Την άλλη εβδομάδα θα ανακοινωθεί η εξεταστέα ύλη που θα διαγωνιστούν του χρόνου (2020) οι μαθητές στις Πανελλαδικές. Αυτό ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, μιλώντας στον ρ/σ NEWS 247.
Ειδικότερα ο υπουργός Παιδείας είπε ότι όσον αφορά τις αλλαγές στο Λύκειο και στο νέο σύστημα βάσει του οποίου οι φετινοί μαθητές της Β Λυκείου θα εισαχθούν του χρόνου (2020) στα ΑΕΙ , θα ανακοινωθούν πριν το Πάσχα , τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, προκειμένου να πάρουν το “δρόμο” για τη Βουλή.
Όξυνση της ταξικότητας του Λυκείου
Να ξεκαθαρίσουμε αρχικά ότι όσα εξήγγειλε για μια ακόμη φορά ο Υπουργός Παιδείας για το νέο Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής και όσα θα εξαγγείλει το επόμενο διάστημα για τους διορισμούς εκπαιδευτικών δεν αποτελούν παρά “επικοινωνιακό πυροβολικό” στην προεκλογική αρένα που έχει ήδη ανοίξει. “Επικοινωνιακό πυροβολικό” που στοχεύει με την γλυκιά ταραχή που θα προκαλέσει ο θόρυβος να κρύψει περισσότερα από αυτά που αποκαλύπτει.
Για να εξηγούμαστε: Οι εξαγγελίες που έκανε το υπουργείο Παιδείας περιγράφουν ένα Λύκειο ακόμα πιο προσδεδεμένο στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, πιο ταξικό και απογυμνωμένο από γενικότερη μόρφωση, με διπλές εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Και θέλουμε στο σημείο αυτό να κάνουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις:
1η Παρατήρηση
Ο Υπουργός Παιδείας, στην “υποσχετική” με την οποία συνόδευσε την εξαγγελία του νέου συστήματος εισαγωγής, έγραψε ότι το νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης 1. Δεν θα ακυρώνει παιδαγωγικά την Γ ́ Λυκείου και σε μεγάλο βαθμό και την Β ́ Λυκείου, 2. Δεν θα υποβαθμίζει το απολυτήριο Λυκείου σε «έγγραφο άνευ αξίας», 3. Δεν θα κοστίζει πανάκριβα στις οικογένειες και 4. Δεν θα οδηγεί τη μεγάλη πλειοψηφία των υποψηφίων σε κλάδους που δεν επιθυμούν να σπουδάσουν.
Για άλλη μια φορά στο πολυπαιγμένο εκπαιδευτικό δραματολόγιο, βρήκαν αγκυροβόλιο «υποσχετικές – καρμπόν» για «αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών», «πτυχίο με αξία», για για περιορισμό ή και εξαφάνιση «της φροντιστηριακής εκπαίδευσης που εξανεμίζει τα οικονομικά της ελληνικής οικογένειας».
Επειδή τα γραπτά μένουν δεν έχει κανείς παρά να διαβάσει τις διακηρύξεις των μεταρρυθμίσεων στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης από τη μεταπολίτευση και μετά.
Πράγματι από τα μέσα της δεκαετίας του ΄70 μέχρι σήμερα ένα «φάντασμα» πλανιέται πάνω από την Ελληνική εκπαίδευση: το «εξεταστικό» ή με άλλα λόγια ο τρόπος και οι όροι πρόσβασης των νέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για την πιο «ταραγμένη ζώνη» του σχολείου και αν κανείς τινάξει το εκπαιδευτικό «σώμα» των μεταρρυθμιστικών «επεισοδίων» των τελευταίων 40 χρόνων θα διαπιστώσει ότι όλα όσα προβλήθηκαν από τη μεριά των εκάστοτε ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας ως πρωτότυπα και μαγικά ελιξίρια για την ανανέωση του ελληνικού σχολείου αναφέρονταν στο εξεταστικό σύστημα.
Όλοι οι ισχυρισμοί αποδείχθηκαν ολωσδιόλου αβάσιμοι. Είναι φανερό σήμερα ότι όλες οι αλλαγές αποτελούσαν έναν παραπλανητικό επίδεσμο στο ρημαγμένο σώμα της Λυκειακής εκπαίδευσης. Ουσιαστικά έμεινε άθικτος ο εξεταστικοκεντρικός προσανατολισμός του Λυκείου και οι εξετάσεις στην Γ΄ Λυκείου μετατράπηκαν σε κορυφαία πράξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με αποτέλεσμα όλα μέσα στο Λύκειο, από την Α΄ τάξη μέχρι την Γ΄ να κινούνται γύρω από αυτές. Είναι φανερό ότι οι εξετάσεις παρακυβέρνησης του Λυκείου παραμένουν και μαζί τους και τα παρεπόμενά τους : η εκπαίδευση της αμάθειας, τα φροντιστήρια και η οικονομική εξουθένωση των πιο αδύναμων νοικοκυριών. Και μαζί η μαζική ανεργία των τίτλων σπουδών και των κομιστών τους μιας και γι αυτήν δεν φταίνε, καθόλου οι σπουδές. Παράλληλα εφόσον στόχος δεν είναι να μάθει ο μαθητής αλλά να ξεπεράσει τους άλλους ούτε ο ελεύθερος χρόνος του αυξάνεται ούτε το φροντιστήριο ελαττώνεται. Κάνει μικρότερη προετοιμασία για τους Ολυμπιακούς αγώνες ο δεκαθλητής από το δρομέα των 100 μέτρων;
2η Παρατήρηση
Είναι σαφές ότι αν μέχρι σήμερα το Λύκειο κατηγορούνταν ως άτυπος προθάλαμος των Πανεπιστημίων, αν χτυπιόταν από την φροντιστηριακή προσφυγιά των μαθητών του, στο νέο Λύκειο και στο νέο σύστημα εισαγωγής τα παραπάνω χαρακτηριστικά θα είναι ενσωματωμένα στο DNA τους. Την ίδια ώρα η Γ ΄τάξη του Λυκείου θα σπάσει σε τρεις ομάδες μαθητών, σε αυτούς που θα διεκδικούν τις σχολές υψηλής ζήτησης (Ιατρικές, Πολυτεχνεία, Νομικές κλπ), σε αυτούς που θα αναζητούν ένα καταφύγιο σχολών χαμηλής ζήτησης, τις ίδιες ακριβώς στις οποίες εισάγονται σήμερα με 3,4,5 ή 7.000 μόρια και συνήθως εγκαταλείπονται (καθώς αποτελούν, συνήθως, στρέγαστρα ταξικής διαφοροποίησης ή ανάγκης) και σε μια Τρίτη ομάδα που θα εξαντλεί την «δυναμική» τους μέχρι την απόκτηση του απολυτηρίου που θα είναι σαφώς δύσκολη διαδικασία, καθώς τα θέματα θα μπαίνουν από μια καλυμμένη τράπεζα ερωτήσεων. Ουσιαστικά όσοι επιλέξουν να τελειώσουν το Λύκειο ή να κατευθυνθούν στις λεγόμενες σχολές χαμηλής ζήτησης θα πρέπει να πάρουν μέρος σε απολυτήριες εξετάσεις με όλα τα χαρακτηριστικά των Πανελλαδικών εξετάσεων (Τα θέματα δεν θα τα βάζει ο καθηγητής της τάξης, η διόρθωση δεν θα γίνεται από τον καθηγητή της τάξης). «Άλογα κούρσας» και «ουραγοί», ταξικά οριοθετημένοι, θα νομιμοποιούν με την επιλογή τους που θα μοιάζει ελεύθερη, το νέο αριστοκρατικό Λύκειο που ετοιμάζεται. Το νέο αριστοκρατικό Λύκειο για λιγότερους καθώς οι μηχανισμοί αναχαίτισης με τη μορφή του προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού θα κατευθύνουν από νωρίς.
3η Παρατήρηση
Είναι σαφές, παρόλο που το Υπουργείο Παιδείας μιλάει για το παρακάτω θέμα σαν το Μαντείο των Δελφών. Οι αλλαγές που ανακοινώθηκαν δεν αφορούν την Γ΄ τάξη Λυκείου, τελεία και παύλα. Αφορούν το μαθητή από τα πρώτα τρυφερά χρόνια του Γυμνασίου. Γι αυτό το λόγο, η νέα Γ ́ Λυκείου και το σύστημα εισαγωγής αποτελούν μέρος ενός συνολικότερου σχεδίου και οι νέες ρυθμίσεις βαθμιαία θα επεκταθούν μέχρι και την Α’ Γυμνασίου, ενώ συνδέονται τόσο με τις εξελίξεις στα Επαγγελματικά Λύκεια όσο και με τη λειτουργία των Διετών Προγραμμάτων Σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Το Υπουργείο Παιδείας δεν κρύβει πως οι αλλαγές αποτελούν κομμάτι των γενικότερων αλλαγών, τόσο στην Ανώτατη Εκπαίδευση, όσο και στην Τεχνικοεπαγγελματική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου σταθερός στόχος παραμένει η μαζικοποίησή της, υπηρετώντας την ίδια στρατηγική, της δημιουργίας φτηνού εργατικού δυναμικού για τις ανάγκες της καπιταλιστικής ανάκαμψης. «Δεν πρόκειται να γίνει κατανοητό το σύνολο του σχεδίου, εάν δεν τοποθετηθεί μέσα σε ένα πλέγμα μιας συνολικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και η μεταρρύθμιση αυτή έχει σχέση και με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όπως θα δούμε και με την επιμόρφωση των καθηγητών», δήλωσε χτες χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.
e-prologos.gr