Αποφασισμένοι για όλα οι σιδηροδρομικοί και τα συνδικάτα
Σε πλήρη εξέλιξη και με μαζική συμμετοχή βρίσκεται η μεγαλύτερη απεργία των σιδηροδρομικών για τα τελευταία 30 χρόνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι υποστηρίζουν την κινητοποίηση διαμαρτυρόμενοι για τους μισθούς τους και τις θέσεις εργασίας, που απειλούνται με την αύξηση του πληθωρισμού.
Μερικοί από τους πάνω από 40.000 εργάτες των σιδηροδρόμων που πρόκειται να απεργήσουν την Τρίτη, την Πέμπτη και το Σάββατο συγκεντρώθηκαν από τα ξημερώματα στις διαμαρτυρίες πικετοφορίας, αφήνοντας το δίκτυο ακινητοποιημένο και τους μεγάλους σταθμούς έρημους. Το μετρό του Λονδίνου έκλεισε επίσης ως επί το πλείστον λόγω ξεχωριστής απεργίας.
Ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον, υπό την πίεση να κάνει περισσότερα για να βοηθήσει τα βρετανικά νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν το πιο σκληρό οικονομικό πλήγμα των τελευταίων δεκαετιών, δήλωσε ότι η απεργία θα βλάψει τις επιχειρήσεις καθώς συνεχίζουν να ανακάμπτουν από την πανδημία.
Από την άλλη, τα συνδικάτα υποστηρίζουν ότι οι απεργίες των σιδηροδρομικών θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν την έναρξη ενός «καλοκαιριού δυσαρέσκειας» με τους δασκάλους, τους γιατρούς, τους εργαζόμενους στην αποκομιδή απορριμμάτων και ακόμη και τους δικηγόρους να κινούνται προς απεργιακές κινητοποιήσεις, καθώς η άνοδος των τιμών των τροφίμων και των καυσίμων ωθεί τον πληθωρισμό στο 10%.
«Ο Βρετανός εργαζόμενος χρειάζεται αύξηση μισθού», δήλωσε στο Sky News ο Μικ Λιντς, γενικός γραμματέας των Εργαζομένων Σιδηροδρόμων, Ναυτιλίας και Μεταφορών (RMT)
«Χρειαζόμαστε ασφάλεια εργασίας, αξιοπρεπείς συνθήκες και μια δίκαιη συμφωνία γενικά, αν καταφέρουμε να πετύχουμε ότι δεν θα έχουμε την αναστάτωση στη βρετανική οικονομία που έχουμε τώρα και η οποία μπορεί να ενταθεί το καλοκαίρι».
Η αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και συνδικάτων φαίνεται να έχει εκτροχιαστεί, καθώς ο Τζόνσον υποστήριξε ότι «τα συνδικάτα βλάπτουν τους ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι βοηθούν».
«Προχωρώντας σε αυτές τις σιδηροδρομικές απεργίες, διώχνουν τους μετακινούμενους, που στην ουσία υποστηρίζουν τις δουλειές των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, ενώ επηρεάζουν επίσης τις επιχειρήσεις και τις κοινότητες σε ολόκληρη τη χώρα», θα πει στο υπουργικό συμβούλιο την Τρίτη, σύμφωνα με το γραφείο του.
Η κυβέρνηση Τζόνσον έχει αντιμετωπίσει κριτική από την αντιπολίτευση επειδή αρνήθηκε να εμπλακεί στις συνομιλίες για την επίλυση των διαφορών, αλλά οι υπουργοί υποστηρίζουν ότι είναι θέμα των συνδικάτων να συνεργαστούν απευθείας με τους εργοδότες των σιδηροδρόμων.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα αλλάξει το νόμο το συντομότερο δυνατό για να αναγκάσει τους χειριστές τρένων να παρέχουν ελάχιστη υπηρεσία τις ημέρες απεργίας και να επιτρέψουν σε άλλους εργαζόμενους να αντικαταστήσουν προσωρινά το προσωπικό που αποχώρησαν. Ο κ. Σαπς έφτασε στο σημείο να χαρακτηρίσει την απεργία «κόλπο» των συνδικάτων και του κόμματος των Εργατικών τονίζοντας πως το θέμα δεν είναι της κυβέρνησης αλλά των εργοδοτών. Σύμφωνα με τον Βρετανό υπουργό Μεταφορών οι εργοδότες έχουν «την εντολή και την τεχνογνωσία» για να διαπραγματευτούν με το προσωπικό τους.
«Θα λάβουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι κάτι τέτοιο θα είναι λιγότερο επιζήμιο στο μέλλον», δήλωσε στο Sky News.
Ο Γκραντ Σαπς φρόντισε επίσης να θυμίσει ότι το αντιπολιτευόμενο Εργατικό Κόμμα και ηγεσία του, δηλαδή ο Κιρ Στράμερ, καταδίκασαν την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.
Το ξέσπασμα της εργατικής κινητοποίησης συγκρίθηκε με τη δεκαετία του 1970, όταν η Βρετανία αντιμετώπισε εκτεταμένες εργατικές απεργίες, συμπεριλαμβανομένου του «χειμώνα της δυσαρέσκειας» του 1978-79.
Ο αριθμός των Βρετανών εργαζομένων που είναι μέλη συνδικαλιστικών οργανώσεων είναι σχεδόν ο μισός από τη δεκαετία του 1970, με τις αποχωρήσεις πολύ πιο συχνές, εν μέρει λόγω των αλλαγών που έγιναν από την πρώην συντηρητική πρωθυπουργό Μάργκαρετ Θάτσερ για να περιορίσουν τις εξουσίες των συνδικαλιστικών οργανώσεων και να κάνουν πιο δύσκολη την προκήρυξη απεργίας.
Οι απεργίες λαμβάνουν χώρα καθώς οι ταξιδιώτες στα βρετανικά αεροδρόμια αντιμετωπίζουν χαοτικές καθυστερήσεις και ακυρώσεις την τελευταία στιγμή λόγω ελλείψεων προσωπικού, ενώ πολλοί Βρετανοί πρέπει να περιμένουν μήνες για να φτάσουν νέα διαβατήρια λόγω καθυστερήσεων στην επεξεργασία.
Η απεργία των σιδηροδρομικών υπαλλήλων σημαίνει ότι μόνο το ήμισυ περίπου του σιδηροδρομικού δικτύου της Βρετανίας θα είναι ανοιχτό τις ημέρες απεργίας με πολύ περιορισμένο δρομολόγιο σε αυτές τις γραμμές και συνεχή διακοπή τις ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ των ημερών απεργίας.
e-prologos.gr