Το κλείσιμο των σχολείων για έξι και πλέον μήνες με ευθύνη της κυβέρνησης και η εφαρμογή τηλε-παίδευσης έχει διμαορφώσει ένα εκρηκτικό μείγμα σύγχυσης και αγωνίας σχετικά με τις απουσίες, ενώ ακόμα το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει πάρει συγκεκριμένα μέτρα.
Με αποτέλεσμα η αγωνία χιλιάδων μαθητών να χτυπά κόκκινο με σοβαρές συνέπειες για τη λειτουργία των σχολείων, αλλά και την υγεία των μαθητών, γιατί πολλοί από αυτούς πηγαίνουν σχολείο ακόμα και άρρωστοι από το άγχος ότι κινδυνεύουν να μείνουν οι απουσίες. Στο κόκκινο και η αγωνία των γονέων και κηδεμόνων, ενώ οι εκπαιδευτικοί είναι με δεμένα τα χέρια και δεν μπορούν να δώσουν λύσεις. Από την άλλη η καταχώριση απουσιών στη διάρκεια της τηλε- παίδευσης μπορεί να ανοίξει και μέτωπο αντιπαραθέσεων και ενδεχομένως πολλοί γονείς να προσφύγουν στα δικαστήρια, αφού είναι αδύνατη η διαπίστωη απουσίας και ακόμα περισσότερο παρουσίας των μαθητών μέσω τηλε-παίδευσης. Ερευνητικά έχει αποδειχθεί ότι χιλιάδες παιδιά αντιμετώπιζαν τεχνικά προβλήματα, αλλά ωστόσο δεν έχουν γίνει σχετικές ρυθμίσεις από το ΥΠΑΙΘ. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Κερατσινίου – Περάματος, το 30% περίπου του μαθητικού πληθυσμού των νηπιαγωγείων της πόλης δεν έχει εξοπλισμό ή σύνδεση στο διαδίκτυο.
Μαθητές και γονείς σε πολλά σχολεία της Ελλάδας διαμαρτύρονται ότι δεν έχουν επαρκή ενημέρωση και καθαρή εικόνα για το σύνολο των απουσιών με δεδομένο ότι σε πολλά σχολεία έχουν προσμετρηθεί τηλεαπουσίες που αμφισβητούνται όχι μόνο από τους άμεσα ενδιαφερόμενους μαθητές και γονείς, αλλά και από εκπαιδευτικούς. Σε ελάχιστα σχολεία διευθυντές με υπέρμετρο ζήλο έχουν δώσει οδηγίες για καταχώριση απουσιών ακόμα και σε μαθητές των οποίων οι γονείς έχουν δηλώσει τεχνικά προβλήματα ή και καταχώριση τηλεαπουσιών λόγω κατάληψης. Αυτή η κατάσταση έχει επιβαρύνει ιδιαίτερα τους μαθητές της Γ΄Λυκείου που δεν μπορούν να προγραμματίσουν μέρες απουσίας από το σχολείο για προετοιμασία εν όψει πανελλαδικών εξετάσεων.
Εκπαιδευτικά σωματεία και φορείς απευθύνονται στους συλλόγους διδασκόντων των σχολικών μονάδων και τους καλούν να αντιμετωπίσουν με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης και κατανόησης το ευαίσθητο θέμα των απουσιών των μαθητών, στο διάστημα εφαρμογής της τηλε-παίδευσης. Η ΟΛΜΕ έχει πρόταση για «μη προσμέτρηση των απουσιών στους μαθητές που αδυνατούν να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση». Επί της ουσίας και με δεδομένο ότι δεν μπορεί να τεκμηριωθεί η «αδυναμία συμμετοχής στην τηλεκπαίδευση», αλλά και να διαπιστωθεί η απουσία ή η φυσική παρουσίας των μαθητών στην τηλεκπαίδευση, οι «τηλεαπουσίες» δεν πρέπει να καταμετρηθούν.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας, με εγκύκλιο που είχε εκδώσει με το ξεκίνημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είχε καλέσει τους Διευθυντές/τριες των σχολικών μονάδων να αποτυπώνουν συστηματικά το σύνολο των μαθητών που απουσιάζουν καθ’ όλη τη διάρκειας της ημέρας, ανά τάξη.
Γιώργος Κ. Καββαδίας, drepani.gr (argyrades.gr)
e-prologos.gr