Ένα ακόμα από τα πολλά επεισόδια με άγνωστους εξωσχολικούς να βρίζουν εκπαιδευτικό μέσω τηλεκπαίδευσης που φανερώνει πόσο απροστάτευτους έχει αφήσει το ΥΠΑΙΘ εκπαιδευτικούς και μαθητές.  

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα lamiareport: Απρόβλεπτη εξέλιξη πήρε το διαδικτυακό μάθημα τάξης της Γ’ Γυμνασίου Σχολείου της Λαμίας, όταν άγνωστος ή άγνωστοι εισήλθαν με ψεύτικο όνομα στην ψηφιακή τάξη και άρχισαν να βρίζουν με ακατανόμαστες φράσεις τον καθηγητή! Συγκεκριμένα ο δράστης ή οι δράστες της αξιόποινης αυτής πράξης, εισήλθαν αντιγράφοντας το όνομα μαθητή στα «greeklish».

Το συγκεκριμένο επεισόδιο δεν είναι μια απλή σχολική φάρσα, είναι ένας ακόμα κρίκος στη μακρά αλυσίδα ανάλογων επεισοδίων που παραβιάζουν όλους τους κανόνες προσωπικών δεδομένων φθάνοντας μέχρι την απειλή.  Και αυτά συμβαίνουν από διάφορους χάκερς που μετατρέπουν τη «μαθησιακή διαδικασία» ακόμα και σε «μάθημα πορνό», χωρίς το Υπουργείο να προστατεύει μαθητές και εκπαιδευτικούς που μένουν διαρκώς εκτεθειμένοι στη λογική της κλειδαρότρυπας που ούτως ή άλλως βρίσκεται στο DNA της τηλεκπαίδευσης.

Από εκεί και πέρα είναι σαφές ότι το υπουργείο Παιδείας έχει την αντίληψη της μετατροπής της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε reality show. Είναι γνωστή η εμμονή της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως στις κάμερες παρά την αντίθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα που αποφάνθηκε ότι απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευση των μαθημάτων. Η υπουργός Παιδείας έγραψε στα … παλιά της τα παπούτσια μια σειρά από προϋποθέσεις που έθεσε η ΑΠΔΠΧ για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.  Επίσης, η Αρχή αναγνωρίζει ότι «η ταυτόχρονη διδασκαλία συνεπάγεται περισσότερους κινδύνους στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών εν συγκρίσει με τη διδασκαλία στην τάξη». Τέλος, η Αρχή αναφέρεται στην ανάγκη να προσδιοριστούν τα κατάλληλα μέτρα αντιμετώπισης των κινδύνων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι εγγυήσεις, τα μέτρα και οι μηχανισμοί ασφάλειας, μέσω των οποίων διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των εκπαιδευτικών, των μαθητών, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων».

Το ΥΠΑΙΘ τραβώντας τον αντιπαιδαγωγικό κατήφορο ζητά από τους εκπαιδευτικούς να «προχωρήσουν την ύλη», να βάζουν απουσίες κρίνοντας την επαρκή φοίτηση, να αναλάβουν την ευθύνη ως σύλλογος διδασκόντων για την εύρυθμη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης. Και όλα αυτά σε συνθήκες υγειονομικής και οικονομικής κρίσης και με δεδομένη την αδυναμία πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες για μια σημαντική μερίδα μαθητών, που δημιουργεί de-facto αποκλεισμούς. Διευρύνεται, έτσι,  το κοινωνικό και εκπαιδευτικό χάσμα μεταξύ των μαθητών προκαλώντας συνάμα ποικίλες παρενέργειες.

Πέρα από την πανδημία είναι φανερό ότι η τηλεκπαίδευση ήρθε για να μείνει, χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφαρμογή της και στις καταλήψεις των μαθητών, πλήττοντας το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη εκπαίδευση, εντείνοντας ακόμα περισσότερο τους αποκλεισμούς και τους ταξικούς φραγμούς. Να θυμίσουμε για μια ακόμα φορά ότι η τηλεκπαίδευση αναιρεί ευθέως το συνταγματικό δικαίωμα για καθολική και δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, εντείνει τις κοινωνικές και ταξικές ανισότητες και οδηγεί τους μαθητές σε συνεχή ψυχοσυναισθηματικό κίνδυνο σε συνθήκες απομόνωσης.

Γιώργος Κ. Καββαδίας – drepani.gr (argyrades.gr)

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το