Είναι στοιχείο προβληματισμού το γεγονός, πως οι Έλληνες είναι ίσως ο μοναδικός λαός της Ευρώπης που δεν γνωρίζει ούτε τις βασικές λεπτομέρειες από την ιστορικότερη επανάσταση που έχει λάβει μέρος, όπως επίσης είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι αγνοούν το πότε ιδρύθηκε τελικά το νέο ελληνικό κράτος. Η μυθολογική προσέγγιση για μια ακόμα φορά σκέπασε τα ιστορικά γεγονότα και αυτό βέβαια δεν έγινε από ιστορική άγνοια ή αφέλεια.

Σε ότι αφορά την ημερομηνία έναρξης της Επανάστασης καλό είναι να ξέρουμε πως αυτή θεσμοθετήθηκε το 1838 από τον τότε βασιλιά Όθωνα. Δεκαεπτά (17) χρόνια μετά την κήρυξη της Επανάστασης του 1821, ο περιορισμένων διανοητικών ικανοτήτων, «ελέω Θεού» βασιλιάς της Ελλάδας Όθωνας Βίτελσμπαχ, όρισε την 25η Μάρτη ως μέρα Εθνική Εορτής με το παρακάτω διάταγμα: «Θεωρήσαντες ότι η ημέρα της 25 Μαρτίου, λαμπρά καθ’ εαυτήν εις πάντα Έλληνα διά την εν εαυτή τελουμένην εορτήν του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου, είναι προσέτι λαμπρά και χαρμόσυνος διά την κατ’ αυτήν την ημέραν έναρξιν του υπέρ της ανεξαρτησίας αγώνος του ελληνικού έθνους, καθιερούμεν την ημέραν ταύτην εις το διηνεκές ως ημέρα Εθνικής Εορτής».

Εν Αθήναις την 15 Μαρτίου 1838, Όθων

Η παραχάραξη του 21 λοιπόν έγινε με το βασιλικό διάταγμα του Όθωνα!Μέχρι τότε η εθνική γιορτή είχε καθιερωθεί να γιορτάζεται την Πρωτοχρονιά, σε ανάμνηση της 1ης Γενάρη, που η Α’ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου την 1/1/1822 κήρυξε επίσημα και πανελλαδικά την Εθνική Ανεξαρτησία της Ελλάδος και συνέταξε το πρώτο Ελληνικό Σύνταγμα. Ο Βαυαρός μονάρχης Όθωνας που επιβλήθηκε από τις “προστάτιδες δυνάμεις” στον σβέρκο του λαού μας, για να κόψει κάθε δεσμό με την Α΄ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου κατάργησε την Πρωτοχρονιά ως μέρα Εθνικής γιορτής κι αυθαίρετα τη μετέθεσε στις 25 Μάρτη.

Έτσι, όπως αναφέρει ο ιστορικός Γιάννης Κορδάτος, ταυτίζοντας την Εθνική γιορτή με τη γιορτή της Θεοτόκου: «Η Εθνική γιορτή έχανε τον πολιτικό και επαναστατικό χαρακτήρα και έπαιρνε θρησκευτική απόχρωση». Είναι προφανές ότι η ημερομηνία της έναρξης της Επανάστασης του ’21, πρέπει να στηρίζεται στο πρώτο ιστορικά επαναστατικό γεγονός, της απόφασης του ξεκινήματος του επαναστατικού αγώνα, κατά του τυράννου. Η Λευτεριά ενός σκλάβου λαού αρχίζει από τη στιγμή που ξεσηκώνεται και παίρνει τα όπλα για να συντρίψει τα δεσμά της σκλαβιάς του. Και δεν υπάρχει καμιά ιστορική πηγή στην οποία να έχει καταγραφεί μια τέτοια επαναστατική πράξη στις 25 Μάρτη.

Μάλιστα στην Ιστορία έχουν καταγραφεί δύο ένοπλες επαναστατικές πράξεις του 1821 και πριν από τις 25 Μάρτη, η μια στον Ελλαδικό χώρο και η άλλη έξω από αυτόν.

Στις 22 Φλεβάρη 1821 ο αρχηγός της Φιλικής Εταιρείας και αρχηγός της Επανάστασης, Αλέξανδρος Υψηλάντης μαζί με τα αδέλφια του περνά τον Προύθο ποταμό και στο Σκουλένι της Μολδαβίας τον περιμένουν 200 έφιπποι με αρχηγούς τους Γεράσιμο Ορφανό και Βασίλη Θεοδώρου καλώντας τους Έλληνες στα όπλα.

Είναι ψέμα ότι ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ύψωσε πρώτος τη σημαία της επανάστασης του 1821. Τη σημαία στην Πάτρα την ύψωσε ο λαϊκός ηγέτης Παναγιώτης Καρατζάς, τον οποίο δολοφόνησαν οι πρόκριτοι της Πάτρας

Στις 21 Μάρτη 1821 ο Φιλικός κι αρχηγός της Επανάστασης της Πάτρας, ο τσαγκάρης Παναγιώτης Καρατζάς, κάλεσε το λαό της Πάτρας στα όπλα και στις 22 Μάρτη την ελευθέρωσαν. Ιστορικά λοιπόν η 22η Μάρτη είναι η πρώτη ένοπλη εξέγερση που έγινε στο Μοριά και σε όλη την Ελλάδα το 1821 κι η Πάτρα η πρώτη πόλη που ελευθερώθηκε, με αρχηγό τον Παναγιώτη Καρατζά.

Η έναρξη λοιπόν της Επανάστασης του 1821 είναι η 22η Μάρτη και όχι η 25 Μάρτη. Οι ιστορικοί της εποχής G. Finlay, Σ. Τρικούπης και Ι. Φιλήμων αναφέρουν ότι γύρω στα 1840 οι κοινωνικοπολιτικές ομάδες, αρχιερείς και πρόκριτοι, άρχισαν την προσπάθεια της παραποίησης των συμβάντων που συνδέονται με τον Π. Πατρών Γερμανό και τους προκρίτους της Αχαΐας κι απερίφραστα καταγγέλλουν την πλαστογράφηση του περιστατικού της μετάβασης κι άφιξης του Π. Πατρών Γερμανού και των προεστών της Αχαΐας στην Αγία Λαύρα. Οι κοτζαμπάσηδες κι ο ανώτερος κλήρος τοποθέτησαν το ξεκίνημα της Επανάστασης στη Μονή της Αγίας Λαύρας των Καλαβρύτων, συμπληρώνοντας έτσι την πλαστογραφημένη έναρξη της Επανάστασης, με το Οθωνικό διάταγμα.

Έτσι πλάστηκε ο μύθος της Αγίας Λαύρας που εμφάνιζε τον Π. Πατρών Γερμανό να υψώνει τη σημαία της Επανάστασης στην Αγία Λαύρα, στις 25 Μάρτη, περιστοιχισμένο από κοτζαμπάσηδες κι οπλαρχηγούς. Οι προύχοντες και το ανώτερο ιερατείο, σε καμιά περίπτωση δε θα μπορούσαν να καταργήσουν την Εθνική γιορτή της Πρωτοχρονιάς και να πλάσουν τον μύθο της Αγίας Λαύρας χωρίς την καθιέρωση της 25ης Μάρτη, ως επέτειο της Εθνικής γιορτής. Η οριοθέτηση της Αγίας Λαύρας ως συμβόλου δεν κυκλοφόρησε πριν την έκδοση του Οθωνικού διατάγματος στις 15.3.1838, γιατί ακόμη δεν είχε πλαστεί, όπως αποδείχτηκε. Ο θρύλος της Αγία Λαύρας, κατά τον ιστορικό Ι. Φιλήμονα, κυκλοφόρησε το 1840, χωρίς να ελεγχθεί.

Η διάδοση του θρύλου αυτού βοηθήθηκε από τη ζωγραφική σύνθεση του Βρυζάκη (1814 – 1878) «Ύψωσις της σημαίας της Επαναστάσεως εις την Αγίαν Λαύραν», που είναι φανταστική, και φιλοτεχνήθηκε το 1851.

Prousalidis Giorgos

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το