Στις 2 Ιουνίου 2021 διδάχθηκε το μάθημα της Κοινωνιολογίας για τελευταία φορά στα Λύκεια της χώρας καθώς αυτό καταργήθηκε μετά από 39 χρόνια παρουσίας (από το 1982-’83).
Σύμφωνα με τον Ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» επέρχονται δραματικές αλλαγές στα διδασκόμενα μαθήματα του Γενικού Λυκείου ιδιαίτερα αυτά των κοινωνικών επιστημών που αποτελούν το αντικείμενο του εν λόγω κλάδου.
Ειδικότερα:
1) Όχι μόνο καταργήθηκε το μάθημα της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο, αλλά και εξαφανίστηκε από το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου χωρίς κάποια επιστημονική ή παιδαγωγική αιτιολόγηση και χωρίς να ληφθούν υπόψη τα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης όπου η πλειονότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας εξέφραζε την διαφωνία της με την αφαίρεση της Κοινωνιολογίας.
2) Καταργήθηκαν ακόμη και τα άλλα δύο μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών από τη B΄ Λυκείου: Το μάθημα γενικής παιδείας «Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία», και το μάθημα κατεύθυνσης «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών». Ήδη από το 2020 τα παιδιά της Β΄ Λυκείου, και σύντομα πολίτες που αποκτούν δικαίωμα ψήφου, ΔΕΝ διδάσκονται το μάθημα “Πολίτης και Δημοκρατία” που αναφέρεται στις αρχές της Δημοκρατίας, στις εκλογές, τα όργανα και τις λειτουργίες του κράτους, το Σύνταγμα, τα δικαιώματα, το Διεθνές Δίκαιο.
3 ) Μειώθηκε κατά μία ώρα η διδασκαλία της «Πολιτικής Παιδείας» στην Α’ Λυκείου, το μοναδικό μάθημα που απόμεινε για τους ΠΕ78 και είναι συνανάθεση με τους συναδέλφους ΠΕ80 – Οικονομολόγων.
Πρόκειται για πλήρη εξοστρακισμό από το Λύκειο των Κοινωνικών Επιστημών και της Πολιτειακής Αγωγής των μαθητών της Ελλάδας και την απαρχή της εξαφάνισης ενός ολόκληρου κλάδου από τη Δημόσια Εκπαίδευση, του ΠΕ78, ο οποίος αποτελείται από Κοινωνιολόγους, Κοινωνικούς Ανθρωπολόγους, Πολιτικούς επιστήμονες και Νομικούς – κλάδο στον οποίο θα εντάσσονταν, βάσει των σπουδών τους, η Υπουργός Παιδείας μας και ο πρωθυπουργός αν δεν ήταν πολιτικοί αλλά εκπαιδευτικοί !
Άμεσο αποτέλεσμα της παραπάνω πολιτικής απόφασης ήταν:
• Να γεμίσουν οι πίνακες των ΠΥΣΔΕ όλης της χώρας με εκατοντάδες υπεράριθμους μόνιμους συναδέλφους ΠΕ78 – ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ θέτοντας ζήτημα για το μελλοντικό εργασιακό τους καθεστώς.
• Να μην ξαναπροσληφθούν αναπληρωτές κλάδου ΠΕ78 σε δημόσια σχολεία.
• Να χαθούν ΟΛΕΣ οι θέσεις εργασίας των συναδέλφων ιδιωτικών εκπαιδευτικών που απασχολήθηκαν σε φροντιστήρια διδάσκοντας το μάθημα της Κοινωνιολογίας.
• Οι μαθητές – υποψήφιοι του 1ου επιστημονικού πεδίου δεν θα έχουν διδαχτεί ουσιαστικά κανένα μάθημα κοινωνικών επιστημών, απαραίτητο προαπαιτούμενο για τις περισσότερες* από τις πανεπιστημιακές Σχολές που θα εισάγονται από το επόμενο έτος. (* σύμφωνα με υπολογισμούς που έκανε η ομάδα μας: περίπου το 75% των Σχολών του 1ου πεδίου και πολλές Σχολές Οικονομικών Επιστημών)
Εκτός των κοινωνικών επιστημόνων ΠΕ78 επίσης θίγονται:
• ο κλάδος των Οικονομολόγων ΠΕ 80, οι οποίοι είχαν κοινή ανάθεση με τους Κοινωνικούς Επιστήμονες τα καταργούμενα τρία μαθήματα και
• ο κλάδος των καλλιτεχνικών.
Τα έμμεσα αποτελέσματα θα τα βιώσει η ελληνική κοινωνία στο εγγύς μέλλον.
Το μάθημα της Κοινωνιολογίας εξεταζόμενο για 2 χρόνια αγκαλιάστηκε, όχι μόνο από τους εκπαιδευτικούς που το δίδαξαν με ζήλο και μεράκι, αλλά και από τους ίδιους τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, ως μάθημα που πολλά τους προσφέρει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, στην κατανόηση και ερμηνεία των κοινωνικών φαινομένων, των σχέσεων με τους γύρω τους αλλά και την αντιμετώπιση των αντιφάσεων που διέπουν την κοινωνική πραγματικότητα ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας που διανύουμε.
Η καλλιέργεια υπεύθυνου και δημοκρατικού πολίτη, ο σεβασμός του διαφορετικού «άλλου», η ενσυναίσθηση, η αντιμετώπιση της βίας και της παραβατικότητας, των ανισοτήτων, της μισαλλοδοξίας, των διακρίσεων, των κοινωνικών στερεοτύπων, των προκαταλήψεων – αναχρονιστικών και ανορθολογικών αντιλήψεων που προβάλλονται από διάφορους τύπους «αρνητών» της λογικής της επιστήμης και εν τέλει της πραγματικότητας, του κάθε είδους ρατσισμού και των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας, η κοινωνική ενσωμάτωση και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής δεν μπορούν να γίνουν αποσπασματικά και ευκαιριακά με την εισαγωγή θεματικών ενοτήτων «καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων» στο σχολείο.
Η εξυπηρέτηση των παραπάνω συλλογικών αναγκών δεν μπορεί να επιτευχθεί παρά μέσω της εκπαίδευσης, της Κοινωνικής και Πολιτικής Παιδείας, την καθιέρωση στα αναλυτικά προγράμματα πυλώνα μαθημάτων, με συστηματική διδασκαλία αποκλειστικά από τους ειδικούς στον τομέα κοινωνικούς επιστήμονες- εκπαιδευτικούς.
Ως εκ τούτου ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας την επαναφορά των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο και της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Οι ομάδες
«Διδακτική Κοινωνιολογίας» και
« Υπέρ των κοινωνικών επιστημών»
e-prologos.gr