Ανοχύρωτοι εκπαιδευτικοί και μαθητές
Σοβαρό περιστατικό σε σχολείο του κέντρου της Αθήνας την Πέμπτη κατέδειξε πόσο απροστάτευτους και εκτεθειμένους έχει αφήσει το ΥΠΑΙΘ εκπαιδευτικούς και μαθητές στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ν. Γιαννόπουλου στο news247.gr σε σχολείο του κέντρου της Αθήνας, μαθητής της Γ Γυμνασίου μπήκε στην πλατφόρμα κανονικά για μάθημα. Λίγο αργότερα, με το προφίλ και όνομα του εν λόγω μαθητή, άλλος χρήστης, αγνώστων λοιπών στοιχείων, μπήκε στην ψηφιακή τάξη και άρχισε να βρίζει σκαιότατα τους πάντες από το τσατ. Η καθηγήτρια έθεσε και τα δύο προφίλ εκτός εικονικής αίθουσας.
Στη δεύτερη ώρα, με άλλον εκπαιδευτικό, επαναλήφθηκε η ίδια ακριβώς κατάσταση. Ο εκπαιδευτικός έθεσε επίσης τα δύο προφίλ εκτός με το μαθητή πια να μην μπορεί να εξηγήσει τι συμβαίνει και το ηθικό του να καταρρακώνεται. Οι γονείς του παιδιού επικοινώνησαν με τη διεύθυνση του σχολείου η οποία ωστόσο δήλωσε αναρμόδια γεγονός που τελικά οδήγησε στη λύση της κλήσης στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Το συγκεκριμένο επεισόδιο δεν είναι μια απλή σχολική φάρσα, είναι ένας ακόμα κρίκος στη μακρά αλυσίδα ανάλογων επεισοδίων που παραβιάζουν όλους τους κανόνες προσωπικών δεδομένων φθάνοντας μέχρι την απειλή. Και αυτά συμβαίνουν από διάφορους χάκερς που μετατρέπουν τη «μαθησιακή διαδικασία» ακόμα και σε «μάθημα πορνό», χωρίς το Υπουργείο να προστατεύει μαθητές και εκπαιδευτικούς που μένουν διαρκώς εκτεθειμένοι στη λογική της κλειδαρότρυπας που ούτως ή άλλως βρίσκεται στο DNA της τηλεκπαίδευσης.
Από εκεί και πέρα είναι σαφές ότι το υπουργείο Παιδείας έχει την αντίληψη της μετατροπής της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε reality show. Είναι γνωστή η εμμονή της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως στις κάμερες παρά την αντίθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα που αποφάνθηκε ότι απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευση των μαθημάτων. Η υπουργός Παιδείας έγραψε στα … παλιά της τα παπούτσια μια σειρά από προϋποθέσεις που έθεσε η ΑΠΔΠΧ για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επίσης, η Αρχή αναγνωρίζει ότι «η ταυτόχρονη διδασκαλία συνεπάγεται περισσότερους κινδύνους στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών εν συγκρίσει με τη διδασκαλία στην τάξη». Τέλος, η Αρχή αναφέρεται στην ανάγκη να προσδιοριστούν τα κατάλληλα μέτρα αντιμετώπισης των κινδύνων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι εγγυήσεις, τα μέτρα και οι μηχανισμοί ασφάλειας, μέσω των οποίων διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των εκπαιδευτικών, των μαθητών, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων». Το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει συμμορφωθεί πλήρως στις οδηγίες της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Πέρα από την πανδημία είναι φανερό ότι η τηλεκπαίδευση ήρθε για να μείνει, χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφαρμογή της και στις καταλήψεις των μαθητών, αλλά και αυτές τις μέρες του χιονιά πλήττοντας το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη εκπαίδευση, εντείνοντας ακόμα περισσότερο τους αποκλεισμούς και τους ταξικούς φραγμούς. Να θυμίσουμε για μια ακόμα φορά ότι η τηλεκπαίδευση αναιρεί ευθέως το συνταγματικό δικαίωμα για καθολική και δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, εντείνει τις κοινωνικές και ταξικές ανισότητες και οδηγεί τους μαθητές σε συνεχή ψυχοσυναισθηματικό κίνδυνο σε συνθήκες απομόνωσης.
Γιώργος Κ. Καββαδίας
πηγή: drepani.gr (argyrades.gr)
e-prologos.gr