Μετά από περισσότερες από 80 εβδομάδες κλειστών σχολείων, υπάρχει έντονος προβληματισμός για τις επιπτώσεις του τερματισμού λειτουργίας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς

Σύμφωνα με τα κυβερνητικά στοιχεία, περίπου το 30% των μαθητών αναμένεται να μην επιστρέψει στα θρανία τον Ιανουάριο λόγω εγκυμοσύνης εφήβων κοριτσιών, πρόωρου γάμου και παιδικής εργασίας.

Πολύ πριν ο Πρόεδρος της Ουγκάντα, Yoweri Museveni, ανακοινώσει τον περασμένο μήνα ότι τα σχολεία θα ανοίξουν ξανά τον Ιανουάριο, η 15χρονη Florence Nagawa είχε αποφασίσει ότι δεν θα επέστρεφε.

Τον Μάρτιο του 2020, όλες οι εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις στη χώρα έκλεισαν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Από τότε, η Nagawa έμεινε έγκυος δύο φορές και την έδιωξαν από το σπίτι που έμενε με τη γιαγιά της.

Τώρα ζει με τους δύο γιους της σε ένα μικρό σπίτι στην Kamwokya, έναν υπερπλήρη και κακοχτισμένο άτυπο οικισμό στην καρδιά της πρωτεύουσας, την Καμπάλα.

«Πού να πάω τα παιδιά»; είπε η Nagawa, καθώς ξεφλούδιζε φασόλια για τον γείτονά της για να κερδίσει λιγότερο από ένα δολάριο, το καθημερινό της εισόδημα. «Ποιος θα τους φροντίσει για μένα; Πώς θα πάρω τα χρήματα για να τα ταΐσω αν επιστρέψω στο σχολείο»;

Η περίπτωση του Nagawa δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Τα σχολεία που έκλεισαν για περισσότερες από 80 εβδομάδες -το μεγαλύτερο κλείσιμο στον κόσμο- έχει κάνει «περισσότερο κακό παρά καλό», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της Εθνικής Ένωσης Δασκάλων της Ουγκάντα ​​(UNATU) Φίλμπερτ Μπάγκουμα.

«Οι μαθητές βρίσκονται σε χειρότερη κατάσταση τώρα από αυτή που θα βρίσκονταν σε ένα σχολείο με ελεγχόμενη εγκατάσταση [σχετική με τον COVID-19]», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με την Εθνική Αρχή Προγραμματισμού (NPA), έως και το 30 τοις εκατό των μαθητών αναμένεται να μην επιστρέψουν στα σχολικά θρανία τον Ιανουάριο λόγω εφηβικής εγκυμοσύνης, πρόωρου γάμου και παιδικής εργασίας.

Από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, η χώρα ανέφερε άλμα 22,5 τοις εκατό στις εγκυμοσύνες μεταξύ κοριτσιών ηλικίας 10 έως 24 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της UNICEF.

«Αγγίζοντας» χρήματα

Τον Σεπτέμβριο, η υπουργός Παιδείας Janet Museveni -η οποία είναι και η πρώτη κυρία της χώρας- υπερασπίστηκε την πολιτική της να κρατά τα σχολεία κλειστά, λέγοντας ότι η απόφαση είχε σκοπό να προστατεύσει τους εκτιμώμενους 15 εκατομμύρια μαθητές από την απειλή του COVID-19, ο οποίος μέχρι στιγμής έχει σκοτώσει περισσότερα από 3.250 άτομα στη χώρα.

Οι επικριτές υποστηρίζουν, ωστόσο, ότι ενώ η παραλλαγή Delta έφερε αύξηση των κρουσμάτων τον Ιούνιο που οδήγησε σε lockdown 42 ημερών, ο αριθμός των μολύνσεων που ακολούθησαν δεν δικαιολογούσε το συνεχές κλείσιμο των σχολείων.

INTERACTIVE- COVID19 - Κλειστά σχολεία Ουγκάντα

Για κορίτσια όπως η Nagawa, οι πολιτιστικοί κανόνες και το κοινωνικό στίγμα μπορεί να τα κάνουν να ντρέπονται που επιστρέφουν στο σχολείο ενώ είναι έγκυες, δήλωσε η Salima Namusobya, εκτελεστική διευθύντρια του NISER, ενός οργανισμού που εστιάζει στη βασική εκπαίδευση. Οι γονείς που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες λόγω της πανδημίας μπορεί επίσης να αποφασίσουν να επενδύσουν στην εκπαίδευση των γιων τους και όχι στην εκπαίδευση των θυγατέρων που μπορεί να εξαναγκαστούν να παντρευτούν.

Αλλά ακόμη και τα αγόρια δεν γλιτώνουν από τον αντίκτυπο του κλειστού σχολείου, με πολλά να εισέρχονται στην αγορά παιδικής εργασίας για να εργαστούν σε ορυχεία ή ως πλανόδιοι πωλητές ή στις φυτείες ζαχαροκάλαμου. Κάποιοι θα ήθελαν να επιστρέψουν στα μαθήματα, ενώ άλλοι συνηθίζουν στην ιδέα να κερδίζουν ένα εισόδημα, όσο μικρό κι αν είναι.

«Ήδη «αγγίζουν» χρήματα, ώστε να μην βλέπουν τον λόγο να επιστρέψουν στο σχολείο», είπε ο Namusobya.

Αυτοί οι νέοι νιώθουν κερδισμένοι και δεν είναι οι μόνοι που αισθάνονται έτσι.

Η Nakityo Teopister, η οποία δίδασκε αγγλικά και κοινωνικές επιστήμες σε περίπου 100 μαθητές στο δημοτικό σχολείο Saint Kizito, τώρα τηγανίζει μανιόκα και τηγανίτες στο Mulago, στα περίχωρα της Καμπάλα. Εγκαταλελειμμένη από τον σύζυγό της και με τέσσερα παιδιά στη φροντίδα της, η 30χρονη αποφάσισε να νοικιάσει ένα μπαλκόνι σε ένα μαγαζί για να ξεκινήσει μια επιχείρηση μαγειρικής, 16 μήνες μετά το κλείσιμο των σχολείων.

Η δασκάλα Nakityo, όπως την αποκαλούν με αγάπη οι πελάτες, λέει ότι κερδίζει περισσότερα χρήματα τώρα από όσα κέρδισε ποτέ ως δασκάλα. «Το σχέδιό μου είναι να αναπτύξω την επιχείρησή μου, δεν θα επιστρέψω στη διδασκαλία», είπε.

Ενώ το υπουργείο Παιδείας παρείχε μισθό για τους δασκάλους στα κλειστά δημόσια σχολεία, εκείνοι που δίδασκαν στα ιδιωτικά σχολεία δεν υποστηρίχθηκαν, με αποτέλεσμα, πολλοί να εγκαταλείψουν το επάγγελμα.

«Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι όλοι οι δάσκαλοι θα επιστρέψουν», δήλωσε ο Nabendra Dahal, επικεφαλής εκπαίδευσης και ανάπτυξης εφήβων στη UNICEF Ουγκάντα.

Ορισμένα ιδιωτικά σχολεία, εν τω μεταξύ, απέτυχαν να αποπληρώσουν δάνεια λόγω της πανδημίας και αναγκάστηκαν να παραμείνουν κλειστά ή να νοικιάσουν τις εγκαταστάσεις τους για άλλες δραστηριότητες. Τον Αύγουστο, η NPA υπολόγισε ότι περίπου 3.507 σχολεία πρωτοβάθμιας και 832 δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ήταν πιθανό να κλείσουν λόγω οικονομικής δυσπραγίας.

Άνιση απώλεια, άνιση ανάκαμψη

Καθώς πλανώνται ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της κυβέρνησης να μετριάσει τον αντίκτυπο του συνεχιζόμενου κλεισίματος σε μαθητές, δασκάλους και σχολεία, το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε μια στρατηγική επαναλειτουργίας που περιλαμβάνει ένα σύστημα επιτήρησης που παρακολουθεί τα κρούσματα COVID-19 στα σχολεία και μια απευθείας γραμμή μεταξύ σχολείων και υγείας. Υπηρεσίες.

Η κυβέρνηση θέλει να εμπλέξει τις τοπικές κοινωνίες για να ενθαρρύνει τους μαθητές και τους δασκάλους να επιστρέψουν στα σχολεία. Το σχέδιό της προβλέπει επίσης τη χρηματοδότηση σχολείων για την επέκταση των υποδομών τους, καθώς και την παροχή κατάρτισης για να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να επιστρέψουν μετά το κενό σχεδόν δύο ετών.

«Έχουν μια στρατηγική, αλλά όχι τα χρήματα», είπε ο Dahal, προσθέτοντας ότι υπάρχει ένα χρηματοδοτικό κενό 50 εκατομμυρίων δολαρίων.

Για περισσότερο από ένα χρόνο, η κυβέρνηση παρέχει επίσης συμπληρωματικό υλικό στους μαθητές για να συνεχίσουν να μαθαίνουν από το σπίτι, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας μαθημάτων από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Αλλά πολλοί μαθητές σε αγροτικές περιοχές είτε δεν είχαν πρόσβαση σε αυτό είτε οι γονείς τους δεν είχαν τη γνώση για να τους βοηθήσουν με τις σχολικές εργασίες. Τα στοιχεία από το NPA δείχνουν ότι περισσότεροι από τους μισούς μαθητές σταμάτησαν να μαθαίνουν με το κλείσιμο των σχολείων τους.

Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στη διεύρυνση του χάσματος μεταξύ πλουσίων και φτωχών, καθώς οι πιο μειονεκτούντες μαθητές υστερούν σε σχέση με τα επίπεδα μάθησης που ήταν πέρυσι, είπε ο Namusobya του NISER.

«Η εκπαίδευση προσπαθεί να μειώσει αυτό το χάσμα, αλλά έτσι όπως είναι η κατάσταση αυτό θα επιδεινωθεί», προειδοποίησε.

Ο Μπαγκούμα, ο επικεφαλής της UNATU, προειδοποίησε επίσης ότι οι διαταραχές θα μπορούσαν να έχουν υψηλό οικονομικό κόστος στο μέλλον, στερώντας από τη νεολαία ευκαιρίες ανάπτυξης και τη χώρα από την ευκαιρία να δημιουργήσει μια εξειδικευμένη μεσαία τάξη.

πηγή: aljazeera.com

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το