Κατά την προσφιλή της τακτική η κυβέρνηση εξαπολύει μία τεράστιας έκτασης προπαγάνδα προκειμένου να αποτρέψει το μπλοκάρισμα, για άλλη μια φορά εδώ και 30 χρόνια, του ανόσιου έργου της αξιολόγησης. Χρησιμοποιεί τους γνωστούς “πρόθυμους”, που διασπείρουν φήμες προκειμένου να εκφοβίσουν τους εκπαιδευτικούς και να προκαλέσουν σύγχυση, ιδιαίτερα τώρα που με κλειστά σχολεία η πλήρης ενημέρωση και οι συλλογικές διαδικασίες γίνονται κάτω από εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες.
ΦΗΜΗ1η: Η μη συμμετοχή στις διαδικασίες αξιολόγησης είναι πειθαρχικό παράπτωμα. Η απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης δεν καλύπτει τους εκπαιδευτικούς.
Όπως σημειώνει ο Χρήστος Σόφης, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, “η απεργία αποχή ως συνδικαλιστική δράση και συγκεκριμένα η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα όπως η αξιολόγηση, προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από το αρμόδια Δικαστήρια (ενδεικτικά Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας. Η απεργία – αποχή χρησιμοποιείται από την ΑΔΕΔΥ σε όλο το Δημόσιο με μεγάλη επιτυχία και καθολική συμμετοχή των εργαζομένων από το 2014 (νόμος Μητσοτάκη και Βερναρδάκη για αξιολόγηση). Εκτός από το Δημόσιο η απεργία- αποχή χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση από το 2014 ενάντια στην επιβολή της αξιολόγησης με νικηφόρα έκβαση. Επίσης, καμιά μισθολογική επίπτωση και περικοπή δεν υπήρξε, καθώς η απεργία–αποχή, αφορά μόνο στην αποχή από συγκεκριμένο εξωδιδακτικό καθήκον.
Η απαράδεκτη τροπολογία Γεροβασίλη που στερούσε το δικαίωμα διεκδίκησης θέσης ευθύνης σε εργαζόμενους που δεν συμμετείχαν στην αξιολόγηση, κατέπεσε με δικαστικές αποφάσεις τόσο του Διοικητικού Εφετείου Ιωαννίνων, όσο και του Διοικητικού Εφετείου Αθήνας (με την 559/2020 απόφασή του) που έκριναν νόμιμη τη συμμετοχή εργαζομένου στην Απεργία – Αποχή από την «αξιολόγηση». Συγκεκριμένα, έκρινε ως νόμιμο δικαίωμα ενός υπαλλήλου τη συμμετοχή του στην Απεργία – Αποχή από την «αξιολόγηση». Οι συγκεκριμένες αποφάσεις σε συνδυασμό με τη μαζική συμμετοχή των εργαζόμενων είχαν ως αποτέλεσμα την κατάργηση της τροπολογίας τον Ιούνιο του 2019″.
ΦΗΜΗ 2η: ” Η διαδικασία είναι απλή! Θα κάνουμε ότι κάναμε πάντα! Δεν αλλάζει τίποτα!
“Ας μην υποτιμούν τη νοημοσύνη μας”, επισημαίνει το μέλος του Δ.Σ της ΟΛΜΕ Γιάννης Σαμοϊλης. “Ο προγραμματισμός του Συλλόγου Διδασκόντων (Σ.Δ.) στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς αφορά στις αναθέσεις σε μαθήματα, εξωδιδακτικές εργασίες , εκπαιδευτικές εκδρομές κλπ. Η Υ.Α για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση προβλέπει προγραμματισμό και αποτίμηση της σχολικής μονάδας. Ακόμη και η προσπάθεια πρώτης εφαρμογής της τον Φεβρουάριο του 2021, που θέλει να εμπεδώσει την “κουλτούρα αξιολόγησης” στα σχολεία, για να εφαρμοστεί σε πλήρη έκταση και σκληρά από τη νέα σχολική χρονιά, κάθε άλλο παρά αθώα είναι! Το Φεβρουάριο του 2021 με βάση το ΦΕΚ θα συγκροτηθούν 14 ομάδες εργασίας, με κάθε εκπαιδευτικό να συμμετέχει υποχρεωτικά σε τουλάχιστον δύο (ακόμη και αν μετακινείται από σχολείο σε σχολείο). Οι ομάδες εργασίας θα αποτιμήσουν με τεκμηριωμένα στοιχεία (π.χ αποφάσεις Σ.Δ, αλληλογραφία του σχολείου κλπ) τις δράσεις του σχολείου. Συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί σε επιμορφώσεις; Αποδείξτε το! Ανταποκρίθηκαν στο διδακτικό έργο της τηλεκπαίδευσης; Αποδείξτε το! Συμμετείχαν οι μαθητές στην τηλεκπαίδευση; Απέκτησαν δεξιότητες; Αποδείξτε το! Κάνατε εκδηλώσεις; Αν όχι γιατί; Αποδείξτε το! Και όλα αυτά για κάθε δείκτη! Και αν υπήρξαν δυσχερείς συνθήκες, εσείς τι κάνατε γι αυτό; Αφού δε σας στείλαμε εμείς τεχνολογικό εξοπλισμό, εσείς βρήκατε χορηγούς;”
Το μέλος του Δ.Σ του Κέντρου Μελέτης και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ Φωτεινή Πανοπούλου σημειώνει ότι “η όλη διαδικασία ήδη από την πρώτη εφαρμογή της απαιτεί απίστευτες ώρες γραφειοκρατίας και συνεδριάσεων των ομάδων εργασίας. Τον Ιούνιο οι ομάδες εργασίας θα παρουσιάσουν τους θεματικούς άξονες, θα συνεδριάσει ο Σ.Δ για να συντάξει την έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης και θα αναρτήσει την έκθεση στην ιστοσελίδα του σχολείου. Στη συνέχεια οι ΣΕΕ, ΠΕΚΕΣ, ΙΕΠ, ΑΔΙΠΔΕ αναλαμβάνουν το θεάρεστο έργο της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων. Σε όσους παραπλανητικά αποκρύπτουν το πλαίσιο, υποτιμώντας τη διαδικασία, αντιτείνουμε ότι αυτό είναι τόσο αποκαλυπτικό, που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας”.
«Και όποιος πιαστεί στη φάκα της πρώτης εφαρμογής», συμπληρώνει η καθηγήτρια και πρώην μέλος του Δ.Σ της ΟΛΜΕ Γιώτα Ιωαννίδου, «να τι ακολουθεί μετά»:
“· Αξιολογείται η «ικανότητα διαχείρισης των οικονομικών πόρων», της υποχρηματοδότησης δηλαδή, καλώντας μας να βρούμε «σχέδιο δράσης», για να καλύψουμε την οικονομική ασφυξία και εγκατάλειψη!
· Αξιολογείται η «αποτελεσματική αξιοποίηση του προσωπικού», με άλλα λόγια πώς τα εκρηκτικά κενά θα καλύπτονται, πώς οι 50.000 αναπληρωτές θα γίνονται λάστιχο, πώς θα μπαλώνονται τρύπες!
· Αξιολογείται «η αξιοποίηση των σχολικών υποδομών», σε σχολεία που έχουν μετατρέψει κάθε διαθέσιμο χώρο (αποθήκες, αίθουσες εκδηλώσεων, κ.ά.)σε σχολική τάξη, την ώρα που παιδιά στοιβάζονται σε ακατάλληλους χώρους και κτήρια, όταν ο σχεδιασμός του κράτους για ανέγερση νέων σχολικών μονάδων είναι ανύπαρκτος!
· Αξιολογείται η «καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές». Δηλαδή το πόσο γρήγορα γίνεται η στροφή της εκπαίδευσης στη λογική της εκγύμνασης σε εφήμερες δεξιότητες, σε βάρος των μορφωτικών αναγκών των μαθητών και κατά πόσον ανοίγει η πόρτα για την εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία φορέων άσχετων με την εκπαίδευση, από Μ.Κ.Ο. μέχρι και επιχειρήσεις.
· Αξιολογείται η επιτυχία των μαθητών μας και τα μαθησιακά αποτελέσματα π.χ στην Τράπεζα Θεμάτων, στην εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κλπ.”
ΦΗΜΗ 3η: “Είναι ευκαιρία να αναδείξουμε τα προβλήματα του δημόσιου σχολείου που δυσκολεύουν το έργο μας”
Η φήμη αυτή είναι πέρα από κάθε λογική! Αυτή η κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, γνωρίζουν εξαιρετικά καλά την τραγική κατάσταση των δημόσιων σχολείων εξαιτίας της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής τους.
Σύμφωνα με τη Λίτσα Φρυδά, μέλος του Δ.Σ του Κέντρου Μελέτης και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ, “η Υπουργική Απόφαση και όλο το υλικό της αξιολόγησης θεωρεί δεδομένο το πλαίσιο της πολιτικής που ακολουθείται και ζητά από εμάς να αποδείξουμε το βαθμό συμμόρφωσης μας σε αυτήν την πολιτική εμπέδωσης του φθηνού, ευέλικτου σχολείου της αγοράς, της πλήρους διάλυσης των εργασιακών σχέσεων και των απολύσεων. Απόδειξη αυτών είναι πως οι εκθέσεις της ΑΔΙΠΔΕ των προηγούμενων χρόνων τονίζουν πως οι εκπαιδευτικοί έριξαν το βάρος σε εξωτερικούς παράγοντες και όχι στο δικό τους έργο, κάτι που πρέπει να διορθωθεί. Είναι σαφές πως στον ιδιωτικό τομέα ο εργαζόμενος δεν αξιολογείται θετικά, όταν αναδεικνύει τα κακώς κείμενα της επιχείρησης, αλλά όταν συμμορφώνεται με αυτά”.
«Σε μια εποχή», συμπληρώνει ο καθηγητής Άκης Σωτηρόπουλος (πρώην αιρετός του ΠΥΣΔΕ της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής), «που στο όνομα της αυτονομίας (έκθεση Πισσαρίδη, επερχόμενο νομοσχέδιο Κεραμέως για αυτονομία σχολικών μονάδων) το κράτος αποσύρεται από την παροχή του καθολικού δικαιώματος στη δημόσια εκπαίδευση, η κυβέρνηση θέλει την υπογραφή μας ως συνενόχων μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας. Θέλει να συνυπογράψουμε την κατηγοριοποίηση των σχολείων μας σε “άριστα” και “μη επαρκή”, να οδηγηθούμε σε έναν ανταγωνισμό χωρίς τέλος και όχι να ανοίξει δρόμο για την επίλυση των προβλημάτων της εκπαίδευσης!»
ΦΗΜΗ 4η: “Φοβόμαστε για το διορισμό μας”
Κυβέρνηση και πρόθυμοι σπέρνουν σύγχυση στους χιλιάδες ελαστικά εργαζομένους πατώντας πάνω στην αβεβαιότητα και την επισφάλεια, ιδιαίτερα σε πολλούς από αυτούς που διαβαίνουν για πρώτη φορά την πόρτα του σχολείου χωρίς προηγούμενη συλλογική και συνδικαλιστική εμπειρία. Η συνδικαλιστική και συλλογική δράση είναι κατοχυρωμένο συνταγματικό δικαίωμα, όπως αναφέραμε και παραπάνω.
Όπως τονίζει ο αναπληρωτής δάσκαλος Παναγιώτης Αργυράκης, “η προώθηση αυτής της πολιτικής με εργαλείο την αξιολόγηση και την αυτονομία των σχολικών μονάδων θα κάνει “άπιαστο όνειρο” τους μόνιμους μαζικούς διορισμούς. ‘Ήδη το προσοντολόγιο Γαβρόγλου της σκληρής αξιολόγησης των ελαστικά εργαζόμενων, οι 3μηνιτες covid με τις απολύσεις για πρώτη φορά από τους ΔΔΕ, και οι προσλήψεις ωρομίσθιων από τους ΔΔΕ, μετατρέπουν το δικαίωμα στην εργασία σε κινούμενη άμμο. Η κατηγοριοποιηση και συρρίκνωση των σχολείων θα φέρει μείωση χιλιάδων θέσεων εργασίας με πρώτα θύματα τους ελαστικά εργαζόμενους και μετά τους μόνιμους. Η μάχη για τη μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτ(ρι)ών και τους μαζικούς μόνιμους διορισμούς με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση! Στην ανθρωποφαγία και τον ανταγωνισμό που προτάσσουν, εμείς αντιτείνουμε τη συλλογικότητα και τη συναδελφική εμπιστοσύνη! Στην ανασφάλεια, τις απολύσεις και την εργασιακή περιπλάνηση που σχεδιάζουν, εμείς θα δυναμώσουμε τον αγώνα μας για την υπεράσπιση του καθένα και της καθεμιάς στο σχολείο, καθώς δεν περισσεύει ούτε ένας/μία!”
ΦΗΜΗ 5η: Παντού εφαρμόζεται! Εμείς είμαστε εξαίρεση;
Η καθηγήτρια Άννα Μπαχτή, μέλος του Δ.Σ. της Ε΄ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής, μας εξηγεί ότι “η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι σε όποιες χώρες εφαρμόστηκε η αξιολόγηση στα σχολεία, αυξήθηκαν δραματικά ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, η σχολική διαρροή, οι ταξικοί φραγμοί και η πολύ-κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, ενώ το έργο των εκπαιδευτικών υποβαθμίστηκε επιστημονικά και διδακτικά, οι αμοιβές τους καθηλώθηκαν, οι συνθήκες εργασίας και ο εργάσιμος χρόνος ελαστικοποιήθηκαν, καθιστώντας το λειτούργημα του εκπαιδευτικού μια κακοπληρωμένη λύση ανάγκης. Η αξιολόγηση έφερε χιλιάδες απολύσεις εκπαιδευτικών. Είμαστε περήφανοι που το εκπαιδευτικό κίνημα στη χώρα μας έχει αποτρέψει με σκληρούς αγώνες την αξιολόγηση και ό,τι συνέπειες φέρνει μαζί της. Γι’ αυτό θα δώσουμε όλες τις δυνάμεις μας για να αποτύχει για άλλη μια φορά η προσπάθεια επιβολής της. Κυβερνήσεις, Ε.Ε,ΟΟΣΑ,ΣΕΒ απαξιώνουν χρόνια ολόκληρα το δημόσιο σχολείο και τους εκπαιδευτικούς. Ό,τι έχει απομείνει όρθιο είναι αποτέλεσμα των δικών μας σκληρών συγκρούσεων, αγώνων και καθημερινής μάχης μέσα στη τάξη για να στηρίξουμε τους μαθητές μας”.
Παράλληλα σε κοινή δήλωσή τους μέλη των Δ.Σ. των ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικης (Αγγελική Φατούρου, Γιάννης Μαρίνης, Αντώνης Πέττας, Χρήστος Κουρνιώτης, Δημήτρης Καρυώτης, Δήμητρα Οικονόμου) τονίζουν ότι «θα συνεχίσουμε αταλάντευτα να αγωνιζόμαστε ώστε να ανατραπούν οι αντιδραστικές ρυθμίσεις, διεκδικώντας ΥΓΕΙΑ – ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ανοιχτά και ασφαλή σχολεία, ώστε να μην υπάρξει μια γενιά σακατεμένη από το άγχος και τον φόβο, την αμορφωσιά και την παραμέληση, την συναισθηματική ανασφάλεια για το επισφαλές μέλλον που της ετοιμάζουν».
Παράλληλα “καλούν τις ΕΛΜΕ και την ΟΛΜΕ να προασπίσουν τις αποφάσεις τους και να σταθούν δίπλα στους εκπαιδευτικούς που γίνονται στόχος του ΥΠΑΙΘ, των προϊσταμένων, των Διευθυντών Εκπαίδευσης, επειδή υπερασπίζονται τον παιδαγωγικό τους ρόλο. Η στοχοποίησή αυτή αποτελεί για το ΥΠΑΙΘ μια πρόβα μετατροπής των ελεύθερων παιδαγωγών σε εκπαιδευτικούς υποταγμένους στα προστάγματα της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής. Αποτελεί τροχιοδεικτική βολή για το ζοφερό μέλλον που έχουν στα σκαριά για το Δημόσιο Σχολείο, τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών του λαού, τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών”.
e-prologos.gr