε πως το 80% του εισοδήματος των ασθενέστερων νοικοκυριών ξοδεύεται σε ενοίκιο και τρόφιμα (ΕΛΣΤΑΤ). Διαπιστώνεται επίσης και… πτώση του πληθωρισμού τον Οκτώβρη (9,8%) σε σχέση με το Σεπτέμβρη (12,1%), απότοκο της αγοραστικής δύναμης (φτώχειας) και άρα της μείωσης της κατανάλωσης των νοικοκυριών.
***
Μία δεύτερη διάσταση της απάτης
Σημειώνουμε πως εκτός από τις 12 αλυσίδες των μεγάλων σούπερ μάρκετ που απασχολούν γύρω στους 80-85.000 εργαζόμενους, υπάρχουν και 24.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις τροφίμων που απασχολούν γύρω στους 130.000 εργαζόμενους, με συνολικό τζίρο σε όλη την επικράτεια περίπου 3,5 δισ. € (στην Αττική 500 εκατ. €). Είναι λοιπόν αυτονόητη η προοπτική αυτών των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους από την επιβολή του «καλαθιού» χαμηλότερων τιμών σε προϊόντα ετικέτας (που δεν μπορούν να διαθέσουν οι «μικροί» αφενός λόγω των υψηλών πλαφόν που καθορίζουν οι χοντρέμποροι και αφετέρου λόγω της μη ύπαρξης ανάλογων εγκαταστάσεων μεταποίησης). Η εφαρμογή του «καλαθιού» μετατοπίζει την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες, πνίγοντας ουσιαστικά τις μικρές επιχειρήσεις που υποχρεώνονται είτε σε συγχωνεύσεις, είτε σε λουκέτο. Αυτό αποδεικνύεται από τις διαβουλεύσεις του Α. Γεωργιάδη με τους εκπροσώπους των αλυσίδων και μόνον. Οι μόνοι δηλαδή που συμμετείχαν σε αυτές είναι οι: οι Γιάννης Μασούτης (Διαμαντής Μασούτης ΑΕ), Αριστοτέλης Παντελιάδης (Μετρό ΑΕΒΕ), Λάμπρος Παπακοσμάς (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ), Νίκος Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος). Ακόμη και θεσμικά συμμετείχαν μόνο ο ΣΕΛΠΕ και η ΕΣΕΕ, αλλά όχι η ΓΣΕΒΕΕ που εκπροσωπεί τους μικροεπιχειρήσεις του κλάδου. Υποχρέωση στο «καλάθι» έχουν μόνο όσες επιχειρήσεις έχουν ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. €. Με λίγα λόγια η έννοια του καρτέλ. Μπορούμε λοιπόν αβίαστα να συμπεράνουμε πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη, εκμεταλλευόμενη το άγχος της ακρίβειας, την αδυναμία επιβίωσης, την οικονομική ασφυξία εκατοντάδων χιλιάδων νοικοκυριών, εισάγει το επαίσχυντο μέτρο του «καλαθιού», δήθεν για να δώσει διέξοδο στον πληθωρισμό και την ακρίβεια, ενώ στην πραγματικότητα ταΐζει με δισεκατομμύρια ευρώ τους μεγαλοκαρχαρίες των σούπερ μάρκετ.
e-prologos.gr