Στις 25/09 ανακοινώθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες του ΥΠΑΙΘΑ, πως κατά τη Β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών, η οποία αναμένεται όπως κάθε χρόνο στις αρχές Οκτωβρίου, δε θα πραγματοποιηθούν προσλήψεις μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) στις δομές εκπαίδευσης, ειδικά σχολεία, γενικά σχολεία, ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ. Μάλιστα, δεν στάλθηκαν καν από το ΥΠΑΙΘΑ τα σχετικά έγγραφα στις σχολικές μονάδες για την καταγραφή των κενών θέσεων ΕΕΠ & ΕΒΠ. Αξίζει να σημειωθεί πως για πρώτη φορά συμβαίνει στη Β’ φάση πρόσληψης αναπληρωτών να μην περιλαμβάνονται την ίδια χρονική στιγμή τα μέλη ΕΕΠ & ΕΒΠ με τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Παράλληλα, δεν παρέχεται καμία ενημέρωση για το αν και πότε θα πραγματοποιηθούν περαιτέρω σχετικές προσλήψεις, αφήνοντας στον αέρα χιλιάδες υποψήφιους αναπληρωτές.

Οι παραπάνω εξελίξεις εκτυλίσσονται ενώ πριν από μόλις λίγες ημέρες ο αρμόδιος υπουργός, κος Πιερρακάκης, μιλούσε για υπερδιπλασιασμό του αριθμού των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία από 2.000 άτομα το 2019 σε 5.500-6.000 σήμερα. Βέβαια, τα νούμερα αυτά σε καμία περίπτωση δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα. Οι μόνιμοι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί (συμπεριλαμβανομένων των ΣΔΕΥ) για το έτος 2023 ανέρχονται σε 992 ενώ οι αναπληρωτές σε 3.050 ενώ στην Ά φάση της φετινής χρονιάς έχουν προσληφθεί ως τώρα 250 μόνιμοι και 1.521 αναπληρωτές. Φυσικά οι περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί όταν προσληφθούν κατά τη διάρκεια της εκάστοτε σχολικής χρονιάς μοιράζουν τις εργάσιμες μέρες τους ακόμη και σε πέντε διαφορετικά σχολεία, προσπαθώντας να καλύψουν ο καθένας τις ανάγκες εκατοντάδων μαθητών/-τριών παράλληλα.

Ταυτόχρονα, γινόμαστε μάρτυρες σε μια έκρηξη της βίας ανηλίκων στα σχολεία, με τα καταγεγραμμένα περιστατικά να περιλαμβάνουν ψυχολογική βία, οικονομική εκμετάλλευση, εξευτελισμό μέσω ηλεκτρονικού εκφοβισμού, σωματική βία ακόμη και με τη χρήση όπλων, αλλά και σεξουαλική παρενόχληση. Ακόμη και ο ρόλος του εκπαιδευτικού έχει αποδυναμωθεί και απαξιωθεί πλήρως, με περιπτώσεις μαθητών/-τριών να τους χλευάζουν. Κάθε χρόνο τα περιστατικά παραβατικότητας ανηλίκων αυξάνονται ενώ η ηλικία των εμπλεκομένων (θυτών και θυμάτων) μειώνεται. Σε αυτό το πλαίσιο το ΥΠΑΙΘΑ αποφάσισε πως η πρόσληψη, έστω και αναπληρωτών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών είναι μάλλον περιττή.

Όλα αυτά, ενώ παράλληλα στο πλαίσιο της εκπαίδευσης πραγματοποιούνται συγχωνεύσεις και συνδιδασκαλίες τάξεων, ανεπάρκειες σε προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, τραγικές ελλείψεις σε αναλώσιμα υλικά και κτηριακά προβλήματα που φτάνουν ως την πτώση σοβάδων από το ταβάνι σε θρανία μαθητών/-τριών. Πλέον το σχολείο δεν αποτελεί προστατευτικό παράγοντα για την υγιή ανάπτυξη των παιδιών. Η εκπαιδευτική κοινότητα και το εκπαιδευτικό σύστημα τελούν σε βαθιά κρίση με το προσωπικό να βρίσκεται σε επαγγελματική εξουθένωση.

Οι εν λόγω εξελίξεις συμβαίνουν με συγκεκριμένες πολιτικές ευθύνες αφού με υπαιτιότητα του αρμόδιου υπουργού μένουν ακάλυπτοι χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες αλλά και εκατοντάδες αναπληρωτές. Αναπληρωτές που συνεχίζουν υπό καθεστώς προσωρινότητας για μερικούς μήνες ενώ τα κενά είναι ίδια και χιλιάδες κάθε χρόνο. Το πρόγραμμα της κυβέρνησης που ξεκίνησε με τις μεταρρυθμίσεις της κας Κεραμέως και συνεχίζεται από τον κο Πιερρακάκη έχει οδηγήσει στην πλήρη υποβάθμιση και εξαθλίωση της δημόσιας παιδείας με καταργήσεις τμημάτων, εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων με επιπτώσεις στη χρηματοδότησή τους, αδυναμία κάλυψης συνταξιοδοτικών κενών και γονεϊκή επιλογή σχολείων. Με τον σαφέστερο τρόπο η επιδίωξη της κυβέρνησης της ΝΔ φαίνεται να είναι η υποδαύλιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης ανοίγοντας τον δρόμο στην εισβολή των ιδιωτικών ιδρυμάτων και την όξυνση των ταξικών διαφορών, αποθεώνοντας το νεοφιλελεύθερο αφήγημα. Η απουσία ενός κράτους πρόνοιας σε μια κοινωνία που εδώ και δεκαετίες φτωχοποιείται δραματικά διαφαίνεται για ακόμη μια φορά.

Χριστίνα Μ. Ψυχολόγος ΠΕ23

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το