ανακοίνωση ΣΕΚΑ

Τρίτη και 13 για τις ελληνικές αρχαιότητεςή: «Αύριο, στα Christie’s»

Στον συνημμένο 14σέλιδο κατάλογο (εδώ και εδώ) μπορεί κανείς να θαυμάσει τις αρχαιότητες τις οποίες σε λίγες ώρες κυριολεκτικώς «βγάζει στο σφυρί» ο διεθνής οίκος Christie’s μέσω της δημοπρασίας της 13-10-20 στη Νέα Υόρκη. Περίπου 100 μοναδικά δημιουργήματα, τα οποία χρονολογούνται από το 3700 π.Χ. μέχρι και τον 6ο μ.Χ. αιώνα, πολύ σύντομα θα καταλήξουν σε χέρια ιδιωτών συλλεκτών/εμπόρων.

Στις σελίδες του καταλόγου, δίπλα στα σουμεριακά, ετρουσκικά, αιγυπτιακά, ρωμαϊκά, και λοιπά κομμάτια, κυριαρχούν τα σπανιότατα αρχαία ελληνικά κινητά μνημεία, χρονολογούμενα από την 3η χιλιετία μέχρι τα ρωμαϊκά χρόνια. Ανάμεσά τους, κυκλαδικά ειδώλια και υστερομινωικές λάρνακες, χάλκινα κορινθιακά κράνη και αττικοί μελανόμορφοι αμφορείς, λευκές λήκυθοι και ερυθρόμορφες κύλικες, κεφαλές και κορμοί ειδωλίων και αγαλμάτων… Δεν χρειάζεται να είναι κανείς αρχαιολόγος για να καταλάβει τη μοναδικότητα και τη σπουδαιότητα των υπό εκποίηση εκθεμάτων του καταλόγου.

Θεωρούμε ότι όλες οι προς πώληση αρχαιότητες αποτελούν προϊόντα λεηλασίας και αρπαγής, και καμία «σύννομη» αγοραπωλησία τους, καμία «τυπική» διαδικασία και καμία ιδιοκτησία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αναγνωρίζεται σε βάρος τους. Στην πραγματικότητα, όταν αναφερόμαστε σε οίκους δημοπρασιών που διαχειρίζονται αρχαιότητες, μόνο επιφανειακά νομικίστικα προσχήματα τους διακρίνουν από τους καθαρόαιμους κλεπταποδόχους. Οι οίκοι δημοπρασιών έχουν μετατραπεί στο εργαλείο εκείνο που «νομιμοποιημένα» μεταφέρει μοναδικά δημιουργήματα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς σε ιδιωτικές προθήκες. Για να το πετύχουν αυτό, οι οίκοι καμώνονται πως δεν γνωρίζουν την προέλευση των αρχαιοτήτων που κάθε φορά δημοπρατούν. Για την ακρίβεια, εξυπηρετούνται όταν τα αρχαία αντικείμενα δεν έχουν ταυτότητα.

Κι όμως, ο αττικός μελανόμορφος αμφορέας υπ’αρ. 30, αποδίδεται στον «ζωγράφο του Νικοξένου», η ερυθρόμορφη κύλικα υπ’αρ. 38 στον «ζωγράφο του Νικοσθένους» και εκείνη υπ’αρ. 43 στον «ζωγράφο του Δούριδος». Ο Ιέρων κατασκευάζει ως αγγειοπλάστης και ο Μάκρων εικονογραφεί ως ζωγράφος την κύλικα υπ’αρ. 44, η οποία συγκεκριμένα εκτιμάται στα 1.200.000 – 1.800.000$. Τα κινητά μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, είναι «αγνώστου πατρός» και προέλευσης όταν αγοράζονται από τους οίκους δημοπρασιών και τους εκπροσώπους τους, όταν όμως πρόκειται να πωληθούν από τα ίδια πρόσωπα και τις ίδιες επιχειρήσεις, τότε διαπιστώνεται ότι τα μνημεία έχουν ονοματεπώνυμο.

Καταγγέλλουμε την υποκρισία των οίκων Δημοπρασιών, και την ανοχή που γνωρίζει η εκποίηση πολιτιστικών αγαθών τόσο στην εθνική όσο και στη διεθνή αρχαιολογική νομοθεσία! Ο πλούτος της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς επιβάλλει να αναληφθούν πρωτοβουλίες από την ελληνική Πολιτεία για να προστατευτούν οι αρχαιότητες και να θωρακιστούν νομικά και ουσιαστικά απέναντι στο διεθνές εμπόριο προϊόντων αρχαιοκαπηλίας.

Απαιτούμε τώρα την ουσιαστική προστασία των αρχαίων μνημείων! Τα σταθερά και κινητά μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ανήκουν στον ελληνικό λαό.

Να μην επιτρέψουμε στους διεθνείς άρπαγες να σβήνουν τις ταυτότητες των αρχαίων κινητών μνημείων, για να τα εμπορεύονται! Κανένα δημόσιο αγαθό σε χέρια ιδιωτών αγοραστών! Τα μνημεία της ιστορίας μας και του τόπου μας δεν τιμώνται και δεν πωλούνται!

Μαζικές προσλήψεις αρχαιολόγων, φυλακτικού και λοιπού προσωπικού, για να αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση του ΥΠΠΟΑ. Να επανεκκινηθεί το σήμερα παγωμένο πρόγραμμα ψηφιοποίησης κινητών μνημείων, και να λειτουργήσει στο εξής σε μόνιμη βάση, προκειμένου να αποκτήσουν όλα τα αρχαία ευρήματα την ξεχωριστή τους ταυτότητα, ως μέτρο προστασίας τους.

Να επιστραφούν όλες οι κλεμμένες και λεηλατημένες αρχαιότητες στις πατρίδες τους! Όχι στην εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού, όχι στο ξεπούλημα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς!

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το