Χρήστος Κάτσικας

ΤΟ ΥΠΑΙΘ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΤΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Φουλ επίθεση με νέο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Την έναρξη της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, σηματοδοτεί η υπογραφή της σχετικής Υπουργικής Απόφασης της Νίκης Κεραμέως. Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ φέτος, λόγω των πρωτόγνωρων συνθήκων της σχολικής χρονιάς, η αξιολόγηση θα υλοποιηθεί προσαρμοσμένη στις συνθήκες αυτές, καθώς η ιδιαιτερότητά τους έχει επιδράσει στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

            Η εσωτερική αξιολόγηση πραγματοποιείται από το Σύλλογο Διδασκόντων και η εξωτερική από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) ενώ στη συνέχεια τη σκυτάλη παίρνουν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) και η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.), που επιβλέπουν την όλη διαδικασία.

            Εντός του μηνός Φεβρουαρίου 2021, θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες καταρτίσεις στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση από το Ι.Ε.Π. προς τα αρμόδια στελέχη εκπαίδευσης, ως υποστηρικτικό μέτρο για την διαδικασία.

            Παράλληλα, σύμφωνα με όσα δήλωσε την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου η υπουργός Παιδείας το ΥΠΑΙΘ προχωράει  «γρήγορα στο επόμενο νομοσχέδιο, που περιλαμβάνει θεμελιώδεις αξίες της ΝΔ αλλά και της κοινωνίας. Θα αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και στα στελέχη της εκπαίδευσης. Η πρόθεση μας είναι να ισχύσει από το αμέσως επόμενο σχολικό έτος η αξιολόγηση και μόλις ψηφιστεί να ξεκινήσει η διαδικασία για την ανάδειξη των νέων στελεχών εκπαίδευσης».

ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ

            Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο του ΥΠΑΙΘ, η σχολική μονάδα είναι υποχρεωμένη να συντάσσει στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης, που αφορά στον συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, στην υλοποίηση του συλλογικού προγραμματισμού και στην εφαρμογή των Σχεδίων Δράσης καθώς, τέλος και στην αποτίμηση: (α) της λειτουργίας της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου συνολικά, (β) των επιμέρους Σχεδίων Δράσης, με βάση τα κριτήρια που έχουν οριστεί και τα δεδομένα (τεκμήρια) που έχουν προκύψει σε σχέση με την επίδρασή τους.

            Συγκεκριμένα τα νέα χρονικά όρια που έχει θέσει το ΥΠΑΙΘ για την προετοιμασία της πρώτης Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας (σχ. έτους 2020-21) είναι μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2021, η σύγκληση – συνεδρίαση  για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων και μέχρι το τέλος Μαΐου 2021, η εισήγηση αναφορικά με την αποτίμηση. Η Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης συντάσσεται στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ από 15 έως 25 Ιουνίου κάθε έτους.

Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: Το πρώτο βήμα για την εισβολή του νεοεπιθεωρητισμού

            Να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις:

            Πρώτο, η προώθηση της αξιολόγησης εκπαιδευτικών και της αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες της τελευταίας έκθεσης του ΟΟΣΑ καθώς εκτιμάται ως αναντικατάστατο εργαλείο για την αυτονομία της σχολικής μονάδας και τη λειτουργία της με όρους επιχείρησης. Παράλληλα, οι προσπάθειες για τη «νέα αξιολόγηση», την «αυτοαξιολόγηση», αποτελούν τον πυρήνα χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία φαίνεται να δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτόν τον νέο τρόπο αξιολόγησης που σε σχέση με τον παραδοσιακό έχει ένα σημαντικό πολιτικό όφελος: καθώς παρουσιάζεται με προκάλυψη μοντέρνα και αθώα, αφοπλίζει την κριτική των εκπαιδευτικών στην παραδοσιακή αξιολόγηση, ενώ την ίδια ώρα ανοίγει το δρόμο για τη σταδιακή εφαρμογή του νεοεπιθεωρητισμού.

            Δεύτερο, οι διατάξεις του νόμου 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» που ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2020 εμπεδώνουν ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό που ήδη περιέχονταν στο ν. 4547/2018, με μια σειρά από ιεραρχικά διαμορφωμένα διοικητικά όργανα με στόχο την επιτήρηση και τον πειθαρχικό έλεγχο των συλλόγων διδασκόντων και κάθε μεμονωμένου εκπαιδευτικού. Διαδικασία, βέβαια, που καμία σχέση δεν έχει με εσωτερικές και ανατροφοδοτικές συλλογικές παιδαγωγικές λειτουργίες. Αντίθετα, μαζί με το νέο νομοσχέδιο «Αυτονομία σχολικών μονάδων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης» που φέρνει το ΥΠΑΙΘ στη Βουλή τον Φεβρουάριο, συγκροτούν ένα πανοπτικό μοντέλο,  που  διαμορφώνει μια δυναμική κωδικοποίησης, συγκρισιμότητας, διαφοροποίησης, κατάταξης και ανταγωνισμού των σχολικών μονάδων, που θα πάρει σαφέστερα χαρακτηριστικά με την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που θα ορίσουν φόρμες και δείκτες αξιολόγησης. Αυτή η διαδικασία θα οδηγήσει και στην αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών.

            Τρίτο, παρά τους ευφημισμούς και τις αγιογραφικές διακηρύξεις του Υπουργείου Παιδείας για την αυτοαξιολόγηση, η τελευταία, όχι μόνο δεν είναι “αθώα”, αλλά συνδέεται άρρηκτα με την αξιολόγηση. Όπου και αν εφαρμόστηκε και παρά την επένδυση με χίλιες δυο “αθώες” έννοιες, συνδέθηκε με ένα ασφυκτικό σύστημα αξιολόγησης που αποτελεί κεντρικό μηχανισμό ανατροπής εργασιακών σχέσεων, ιδεολογικής χειραγώγησης και κατηγοριοποίησης σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών, εργαλείο βαθμολογικής-μισθολογικής καθήλωσης και απολύσεων. 

Αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο τους, εξωτερική αξιολόγηση και εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας (Νόμος4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»)
ΑΡΘΡΟ ΚΑΙ ΘΕΜΑΔιαδικασία εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας (αναφορικά με το εκπαιδευτικό έργο), ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής. (άρθρο 34 – Προσθήκηάρθρου 47Α στον ν. 4547/2018)Διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο τους (άρθρο 35 –Προσθήκη άρθρου 47Β στον ν. 4547/2018)Διαδικασία εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας (άρθρο 37) 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΕτήσια απολογιστική έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας αναφορικά με το εκπαιδευτικό έργο της. Στην έκθεση αυτή περιγράφονται αναλυτικά οι δράσεις βελτίωσης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας που σχεδιάσθηκαν καθώς και ο βαθμός επίτευξης όλων των επιμέρους στόχων που είχαν τεθεί κατά τον προγραμματισμό – Αναρτάται στην ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας.Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου λαμβάνοντας υπόψη του περιεχομένου της έκθεσης του ετήσιου συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και του σχεδιασμού δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης, καθώς και της ετήσιας απολογιστικής έκθεσης του έργου των σχολικών μονάδων των οποίων έχουν την παιδαγωγική ευθύνη, διατυπώνουν παρατηρήσεις επί των εκθέσεων αυτών.Κάθε σχολική μονάδα οφείλει από το σχολικό έτος 2020-2021, να έχει εγκεκριμένο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας στον οποίο αναφέρονται τα θέματα σχετικά με τη λειτουργία της.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ – ΕΓΚΡΙΝΟΥΝΣε συνεργασία με τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας (αν κριθεί αναγκαίο) – Λαμβάνονται υπόψη και οι απόψεις του Σχολικού ΣυμβουλίουΣυμμετοχή των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. του Ι.Ε.Π. και της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. – Το ΠΕ.Κ.Ε.Σ., η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. και το ΙΕΠ, συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.Με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, του προεδρείου του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του οικείου Δήμου – Εγκρίνεται από τον Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου καθώς και τον Διευθυντή Εκπαίδευσης

O Big Brotrher και το πανοπτικό σύστημα αξιολόγησης

            Επιχειρείται, λοιπόν, για μια ακόμη φορά, η έναρξη της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας μέσα από το λεγόμενο «προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου».

                Να το πούμε καθαρά: η λεγόμενη αυτοαξιολόγηση θα αρχίσει με απογείωση της γραφειοκρατικής δουλειάς του εκπαιδευτικού (συμπλήρωση εντύπων, φορμών με δείκτες, τυποποιημένες απανωτές συνεδριάσεις συλλόγων κ.λπ.) και θα καταλήξει στη χειραγώγηση, στον επιθεωρητισμό και στην απόλυση. Και αυτά δεν αποτελούν «μελλοντολογία» αλλά διαπιστώσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας σε χώρες όπου υπάρχει η αυτοαξιολόγηση, καθώς είναι γνωστό ότι η αυτοαξιολόγηση είναι ο «πρόλογος» του επιθεωρητισμού.

            Στο νέο πλαίσιο, Σχολικό Συμβούλιο, Σύλλογος γονέων, εκπρόσωποι των Δήμων, ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ΙΕΠ, Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., Υπουργείο επιτηρούν και ελέγχουν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί λογοδοτούν για το επίπεδο συμμόρφωσής τους στην αντιδραστική αλλαγή της εκπαίδευσης. Καταρρίπτεται κάθε ψευδαίσθηση ότι ο προγραμματισμός κάθε σχολικής μονάδας και η τελική έκθεση ανατροφοδοτικής αποτίμησης είναι υπόθεση του συλλόγου διδασκόντων, αφού θα καθορίζονται κεντρικά. Στην κατάρτιση του εκπαιδευτικού σχεδίου/προγραμματισμού κάθε σχολείου και τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της αυτοαξιολόγησης εμπλέκεται και η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενώ κάθε Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) θα είναι υπεύθυνο για τη σύνταξη συνολικής έκθεσης της περιφέρειας ευθύνης. Έτσι παίρνει σάρκα και οστά ο ν.3848 της Α. Διαμαντοπούλου σε ένα μοντέλο περιφερειακής και ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων.

Δήλωση των εκπροσώπων των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ – ΚΙΝΗΣΕΩΝ – ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ Π. Ε. στο Δ.Σ. της ΔΟΕ

Σε δήλωσή τους για την ανακοίνωση του ΥΠΑΙΘ οι εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων στο ΔΣ της ΔΟΕ Γιάννης Αναγνωσταράς  και  Άννα Μάγια Σταυροπούλου, ανάμεσα σε άλλα, σημείωσαν: “Μέσα στην πανδημία με πρωτοφανή πολιτική ανεντιμότητα η κυβέρνηση της ΝΔ και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ξεδιπλώνει όλο το αυταρχικό της πλαίσιο για την εκπαίδευση. Η κυβέρνηση αξιοποιώντας το κλείσιμο των σχολείων και των ΑΕΙ μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου την άνοιξη και την ψήφιση του νόμου για την  επαγγελματική εκπαίδευση το Δεκέμβρη, φέρνει νέο αντιδραστικό νομοσχέδιο.

Εισάγει την καταστολή με την πανεπιστημιακή αστυνομία, μειώνει τον αριθμό εισακτέων στα ΑΕΙ, βάζει ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση των παιδιών των λαϊκών οικογενειών. Θεμελιώδη συνταγματικά δικαιώματα αναιρούνται όπως η ελευθερία του λόγου, η συνάθροιση, τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα.

Η κοινωνία ρίχνεται σε μια βαθιά ύφεση και ανεργία με μισθούς και συντάξεις πείνας. Σε αυτό το σκοτεινό τοπίο το ΥΠΑΙΘ ανακοινώνει την έναρξη της διαδικασίας για εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση! Η Κεραμέως και η ΝΔ έχουν επανειλημμένα δηλώσει ότι κεντρικός πυλώνας της κυβέρνησης τους είναι η αξιολόγηση.

Για εμάς, τη μαχόμενη εκπαίδευση, όλες και όλους που υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο και τον παιδαγωγικό μας ρόλο ενάντια στις επιταγέςτης Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, τους λέμε ξεκάθαρα: ΔΕ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΟΥΜΕ!

Ας ρωτήσουν τη Γιαννάκου, τη Διαμαντοπούλου και τον Αρβανιτόπουλο. Τριάντα χρόνια τώρα το εκπαιδευτικό κίνημα έχει υψώσει τοίχο στέρεο και ατίθασο απέναντι σε όλους τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους: τον αγώνα στην τάξη και στους δρόμους!

Αύριο Πέμπτη 21/01/2021 στις 12:00 όλες και όλοι στα Προπύλαια!

Για να υπερασπίσουμε το δημόσιο δωρεάν σχολείο, τις ακαδημαϊκές ελευθερίες, τις εργασιακές μας σχέσεις. Να πούμε ένα βροντερό όχι στην αξιολόγηση του κλεισίματος σχολείων, της υποχρηματοδότησης, της κατάταξης ρόλων, της ημιμάθειας και του φόβου.

Καλούμε τώρα τη ΔΟΕ να πάρει απόφαση για απεργία – αποχή από τη διαδικασία αξιολόγησης αξιοποιώντας τη δυναμική που δίνουν οι 77 σύλλογοι Π.Ε. και ΕΛΜΕ που έχουν πάρει σχετικές αποφάσεις.

ΟΡΘΙΟΙ ΑΔΕΡΦΙΑ!

Η ιστορία των συλλογικών μας αγώνων θα δώσει και αυτή τη φορά την απάντηση: ταξικά, ενωτικά και αποφασιστικά θα υπερασπίσουμε το δημόσιο δωρεάν σχολείο και την εργασία μας.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το