Η συνάντηση έγινε για καλό σκοπό.
Μεσοκαλόκαιρο της πανδημίας και καθώς ο ‘’ Δέλτα’’ έτρεχε αχαλίνωτος στα νησιά, η κυβέρνηση της χώρας επίσης έτρεχε και δεν έφτανε αντιμετωπίζοντας με διατάγματα τις ‘’εμμονές’’ (;) των ανεμβολίαστων. Τα δελτία Τύπου έδιναν κι έπαιρναν αλλά χωρίς εμφανές για την ώρα αποτέλεσμα αφού η κοσμοσωτήρια διδασκαλία περί εμβολίου δεν έπειθε τους αντιφρονούντες.
Εκ προοιμίου έδειχναν ότι οι αρμόδιοι υστερούσαν σε μεταδοτικότητα προνόμιο που διατηρούσε μόνο ο ιός.
Σε μια ύστατη προσπάθεια συμμόρφωσης του χριστεπώνυμου λαού στους υγειονομικούς κανονισμούς και της προώθησης των εμβολίων επιχειρήθηκε η δημόσια προβολή της αγαστής συνεργασίας της θρησκευτικής και πολιτικής εξουσίας, Ιερού και Κοσμικού, Κράτους και Εκκλησίας.
Παλαιότερα, σε άλλες εποχές, η επίλυση τέτοιων υγειονομικών προβλημάτων ήταν στο χέρι του Κοσμικού όταν έπνεε ο αέρας του Διαφωτισμού και του Ορθολογισμού. Στην άπνοια του μεταμοντερνισμού και την επιστροφή του Ιερού στα εγκόσμια, η διάκριση προσευχής και ιατρικής, ψυχολογίας και δαιμονολογίας, επιστήμης και θρησκείας έγινε μάλλον δυσδιάκριτη. Μετά την αμφισβήτηση και την άρνηση της πίστης και του Ιερού ήρθε η σειρά της απομυθοποίησης της ‘’ουδετερότητας’’ και ‘’αντικειμενικότητας’’ της επιστήμης. Σήμερα πλέον μετά τα μυθικά κέρδη των πολυεθνικών από τα εμβόλια και τα όρια της επιστήμης δεν είναι ανάγκη να είναι κάποιος Φεγεράμπεντ για να δει και την αθέατη πλευρά της επιστήμης.
Στη σύγχρονη εποχή φαίνεται ότι η επιστήμη δεν πείθει εύκολα ένθεους και άθεους και γι αυτό το λόγο το Κοσμικό χρειάστηκε ένα θείο χέρι βοηθείας. Κάπως έτσι έφτασε και η υπουργική λιμουζίνα στο Μέγαρο του Ιερού για τη συνάντηση των Διακόνων της πολιτικής, της επιστήμης και της θρησκείας. (Τρίτη, 13 Ιουλίου 2021)
Η σημειολογία της εξαιρετικής ως προς το θέμα φωτογραφίας που αποτύπωσε τη διακριτική σχέση Ιερού και Κοσμικού ταξίδεψε στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.
Το επιβλητικό οικοδόμημα της Ιεράς Συνόδου, απαύγασμα του δημοκρατικού φρονήματος της Διοικούσας Εκκλησίας, κόσμησαν με την παρουσία τους, ο Διάκονος της ιατρικής επιστήμης και ο Αθλητής στον αγώνα στίβου της πολιτικής και της υγείας. Ο Υπουργός Υγείας καθήμενος ως τιμώμενος επισκέπτης στο μέσον πολυτελούς καναπέ, με την άνεση που του έδινε η θέση του, σε στάση χαλαρή αλλά με επίσημο ένδυμα, παρακολουθούσε με άμετρο ενδιαφέρον όσα σημαντικά έλεγε, όρθιος ο Προκαθήμενος σχετικά με την πάνδημη δοκιμασία. Σε διπλανό καναπέ έδειχνε από ώρα να δοκιμάζεται ο Διάκονος της ιατρικής επιστήμης, μόνος, άκρη-άκρη, περιεσφιγμένος από την περίσταση με τα χέρια σε στάση υπακοής και προσευχής. Τα λόγια του ήταν ταπεινά και καθαρά:
‘’Παραμένουμε συνοδοιπόροι της Εκκλησίας για την αναζήτηση της αλήθειας’’. Με τη βεβαιότητα της γνώσης ότι πραγματικά μόνο ο Θεός γνωρίζει την πάσα αλήθεια για την περιπέτεια covid 19 και την εξέλιξή της. Πλησίον του Αρχιεπισκόπου, ανάμεσα σε εκείνον και τον Υπουργό έστεκε όρθιος, κληρικός, ευλαβής και ευθυτενής, συμπαραστάτης στον εμβολιαστικό αγώνα. Στα δεξιά του Προκαθημένου, καθήμενος Ιεράρχης σε πολυθρόνα αθέατη αλλά με φανερή στο πρόσωπο μάσκα τονισθείσα με το σημείο του σταυρού. Τριγύρω άλλοι επίσης Ιεράρχες ήταν καθήμενοι τηρώντας ευλαβικά τις αποστάσεις και τα προσχήματα, δείχνοντας ομοψυχία εξ αιτίας της περίστασης. Άπαντες μασκοφορεμένοι για λόγους υγείας. Σε κεντρικό σημείο και με απόσταση απ` τους παρευρισκόμενους υπήρχε τραπεζάκι με δροσιστική φιλοξενία- μπουκαλάκια νερού και κρυστάλλινα ποτήρια- που επιτηρούσε αγγελάκι επί της τραπέζης. Η εικόνα της Παναγίας- Μητέρας με τον Χριστό στην αγκαλιά της κυριαρχούσε αλλά σε παραπλήσιο χώρο, καθώς παρατηρούσε από απόσταση τη συνάντηση Ιερού και Κοσμικού.
Η επέλαση της ινδικής μετάλλαξης επικαιροποιούσε τη φράση του Σιμωνίδη ‘’ ανάγκα δ` ουδέ θεοί μάχονται’’ ( Στην ανάγκη και οι θεοί υποχωρούν).
Η πρόσφατη συνάντηση Ιερού και Κοσμικού σε εξαιρετικές όπως αυτή περιπτώσεις μάλλον απέβλεπε στην υπέρβαση της σύγχυσης και του εμβολιαστικού σκεπτικισμού, δικαιολογημένου ή μη ,που εμπνέει η ‘’επιβολή’’ καινοφανούς ιατρικής πράξης, καθησυχάζοντας τον δύσπιστο πιστό. Ωστόσο, η παρέμβαση του θείου λόγου στα ανθρώπινα δεν συναντά πάντοτε την ίδια αποδοχή εφόσον χρειάζεται για κάθε εποχή να επαναπροσδιοριστεί η έννοια και η σημασία του Ιερού, ιδιαίτερα σε εποχές κρίσης. Η αμφισβήτηση τόσο της κυρίαρχης επιστημονικής κοινότητας όσο και της κυρίαρχης εκκλησίας ενδέχεται να συμβεί στη διάρκεια καθοριστικών συμβάντων και γεννά αρνητές και σκεπτικιστές για υποκειμενικούς και αντικειμενικούς λόγους. Εξάλλου η διαδήλωση των αντιεμβολιαστών, στην πλατεία Συντάγματος, έδειξε πως η συμμόρφωση των πολιτών σε θέματα υγείας δεν είναι εύκολη υπόθεση αφού ο καθένας έχει το Θεό του. Εκτός από ξύλινους σταυρούς και σημαίες που υψώνονταν απειλητικά στην παραπάνω διαδήλωση, ακούγονταν και φωνές καταχθόνιες, σαν να έβγαιναν από τον τάφο με φασιστικές και εθνικιστικές κορώνες. Αληθινό κορωνοπάρτυ! Ναι, μα τον Δία, πέταξαν και τρικάκια για ξαναζέσταμα.
Στο πνεύμα των ημερών, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος με την Εγκύκλιο 3045, αρ.πρωτ.3074 (14/7/21) και θέμα: ‘’Εκκλησία και Επιστήμη στον αγώνα κατά της πανδημίας’’ προς το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα της Εκκλησίας της Ελλάδος, δεν άφηνε περιθώρια αμφισβήτησης ή αμφιβολίας για την αποδοχή αυτού του εμβολίου, αφού τονίστηκε με έμφαση ότι: ‘’ Το εμβόλιο δεν έρχεται σε καμία αντίθεση με την Αγιογραφική, Πατερική και Κανονική διδασκαλία της Αγίας μας Εκκλησίας’’.
Στη συνέχεια η η Εγκύκλιος επιχειρεί θεολογική θεμελίωση της απόφασης η οποία στηρίζεται σε πρόσωπα και γεγονότα της Παλαιάς Διαθήκης (Ησαΐας), της Καινής Διαθήκης (Ιησούς Χριστός : Μτθ.9,12, Ιω.10,10/ 17,21/ Α΄ Επιστ.Ιω.4,1) , των Αγίων και Οσίων της Εκκλησίας της Ελλάδος (Άγιος Νεκτάριος, Όσιος Πορφύριος ) αλλά και της Ουκρανικής Εκκλησίας (Άγιος Λουκάς ο Ιατρός) ενώ δεν αναφέρεται ο Ευαγγελιστής και ιατρός Λουκάς.
Στην Εγκύκλιο υποστηρίζεται ότι ‘’Η Εκκλησία εμπιστεύεται την επιστημονική κοινότητα των ιατρών ‘’. Επί του προκειμένου, το πρόβλημα δεν είναι η αποδοχή αυτής της αυτονόητης αλήθειας αλλά η επιφύλαξη και τα ερωτήματα που τίθενται σχετικά με τις φαρμακοβιομηχανίες και την ιατρική, που φαίνονται όχι μόνο ότι δεν είναι ‘’ανάργυρες’’ αλλά επιπλέον κινούνται ταχύτατα αυξάνοντας την κερδοφορία τους και τον αθέμιτο ανταγωνισμό ανάμεσα σε συγκεκριμένα και εγκεκριμένα εμβόλια .
Άραγε, τι σημαίνει η προτροπή της Εκκλησίας ‘’σας καλούμε να ακούτε τη φωνή της επιστήμης και των ειδικών’’ ενώ υπάρχουν διαφορετικές απόψεις μεταξύ των επιστημόνων και των ειδικών, όπως και διαφορετικά εμβόλια για την αντιμετώπιση του κορονοϊού ; Εντάσσεται στο ποιμαντικό έργο της Εκκλησίας η ανάγνωση επιστολής προς το λαό όπου προτείνονται συγκεκριμένες ονομασίες εμβολίων; ( Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος-προς το Λαό με τίτλο:Οι χριστιανοί μας ρωτούν για το εμβόλιο και οι γιατροί μας απαντούν. Διαβάστηκε στους Ναούς, 26/7/2021. (12 ερωτήσεις-απαντήσεις), βλέπε ερώτηση 1.)
Τελειώνοντας την Αγιογραφική θεμελίωση της προτροπής για τον εμβολιασμό των πιστών και την αποφυγή των ψευδοπροφητών, στην Εγκύκλιο της Ιεραρχίας, γίνεται αποσπασματική χρήση της Α΄ Επιστολής Ιωάννου όπου λέγεται: ‘’Αγαπητοί μου, μην εμπιστεύεστε όλους εκείνους που ισχυρίζονται πως έχουν το Πνεύμα, αλλά δοκιμάζετέ τους για να διαπιστώσετε αν το πνεύμα που έχουν προέρχεται από το Θεό’’ (4,1). Ωστόσο, στην επιστολή του ο Ιωάννης συνεχίζει υποστηρίζοντας ότι ο Ιησούς Χριστός είναι το αληθινό κριτήριο για την αναγνώριση του Πνεύματος του Θεού. (4,2-4) και τελειώνει λέγοντας ότι’’ οι ψευδοπροφήτες προέρχονται από τον κόσμο γι` αυτό μιλάνε τη γλώσσα του κόσμου κι ο κόσμος τους καταλαβαίνει’’. (4,4-5)
Σε τελευταία ανάλυση το ερώτημα που τίθεται είναι: ποιοι είναι σήμερα και πώς αναγνωρίζονται οι ψευδοπροφήτες του Ιερού και του Κοσμικού που παραπλανούν το Λαό και το χριστεπώνυμο πλήθος ;
Ίσως χρειάζεται χρόνος επαρκής ‘’για να μπορούμε να ξεχωρίσουμε το πνεύμα της αλήθειας από το πνεύμα της πλάνης’’ ( Α΄ Επιστολή Ιωάννη 4,6).
Αντίθετα με τις νουθεσίες και τις διαταγές του Ιερού και του Κοσμικού, ο Λαός δεν διχάζεται, ούτε εκβιάζεται με την υγειά του, αλλά σκέφτεται, αγωνίζεται και θυσιάζεται για την αλλαγή και τη μεταμόρφωση αυτού του κόσμου.
Ανδριανή Στράνη
e-prologos.gr