του James Dennis Hoff
Οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο κατασκευής Mack και Volvo Truck της Βόρειας Αμερικής στο Δουβλίνο της Βιρτζίνια – το οποίο κατασκευάζει οχήματα περιφερειακής και μεγάλης απόστασης για ολόκληρη τη χώρα – απεργούν εδώ και σχεδόν μια εβδομάδα τώρα και δεν δείχνουν σημάδια υποχώρησης.
Την περασμένη εβδομάδα οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Volvo στο New River Valley στο Δουβλίνο της Βιρτζίνια – η μεγαλύτερη εγκατάσταση κατασκευής φορτηγών στις Ηνωμένες Πολιτείες – κατέβασαν τα εργαλεία τους και έφυγαν από τη δουλειά. Έκτοτε, σχεδόν 3.000 μέλη της United Auto Workers (UAW) local 2069 έχουν κάνει απεργιακό κλοιό με πικέτες γύρω από το εργοστάσιο, απαιτώντας υψηλότερους μισθούς, εκτεταμένα επιδόματα υγείας για συνταξιούχους, ασφαλέστερες συνθήκες εργασίας και τερματισμό του συστήματος πολλαπλών επιπέδων μισθών που επιτρέπει οι νεοπροσληφθέντες να κερδίσουν μόλις τους μισούς μισθούς των πιο ηλικιωμένων εργαζομένων.
Η απεργία, που ξεκίνησε στις 17 Απριλίου, ακολουθεί μια επιτυχημένη ψηφοφορία απεργίας τον Φεβρουάριο λίγο πριν από τη λήξη της τελευταίας σύμβασης. Αυτή η απεργία καθυστέρησε, ωστόσο, όταν η ηγεσία της UAW – φαινομενικά αντίθετη με τις επιθυμίες των απλών μελών που ψήφισαν συντριπτικά (98,6%) για απεργία – συμφώνησε σε μια παράταση ενός μηνός διαπραγματεύσεων. Πολλοί εργαζόμενοι παραπονιούνται ότι αυτή η επέκταση ήταν μια συνειδητή απόφαση εκ μέρους της συνδικαλιστικής ηγεσίας να δώσει στη Volvo περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστεί ώστε να αντιμετωπίσει τόσο μια απεργία, όσο και την τεράστια έλλειψη ημιαγωγών σε εθνικό επίπεδο. Μια απεργία στα τέλη Φεβρουαρίου ή το Μάρτη θα ασκούσε περισσότερη πίεση στη διοίκηση για να κάνει παραχωρήσεις. Στην πραγματικότητα, τα ειδησεογραφικά πρακτορεία αναφέρουν ότι η μεταφορά της απεργίας τώρα μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τη Volvo να μετακινήσει τα τσιπ σε άλλα εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, μειώνοντας έτσι το συνολικό της αντίκτυπο. Όπως είπε ένας ανώνυμος εργαζόμενος του εργοστασίου στο Left Voice : «Όλοι γνωρίζαμε ότι η έλλειψη τσιπ θα επηρέαζε την παραγωγή και ξέραμε ότι θα έπαιρνε τρεις έως έξι μήνες στάσης εργασίας. Έτσι, η εταιρεία χρειαζόταν να τα βρούμε.»
Αν και οι επί μακρόν εργαζόμενοι στο εργοστάσιο πληρώνονται μόλις 16 $ την ώρα, η Mack και η Volvo Truck της Βόρειας Αμερικής (VTNA), που ανήκει στον όμιλο Volvo, συνεχίζουν να αποκομίζουν τεράστια κέρδη. Πέρυσι, χάρη στην πανδημία, η VTNA σημείωσε μειώσεις στις νέες παραγγελίες φορτηγών, αλλά σημείωσε ακόμη περισσότερα κέρδη άνω των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Φέτος, ωστόσο, οι παραγγελίες έχουν αυξηθεί δραματικά και οι παραγγελίες φορτηγών κατηγορίας 8 είναι πάνω από 242% πάνω από το 2020. Αυτή η υψηλή ζήτηση σημαίνει ακόμη μεγαλύτερα κέρδη για το VTNA το 2021. Οι απεργοί λένε ότι αναμένουν να δουν ένα μερίδιο αυτού του νέου πλούτου και ότι είναι αποφασισμένοι να μείνουν έξω από το εργοστάσιο όσο χρειάζεται για να κερδίσουν υψηλότερους μισθούς και ασφαλέστερες συνθήκες εργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Ανεξάρτητα από το πόσο καιρό χρειαστεί να μείνουμε θα το κάνουμε, αλλιώς μπορούν να προσλάβουν 3.000 ακόμα άτομα, ενώ τα τελευταία χρόνια είχαν πρόβλημα να βρουν 1.000» είπε ένας εργαζόμενος.
Αν και αυτή τη στιγμή οι εργαζόμενοι λαμβάνουν αμοιβή απεργίας από το εθνικό ταμείο απεργίας της UAW, δεν είναι σίγουροι εάν η Volvo θα συνεχίσει να τηρεί την ασφάλιση υγείας τους, καθώς η σύμβασή τους έληξε τον Φεβρουάριο. Η περικοπή της ασφάλισης υγείας για απεργούς εργαζομένους χρησιμοποιήθηκε από τα αφεντικά για να αποδυναμώσει την αποφασιστικότητά τους και ήταν μια τακτική που χρησιμοποιήθηκε πρόσφατα με την απεργία του UAW Chrysler το 2019. Αυτή η πρακτική θα παραμείνει νόμιμη ακόμη και αν ο νόμος προστασίας για την οργάνωση εργαζομένων (PRO Act) περνούσε από θαύμα τη Γερουσία.
Μεταξύ των πολλών απαιτήσεων της Ένωσης, το ζήτημα του συστήματος πολλαπλών επιπέδων μισθών είναι αυτό που οι εργαζόμενοι λένε ότι τους ανησυχεί ιδιαίτερα. Τέτοια συστήματα μισθών πολλαπλών επιπέδων υπήρξαν ένα ισχυρό όπλο εναντίον των εργαζομένων που οδήγησαν τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που συχνά υπονομεύονταν από συνδικαλιστικές γραφειοκρατίες όπως το UAW, να χάσει μισθολογικά κέρδη που αποκτήθηκαν με κόπο δεκαετιών. Αυτό το σύστημα μισθών επέτρεψε πρόσφατα σε πολυεθνικές εταιρείες όπως η Volvo να αυξήσουν την παραγωγή προσλαμβάνοντας περισσότερους χαμηλόμισθους εργαζόμενους, ενώ παράλληλα μείωνε τους υψηλόμισθους και έβγαζε δισεκατομμύρια σε πρόσθετα κέρδη. Τέτοιες μισθολογικές ανισότητες τείνουν επίσης να έχουν αρνητική επίδραση στην αλληλεγγύη των συνδικάτων, αποδυναμώνοντας συχνά τη συνδικαλιστική εξουσία βάζοντας μια ομάδα εργαζομένων εναντίον μιας άλλης, όπως ακριβώς θέλουν τα αφεντικά. Επιπλέον, οι εργαζόμενοι ζητούν από την εταιρεία να χρηματοδοτήσει την ασφάλιση υγείας για τους συνταξιούχους,
Αυτή η απεργία έρχεται επίσης εν μέσω μιας απότομης αύξησης των απεργιών περισσότερων από 1.000 υπαλλήλων σε ολόκληρη τη χώρα. Από τους ανθρακωρύχους στην Αλαμπάμα, μέχρι τις νοσοκόμες της Μασαχουσέτης και τους απόφοιτους εργαζομένους στο Κολούμπια, υπήρξαν ήδη περισσότερες απεργίες φέτος από ό, τι ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο του 2020, σηματοδοτώντας ότι το 2021, όπως το 2019, θα μπορούσε να είναι ένα έτος σηματοδότησης για μεγάλες στάσεις εργασίας. Καθώς η οικονομία ανακάμπτει από το χαμηλό σημείο της οικονομικής κρίσης, και καθώς αυξάνεται η ζήτηση για μεταποιητική και υλικοτεχνική εργασία, οι εργαζόμενοι, πολλοί από τους οποίους υπέφεραν πολύ λόγω της πανδημίας, μπορεί να είναι πιο πρόθυμοι να τα βάλουν με τα αφεντικά ακόμη και όταν οι συνδικαλιστικές τους ενώσεις δεν είναι. Πράγματι, είναι σαφές ότι η απεργία στη Volvo προήλθε από τον θυμό των ίδιων των εργαζομένων της πρώτης γραμμής και ότι η γραφειοκρατία σύρεται από τα απλά μέλη.
Επί του παρόντος η ένωση δηλώνει ότι δεν θα ξεκινήσει περαιτέρω διαπραγματεύσεις έως τις 26 Απριλίου. Αλλά εάν το πνεύμα που εμφανίζεται στον απεργιακό κλοιό είναι ένδειξη της ανθεκτικότητας αυτών των εργαζομένων να συνεχίσουν να αγωνίζονται, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κερδίσουν πολλά αιτήματα.
πηγή: guernicaeu.wordpress.com, από Left Voice
e-prologos.gr