Τι έδειξαν δύο από τις σημαντικότερες εργασιακές συγκρούσεις των τελευταίων ετών

γράφει ο Μπάμπης Μιχάλης

στη φωτογραφία: εργαζόμενοι συσκευάζουν προϊόντα σε αποθήκη της Amazon, εν αναμονή των Χριστουγέννων, στο Τρέισι της Καλιφόρνιας

Στην Amazon οι εργαζόμενοι αγωνίζονται για να φέρουν τον εργοδότη τους στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, ενώ στη Volkswagen οι εργαζόμενοι και το πανίσχυρο συνδικάτο τους παλεύουν για να μην κλείσουν εργοστάσια και μείνει κόσμος στον δρόμο

Tην ανάγκη ενός ισχυρού συνδικαλιστικού κινήματος, που θα σταθεί ενάντια στην ακόρεστη απληστία των αφεντικών και των ελίτ, αναδεικνύουν δύο από τις σημαντικότερες εργασιακές συγκρούσεις των τελευταίων ετών, σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Από τη μια πλευρά, η Volkswagen, όπου οι εργαζόμενοι και το πανίσχυρο συνδικάτο τους παλεύουν για να μην κλείσουν εργοστάσια και μείνει κόσμος στον δρόμο. Από την άλλη, η Amazon όπου οι εργαζόμενοι αγωνίζονται για να φέρουν τον εργοδότη τους στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Εργαζόμενοι του αμερικανικού κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου πραγματοποίησαν την Πέμπτη απεργία σε επτά εγκαταστάσεις στην επικράτεια των ΗΠΑ, σε μια προσπάθεια άσκησης πίεσης στη διοίκηση εν μέσω Χριστουγέννων. Η απεργία κηρύχθηκε από το συνδικάτο Ιnternational Brotherhood of Teamsters, που εκπροσωπεί περίπου 10.000 εργαζομένους σε 10 από τις εγκαταστάσεις της Amazon. Σύμφωνα με το συνδικάτο, η απεργία ήταν η μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ στην Αmazon. Ξεκίνησε στις 6 το πρωί, σε μια αποθήκη στο Κουίνς, και μία ώρα αργότερα επεκτάθηκε σε άλλη αποθήκη της Amazon, σε προάστιο του Σικάγου. Ως τις 9 το πρωί, η απεργία είχε επεκταθεί στην Ατλάντα, το Σαν Φρανσίσκο, το Βικτορβάιλ και το City of Industry της Καλιφόρνιας. Το συνδικάτο επισημαίνει την τεράστια κερδοφορία που έχει η Αmazon τα τελευταία χρόνια. Στους πρώτους 9 μήνες, φέτος, τα κέρδη της ανήλθαν στα 39,2 δισ. δολάρια, υπερδιπλάσια της αντίστοιχης περιόδου το 2023, ενώ ο τζίρος της έχει ξεπεράσει τα 450 δισ. δολάρια μέχρις στιγμής, καθιστώντας την δεύτερη μεγαλύτερη σε έσοδα εταιρεία του ιδιωτικού τομέα παγκοσμίως, πίσω από τη Walmart.

Το συνδικάτο είχε δώσει στην Amazon προθεσμία ώς τις 15 Δεκεμβρίου, για να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μαζί του. Ωστόσο, η διοίκηση της Amazon τους αγνόησε. Για την ακρίβεια, δεν αναγνωρίζει καν τους απεργούς ως εργαζομένους της, καθώς μεγάλο μέρος αυτών είναι οδηγοί που διανέμουν τα εμπορεύματά της, αρκετοί μέσω υπεργολάβων. Ωστόσο, νωρίτερα φέτος, το Εθνικό Συμβούλιο Εργασιακών Σχέσεων (NLRB) των ΗΠΑ έκρινε ότι η άρνηση της Amazon να διαπραγματευτεί με τους εργαζομένους της είναι παράνομη.

Η Amazon, που απασχολεί στις ΗΠΑ περί τις 800.000 υπαλλήλους και συνολικά στον κόσμο 1,5 εκατομμύριο, είναι γνωστή για τον πόλεμό της ενάντια στον συνδικαλισμό. Χτυπά ανελέητα την οποιαδήποτε προσπάθεια δημιουργίας σωματείου σε αποθήκες της, τρομοκρατώντας τους εργαζομένους της, παραβιάζοντας την εργασιακή νομοθεσία και ξοδεύοντας εκατομμύρια για τις υπηρεσίες «ειδικών συμβούλων», ενώ παράλληλα αμφισβητεί νομικά τη συνταγματικότητα του NLRB, που έλαβε αρκετές αποφάσεις σε βάρος της τα τελευταία χρόνια.

Ο πόλεμος αυτός δεν είναι άμοιρος των συνθηκών εργασίας στις εγκαταστάσεις της. Σχετική έκθεση της αμερικανικής Γερουσίας, που δημοσιοποιήθηκε τις τελευταίες ημέρες, τονίζει ότι η εταιρεία, στον βωμό της ταχύτητας και του κέρδους, ωθεί τους εργαζομένους της σε λίαν επισφαλείς συνθήκες εργασίας. Πολλοί εξ αυτών -επισημαίνει- ζουν πλέον «με σοβαρούς τραυματισμούς και μόνιμες αναπηρίες, εξαιτίας της εμμονής της εταιρείας στην επιβολή εξαντλητικών ποσοστώσεων παραγωγικότητας και της άρνησής της να φροντίσει επαρκώς τους τραυματίες εργαζομένους».

Η Amazon γνωρίζει τους κινδύνους αλλά δεν κάνει τίποτα προκειμένου να μην πειραχθούν τα κέρδη της. Ας σημειωθεί ότι, την Τετάρτη το βράδυ, μία ημέρα πριν από την απεργία, ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της Amazon, Τζεφ Μπέζος, δείπνησε με τον Ντόναλντ Τραμπ, στην εξοχική κατοικία του δεύτερου, στο Μαρ Α Λάγκο.

Κοντά σε συμφωνία

Εργαζόμενοι της VW σε συγκέντρωση του συνδικάτου IG Metall μπροστά από τα κεντρικά γραφεία της Volkswagen, επισημαίνοντας με πανό ότι (η πόλη) «Το Wolfsburg είναι μεγαλομέτοχος στη Volkswagen»

Εν τω μεταξύ, στην άλλη μεγάλη εργασιακή διένεξη αυτής της χρονικής περιόδου, η διοίκηση και τα συνδικάτα της Volkswagen βρίσκονται, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές, πολύ κοντά σε μια συμφωνία αναδιάρθρωσης της εταιρείας, χωρίς να κλείσουν εργοστάσια. Σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg φέρει τη διοίκηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σύμφωνη με το να μην κλείσουν εργοστάσια που είχε προτείνει αρχικά και να επανέλθουν οι συμφωνίες διασφάλισης των θέσεων εργασίας ώς το 2030.

Ως αντάλλαγμα, οι εργαζόμενοι θα παραιτηθούν από τα μπόνους τους. Στη λύση αυτή, που είναι πιο κοντά στις θέσεις που έχουν προτείνει η εργαζόμενοι, συζητείται και η μεταφορά της παραγωγής του Golf hatchback στο Μεξικό, όπως και ο τερματισμός της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων με το σήμα της VW στο Zwickau, για να μειωθεί η παραγωγική ικανότητα.

Η λύση αυτή, αν τελικά επιλεγεί, δεν θα είναι άμοιρη της δύναμης που έχει το συνδικάτο των εργαζομένων στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Σε αντίθεση με τους ομόλογους τους στην Amazon, που απλά ζητούν να συζητήσουν με το αφεντικό και αυτός το αρνείται, αυτοί κατέχουν σχεδόν τις μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας, το όργανο που διορίζει εκτελεστικά διευθυντικά στελέχη.

πηγή: efsyn.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το