Εάν η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποφασίσει να προχωρήσει σε παράταση της σχολικής χρονιάς τότε αυτή θα διαρκέσει δύο εβδομάδες, σύμφωνα με εκτιμήσεις της υφυπουργού Παιδείας Ζεττας Μακρή που μίλησε στο Mega για το ενδεχόμενο παράτασης του σχολικού έτους, τονίζοντας ότι «είναι ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει, χωρίς να το έχουμε αποφασίσει. Όχι για την κάλυψη της ύλης, που έχει καλυφθεί μέσω της τηλεκπαίδευσης, αλλά επειδή θεωρούμε ότι η διά ζώσης εκπαίδευσης παίζει σημαντικό ρόλο. Το υπουργείο έχει ανά πάσα στιγμή γνώση της ύλης που διδάσκεται. Κρίνεται σκόπιμο – αν αποφασιστεί η παράταση– επειδή η επαφή με το σχολικό περιβάλλον κρίνεται απαραίτητη για τα παιδιά. Όταν έχουμε τα πλήρη δεδομένα θα αποφασίσουμε το καλύτερο για τα παιδιά και την εκπαιδευτική κοινότητα».
«Εάν παραταθεί το σχολικό έτος, κάνω μια εκτίμηση ότι αυτό θα είναι για δύο εβδομάδες. Σε καμία περίπτωση δε θα είναι ο Ιούλιος, όπως έχει δηλώσει και η υπουργός», συμπλήρωσε.
Σχετικά με το τι θα γίνει με τις προαγωγικές εξετάσεις, αλλά και τις Πανελλαδικές, η υφυπουργός Παιδείας δήλωσε:
«Για τις προαγωγικές, όταν το υπουργείο αποφασίσει με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα τι πρέπει να κάνει, θα πληροφορηθούν έγκαιρα και οι γονείς, και οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί. Για τις Πανελλαδικές ο στόχος είναι να γίνουν στην ώρα τους. Ήδη έχει μειωθεί κατά 30% η ύλη από τον Ιανουάριο και το γνωρίζουν οι μαθητές. Δεν εξετάζεται περαιτέρω μείωση της ύλης. Για τα παιδιά που είναι σε σεισμόπληκτες περιοχές υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις, θα εξεταστεί το σχετικό αίτημα για τα παιδιά της Λάρισας».
Γιώργος Καββαδίας*: Έμμονή στην παράταση του σχολικού έτους και στην εγκληματική πολιτική για τα ειδικά σχολεία
Να επαναλάβουμε και εμείς για μια ακόμα φορά ότι η εμμονή στα σενάρια για παράταση του σχολικού έτους κουρελιάζει την επιβαρυμένη ψυχολογία των μαθητών, ειδικότερα των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων και δείχνει τον αυταρχισμό και τις αντιφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής. Το ίδιο και η εμμονή στην θριαμβολογία για την τηλεκπαίδευση.
Η κυβέρνηση που εδώ και ένα χρόνο στην πανδημία απαντά με λοκ ντάουν και απαγορεύσεις, αφήνοντας το δημόσιο σύστημα υγείας και την προστασία του λαού στο έλεος, χωρίς γιατρούς, ΜΕΘ, τεστ-ιχνηλάτηση και εμβόλια, δείχνει το ίδιο σκληρό αντιλαϊκό πρόσωπο και στην παιδεία με το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης και τον αυταρχισμό, αλλά και στην εργασία.
Η εμμονή της υφυπουργού και των κυβερνώντων στην «επιμήκυνση» την ώρα που θεωρούν την τηλεκπαίδευση ισότιμη με τη δια ζώσης εκπαίδευση καταλήγει μέσο ψυχοσυναισθηματικού βιασμού. Άλλωστε η ίδια η τηλεκπαίδευση έχει μετατραπεί σε μέσο ψυχολογικής κακοποίησης. Και αυτό γιατί έρευνες δείχνουν ότι 9 στους 10 εφήβους έχουν βιώσει αρνητικά συναισθήματα αυτό το διάστημα. Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%). Από την άλλη, όσον αφορά τα μαθήματα, το 72% των μαθητών δηλώνει ότι έχει εμπεδώσει λίγο ή καθόλου την ύλη.
Όσο για την εκπαιδευτική διαδικασία και την ύλη, όταν το καράβι πετάει 7 στους 10 επιβάτες στη θάλασσα το ταξίδι δε συνεχίζεται κανονικά. Αναφερόμαστε στην πρόσφατη έρευνα του ΑΠΘ σύμφωνα με την οποία οι τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα.
Ας μη μας διαφεύγει, επίσης, ότι το άνοιγμα των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας για την μετάδοση του ιού , δημιουργεί «μαθητές – υποψηφίους δυο ταχυτήτων», στα λύκεια διότι στις κόκκινες περιοχές οι σχολικές μονάδες δε θα επαναλειτουργήσουν για άγνωστο ακόμη διάστημα.
Ειδικά σχολεία χωρίς μέτρα προστασίας
Τα ειδικά σχολεία είναι μια κατηγορία σχολείων που σε συνθήκες πανδημίας θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν με ξεχωριστή προσοχή, καθώς λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, μαθητές και εκπαιδευτικοί διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο. Ακόμη και μετά το θάνατο μαθητή ειδικού σχολείου στον Πειραιά από κορονοϊό, το Υπουργείο Παιδείας εξακολουθεί να δείχνει εγκληματική αδιαφορία για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που απασχολούν τα ειδικά σχολεία, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους. Τα ειδικά σχολεία λειτουργούν χωρίς κανένα μέτρο προστασίας και με μειωμένο προσωπικό, καθώς δεν έχει γίνει καμία νέα πρόσληψη για την αναπλήρωση των εκπαιδευτικών που έχουν πάρει την άδεια ειδικού σκοπού που δικαιούνται. Υποχρεώνουν εκπαιδευτικούς που έχουν τοποθετηθεί στα Τμήματα Ένταξης να μετακινηθούν με απόφαση των Διευθυντών Εκπαίδευσης στα Ειδικά Σχολεία. Αφήνουν ακάλυπτα τα Τμήματα Ένταξης και ακάλυπτες ειδικότητες από τις ΣΜΕΑΕ που δεν υπάρχουν στα Τμήματα Ένταξης, αντί να προσλάβουν τώρα εκπαιδευτικούς για όλες τις ανάγκες της Ειδικής Αγωγής.
Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα Ειδικά Σχολεία έχουν επανειλημμένα αναφερθεί σε μια σειρά από ειδικές συνθήκες που κάνουν δυσκολότερη ακόμα και την τήρηση των μέτρων ασφαλείας που ισχύουν για τα υπόλοιπα σχολεία: Οι μαθητές, στην συντριπτική πλειοψηφία τους, δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν μάσκα. Είναι αδύνατο να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αποστάσεις. Οι χώροι πολλών σχολικών αιθουσών και των γραφείων όπου επιτελείται το υποστηρικτικό έργο είναι συχνά ακατάλληλοι και περιορισμένοι και δημιουργούνται συστηματικά συνθήκες συνωστισμού. Το Ειδικό Εκπαιδευτικό και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό εργάζεται σε κοινόχρηστους χώρους που μάλιστα δεν αερίζονται επαρκώς, ενώ συγχρόνως εκεί ασκούν και εκπαιδευτικοί τα εξωδιδακτικά τους καθήκοντα. Οι ΣΜΕΑΕ εξυπηρετούν μαθητές διαφορετικών περιοχών σε ευρεία γεωγραφική κλίμακα. Μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθεί η παραμικρή πρόνοια για την αύξηση των δρομολογίων των σχολικών λεωφορείων και την αραίωση των παιδιών σ’ αυτά.
Τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας
Η εκπαιδευτική κοινότητα απαιτεί από την κυβέρνηση άμεσα να αναλάβει τις ευθύνες της και να προχωρήσει στη λήψη ουσιαστικών μέτρων για την πλήρη στήριξη όλων των Σχολείων Ειδικής Αγωγής! Οποιαδήποτε καθυστέρηση ενέχει τον κίνδυνο η κατάσταση να ξεφύγει στα Ειδικά Σχολεία (όπως έγινε άλλωστε και στην κοινωνία) με ολέθρια αποτελέσματα. Τονίζουμε για μια ακόμη φορά ότι οι δομές Ειδικής Αγωγής διαχειρίζονται άτομα που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου και οποιοσδήποτε πολιτικά ανεύθυνος χειρισμός ισοδυναμεί με έγκλημα.
Κάλυψη των αναγκών με το απαραίτητο προσωπικό (Εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ-ΕΒΠ- καθαριότητας) στα Ειδικά Σχολεία με πρόβλεψη για την αναπλήρωση των εργαζομένων που παίρνουν άδειες.
Αύξηση των δρομολογίων των μέσων μεταφοράς και μείωση των μεταφερόμενων μαθητών ανά μέσο.
Επιτέλους η υπουργός παιδείας και η κυβέρνηση να μην συνεχίσει να εγκληματεί κλείνοντας τα σχολεία. Να πάρει τώρα μέτρα το ΥΠΑΙΘ ώστε τα σχολεία να μείνουν ανοικτά! Με 15 μαθητές κατ’ ανώτατο στο τμήμα, μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, μαζικά δωρεάν τεστ για όλους, προσλήψεις προσωπικού στην καθαριότητα, εξοπλισμό των σχολείων με υγειονομικά μέσα, αύξηση των κονδυλίων για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών στην εκπαίδευση.
Να ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματα των γιατρών για ΜΕΘ, προσλήψεις – διορισμούς προσωπικού, εξοπλισμό των δημόσιων νοσοκομείων!
Κανένας μαθητής να μην λαμβάνει απουσίες επειδή δεν συμμετέχει στην τηλεκπαίδευση.
Καμιά Τράπεζα Θεμάτων δεν μπορεί να ισχύσει – να αποσυρθεί τώρα το αντιεκπαιδευτικό μέτρο!
Δραστική αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης! Καμία ύλη να μην θεωρείται διδαχθείσα στην τηλεκπαίδευση, αλλά μόνο στην τάξη. Να μην γίνουν οι προαγωγικές εξετάσεις όσο ισχύουν αυτές οι συνθήκες..
- Ο Γιώργος Καββαδίας είναι μέλος της Σ.Ε. του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης
e-prologos.gr