Τρίτη 6/6, 19χρονη έγκυος αφήνει την τελευταία της πνοή στη Νέα Μάκρη. Η οικογένειά της καλούσε επανειλημμένως ασθενοφόρο το οποίο έφτασε με καθυστέρηση άνω των πέντε ωρών, λόγω της δραματικής υποστελέχωσης που υπάρχει σήμερα στο ΕΚΑΒ. Δύο μέρες πριν, στις 4/6 στο νησί της Κω, 63χρονη γυναίκα πεθαίνει σε καρότσα αγροτικού καθώς δεν υπάρχει ασθενοφόρο για να την μεταφέρει στο νοσοκομείο. Ένα χρόνο πριν, στις 14/7/2022, δημοσιεύεται καταγγελία από την Ικαρία για τη μεταφορά τραυματισμένης γυναίκας μέσα σε καρότσα από τους συγχωριανούς της. Στο νησί, παρότι υπάρχουν δύο ασθενοφόρα, λόγω έλλειψης προσωπικού εφημέρευε μόνο το ένα, το οποίο θα έφτανε στο σημείο τουλάχιστον μιάμιση ώρα μετά!
Αυτές είναι οι τραγικές εικόνες και οι καταγγελίες δεν αποτελούν μεμονωμένα περιστατικά. Αποτελούν την πραγματικότητα με την οποία έρχονται αντιμέτωποι οι κάτοικοι κυρίως της περιφέρειας, ιδιαίτερα των νησιών, αλλά και των μεγάλων πόλεων.
Αυτή τη στιγμή στην πλειοψηφία των νησιών αλλά και σε δεκάδες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας εφημερεύει μόνο ένα ασθενοφόρο στη βάρδια. Οι ελλείψεις σε προσωπικό είναι τεράστιες, μέσα σε 10 χρόνια έχουν γίνει μόνο 196 προσλήψεις, ενώ στην ίδια περίοδο έχουν αποχωρήσει 500 εργαζόμενοι λόγω συνταξιοδότησης. Ακόμα και στην περίοδο της πανδημίας η κυβέρνηση Μητσοτάκη αρνήθηκε να προκηρύξει μόνιμες θέσεις για διασώστες του ΕΚΑΒ, όπως άλλωστε και για γιατρούς και νοσηλευτές. Οι λιγοστές προσλήψεις που έγιναν στην πανδημία ήταν προσωρινές και, μετά από παρατάσεις που δόθηκαν, πήραν καταληκτική ημερομηνία για το Δεκέμβρη του 2023. Αυτό σημαίνει ότι εκατοντάδες διασώστες εργάζονται σήμερα στο ΕΚΑΒ χωρίς να γνωρίζουν αν το 2024 θα έχουν δουλειά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους αλλά και για το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Στην Αττική, αυτή τη στιγμή, λειτουργούν 40 με 45 ασθενοφόρα, ενώ 35 ασθενοφόρα βρίσκονται σε μόνιμη βάση ακινητοποιημένα λόγω βλάβης. Με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές, η Αττική θα έπρεπε να έχει όχι 45, ούτε 65, ούτε 85 αλλά 120 ασθενοφόρα! 4 στα 10 ασθενοφόρα βρίσκονται ακινητοποιημένα, είτε λόγω βλάβης, είτε κυρίως λόγω έλλειψης προσωπικού. Αποτέλεσμα αυτής της τραγικής υποστελέχωσης ακόμα και για την Αττική, είναι να δέχονται 50 κλήσεις για ένα μόνο όχημα, με αποτέλεσμα να γίνεται διαλογή περιστατικών με βάση την κρισιμότητα, όπως αυτή θα κριθεί από τα τηλεφωνήματα των συγγενών και των φίλων.
Όλα αυτά αφορούν μόνο στις τραγικές ελλείψεις του ΕΚΑΒ, στον τομέα δηλαδή των μεταφορών και διακομιδών προς τα νοσοκομεία, γιατί αντίστοιχα τραγικές ελλείψεις υπάρχουν και μέσα στα νοσοκομεία και δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς. Οι τραγικές ελλείψεις σε διασώστες, σε γιατρούς και νοσηλευτές, σε ασθενοφόρα, εξοπλισμό και στοιχειώδη αναλώσιμα, όλα αυτά δηλαδή που συνιστούν μία άκρως επικίνδυνη συνθήκη για εργαζόμενους και ασθενείς δεν είναι αποτέλεσμα παραλείψεων αλλά πολιτική επιλογή.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, όταν μιλάει για το νέο ΕΣΥ που οραματίζεται, περιγράφει στην πραγματικότητα ακριβώς αυτό που συμβαίνει σήμερα. Την υποστελέχωση συνολικά του ΕΣΥ, ώστε να ξεφυτρώσουν παντού ιδιώτες που θα εμφανιστούν ως σωτήρες γα να καλύψουν επί πληρωμή τα κενά που υπάρχουν. Την υποβάθμιση του δημόσιου τομέα υγείας, ώστε να προωθηθούν οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Την ερημοποίηση και εγκατάλειψη των νοσοκομείων, ώστε να επεκταθεί ο χώρος για την ανάπτυξη ιδιωτικών κλινικών.
Εν έτει 2023, άνθρωποι μεταφέρονται στα νοσοκομεία μέσα σε καρότσες. Αυτή η τραγική κατάσταση δεν μπορεί να συνιστά απλώς άλλη μία διαπίστωση. Να μην εξοικειωθούμε με τους θανάτους μέσα σε καρότσες, με τους θανάτους εκτός ΜΕΘ, με το σύστημα διαλογής που αναγκάζονται πλέον να εφαρμόζουν διασώστες, νοσηλευτές και γιατροί. Να μην εξοικειωθούμε με τις εξοντωτικές βάρδιες του υγειονομικού προσωπικού, με τις ατελείωτες απλήρωτες εφημερίες, με τις μετακινήσεις εργαζομένων προκειμένου να μπαλωθούν τα χιλιάδες κενά. Να μην εξοικειωθούμε με την απαξίωση της ζωής μας.
Αγώνας οργανωμένος και μαζικός με στόχο ένα στελεχωμένο και εξοπλισμένο δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας που να καλύπτει τις ανάγκες όλου του λαού!
πηγή: Λαϊκός Δρόμος
e-prologos.gr