Χρήστος Κάτσικας
Το σχολείο στη… «φορμόλη»!
Σύμφωνα με τις Προγραμματικές Δηλώσεις της υπουργού Παιδείας κας Νίκης Κεραμέως στις 22-07-2019 στη Βουλή, ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο, μελετάται από το ΥΠΑΙΘ. Στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2020 η υπουργός δήλωσε ότι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής «ήδη ετοιμάζει νέα προγράμματα σπουδών από το νηπιαγωγείο μέχρι και το λύκειο, στη βάση της πολύ σημαντικής δουλειάς που είχε γίνει μέχρι το 2014» ενώ στα τέλη του ίδιου μήνα ανακοίνωσε για μια ακόμη φορά ότι «ετοιμάζεται η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών και των βιβλίων».
Έκτοτε πολλές φορές η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στα νέα προγράμματα σπουδών που ετοιμάζονται με πιο πρόσφατη τη δήλωσή της στις αρχές Ιουνίου σύμφωνα με την οποία «ετοιμάζονται από το Ινστιτούτο της Εκπαιδευτικής πολιτικής νέα προγράμματα σπουδών, πάντοτε ακολουθώντας τη γραμμή της κριτικής σκέψης, της βιωματικής μάθησης, της καλλιέργειας δεξιοτήτων».
Αυτή την εβδομάδα η εκπαιδευτική κοινότητα πήρε μια γεύση για την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με την ανακοίνωση των νέων ωρολογίων προγραμμάτων στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας και γνώρισε τη μεγαλύτερη «σφαγή» μαθημάτων και ολόκληρων κλάδων καθηγητών των τελευταίων χρόνων. Μια «εκκαθάριση» που θύμιζε «μέρες Αρβανιτόπουλου» (υπουργός Παιδείας το 2013 που οδήγησε σε μια νύκτα 2.500 καθηγητές σε διαθεσιμότητα αφού πρώτα κατάργησε τα μαθήματά τους).
Θα μπορούσε κανείς να συμπυκνώσει τη φυσιογνωμία των νέων ωρολογίων προγραμμάτων στα Γυμνάσια και Λύκεια με μια μικρή πρόταση: Μια ώρα χημεία, μία ώρα βιολογία, δυο ώρες θρησκευτικά!
Ωστόσο εδώ μιλάμε για εξαφάνιση μαθημάτων!
Τα νέα Ωρολόγια Προγράμματα Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου εξαφανίζουν σχεδόν το μάθημα της Οικιακής 0ικονομίας από το Γυμνάσιο. Εκατοντάδες καθηγητές χάνουν οργανικές θέσεις, ενώ η συντριπτική πλειονότητά τους από τη νέα σχολική χρονιά είναι αναγκασμένοι να διδάσκουν σε πέντε σχολεία για να μπορούν να συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο.
Παράλληλα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αφενός προχώρησε στον εξοβελισμό και την κατάργηση της Κοινωνιολογίας από το Γενικό Λύκειο μετά από 35 χρόνια συνεχούς διδασκαλίας και αφετέρου προέβη στον εξοβελισμό των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από τη Β΄ Λυκείου και στη μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου. Για το Υπουργείο, οι μαθητές δεν χρειάζεται να γνωρίζουν όσα τους αφορούν ως κοινωνικά και πολιτικά όντα!
Στερεί από τους μαθητές της ομάδας προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών που θα είναι υποψήφιοι στις πανελλαδικές για όλες τις σχολές των Κοινωνικών Επιστημών (όπως Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Κοινωνιολογίας, Διεθνών κι Ευρωπαϊκών Σπουδών, Δημόσιας Διοίκησης) το προπαρασκευαστικό μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών», που αποτελεί γνωστικό θεμέλιο για τα πανεπιστημιακά αυτά τμήματα, καθώς το περιεχόμενό του άπτεται των βασικών προσεγγίσεων στην Οικονομία, την Πολιτική Επιστήμη και την Κοινωνιολογία, αλλά και με αναφορά στις μεθόδους των Κοινωνικών Επιστημών. Αντί το μάθημα αυτό να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ωρολόγιου προγράμματος καταργείται!
Ουσιαστικά και τυπικά αφανίζει τον κλάδο των εκπαιδευτικών Κοινωνικών, Οικονομικών, Πολιτικών και Νομικών Επιστημών από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθόσον στερεί αφενός από όλους εκπαιδευτικούς των παραπάνω ειδικοτήτων διδακτικές ώρες, αφετέρου από τους αναπληρωτές κι ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς των κλάδων τη δυνατότητα εργασίας, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με το φάσμα της ανεργίας.
Ποια τέχνη; Ποια ζωγραφική; Ποια μουσική;
Και ενώ στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις στη Νεοελληνική γλώσσα το θέμα ήταν η ποίηση ως γιατρικό (και είναι γνωστό ότι η ποίηση είναι ζωγραφική με λέξεις και η ζωγραφική ποίηση χωρίς λέξεις κι ότι όπως και η ποίηση έτσι και η ζωγραφική, η μουσική, η γλυπτική αποτελούν γιατρικό για τη ζωή μας όπως πολύ σωστά, επισημαίνει η ζωγράφος – καθηγήτρια Καλλιτεχνικών μαθημάτων Ελένη Γούναρη) με διαδικασίες «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε», καταργεί κάθε μορφή Καλλιτεχνικού μαθήματος από το Γενικό Λύκειο.
Τα μαθήματα της Τέχνης που καταργούνται είναι τα Καλλιτεχνικά μαθήματα και η Μουσική.
Ωστόσο, πέρα από την καλλιέργεια, τη γνώση και την αισθητική που θα στερείται ο μαθητής του Λυκείου, στερείται και τη διδασκαλία των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, αν και τα μαθήματα αυτά εξετάζονται στις Πανελλήνιες Εξετάσεις και η επίδοση σ’ αυτά είναι βασική προϋπόθεση για πολλές Ανώτατες Σχολές και Ιδρύματα της χώρας. Και επειδή αυτά παραμένουν ίδια με κάθε εκπαιδευτικό σύστημα και μάλιστα έχουν πάντα υποχρεωτική τη βάση του 10, καταλαβαίνουμε ότι αυτού του είδους οι σπουδές θα αφορούν μόνο τις πλούσιες οικογένειες.
Παράλληλα το Υπουργείο Παιδείας μειώνει τις ώρες της Φυσικής και της Βιολογίας σε Γυμνάσιο και Λύκειο τα μαθήματα της τεχνολογίας στο Λύκειο και μαζί τους μετατρέπει σε πλεονάζοντες εκατοντάδες Τεχνολόγους εκπαιδευτικούς στη νέα σχολική χρονιά.
Τι συμβαίνει;
«Κατασκευάζει» το Υπουργείο Παιδείας καθηγητές χωρίς ωράριο, πλεονάζοντες, μόνιμους μετανάστες σε 4 και 5 σχολεία; «Κατασκευάζει» το Υπουργείο Παιδείας καθηγητές που δεν μπορούν πλέον να πάρουν πουθενά και ποτέ οργανική θέση; «Κατασκευάζει» στόχους το Υπουργείο Παιδείας για να μπορεί την κατάλληλη στιγμή να τους θεωρήσει πλεονάζοντες και να τους περάσει στη διαθεσιμότητα – απόλυση όπως έκανε ο πρώην Υπουργός Παιδείας Κώστας Αρβανιτόπουλος;
e-prologos.gr